سرمایه گذاری طلا یا سکه کدام بهتر است؟

سرمایه‌ گذاری در طلا با استفاده از روش‌های متنوعی مانند خرید طلا نو، دست دوم، سکه و غیره، همیشه یکی از گزینه‌های جدی برای افرادی است که به دنبال سرمایه‌گذاری در سبد سرمایه‌گذاری خود هستند.

سرمایه گذاری طلا یا سکه کدام بهتر است؟

 

طلا بیشتر از یک فرصت سرمایه‌گذاری برای کسب بازده بالاتر از تورم یا بازارهای موازی، به عنوان یک راهبرد برای حفظ قدرت خرید پول شناخته می‌شود. بنابراین، از این نظر، توصیه می‌شود که برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف، همیشه بخشی از سرمایه خود را برای سرمایه‌گذاری در این نوع دارایی در نظر بگیرید. این نوع دارایی به شما امکان می‌دهد تا از نوسانات دلار و انس جهانی بهره‌مند شوید.

اگرچه ما انتظار بازده بالاتر از بازارهای موازی (به خصوص بازار سرمایه در بلند مدت) را از آن نداریم، اما انتظار داریم که قدرت خرید سرمایه‌گذار را در یک سرمایه‌گذاری با ریسک نسبتا پایین حفظ کند. در این مطلب از پایگاه خبری رسانشر ، ما قصد داریم تا بین دو مورد از مهم‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در طلا، گزینه مناسب‌تر را انتخاب کنیم. قبل از آن، می‌خواهیم مرور کوتاهی بر مفاهیم اصلی سرمایه‌گذاری در این بازار داشته باشیم.

 

روش‌های متنوعی برای سرمایه‌گذاری در طلا و سکه وجود دارد.

معروف‌ترین این روش‌ها، سرمایه‌گذاری در طلا فیزیکی است. با این حال، روش‌های دیگری نیز وجود دارند که عبارتند از:

  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری متمرکز بر طلا
  • گواهی‌های سپرده سکه در بورس کالا در گذشته

قراردادهای آتی نیز در ایران فعال بودند، اما به دلیل عدم امکان اجرای آن‌ها در حال حاضر، در این مقاله به آن‌ها پرداخت نخواهیم کرد. همچنین، فعالیت در بازار فارکس می‌تواند شما را از نوسانات نرخ جهانی طلا بهره‌مند کند. اما در این مقاله، تمرکز ما بر روی ابزارهای داخلی است.

خرید طلا یا سکه کدام بهتر است؟

از زمان‌های دور، خرید فیزیکی طلا و سکه یکی از رایج‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند بوده است. در ایران، انواع متنوعی از سکه، از جمله سکه‌های گرمی، ربع، نیم و تمام، در دسترس هستند و عیار متداول طلا، طلای ۱۸ عیار است.

هنگامی که قصد ورود به این نوع سرمایه‌گذاری را دارید، باید به یاد داشته باشید که سکه در ایران ممکن است با حباب قیمتی مواجه شود. این سوال در نگاه اول ممکن است عجیب به نظر برسد، اما با دقت بیشتر، می‌فهمیم که این یک سوال مناسب است. منظور ما از خرید طلا، خرید به منظور زیبایی نیست، بلکه تمرکز ما بر روی جنبه سرمایه‌گذاری آن است:

هنگامی که هدف از سرمایه‌گذاری در طلا یا هر دارایی دیگری است، مسئله کارمزد‌ها اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. در زمینه خرید طلا، شما چندین گزینه در اختیار دارید:

  • خرید طلای نو
  • خرید طلای بدون اجرت یا دست دوم
  • خرید طلای آب شده

در خرید طلای فیزیکی، شما مالیات و اجرت را پرداخت می‌کنید، در حالی که در خرید طلای دست دوم، در بهترین حالت، اجرت را پرداخت نمی‌کنید یا اجرت کمتری پرداخت می‌کنید. این امر با ریسک برخورد با طلاهای تقلبی همراه است. خرید طلای آب شده نیز با ریسک مواجه شدن با طلاهای تقلبی همراه است و نیازمند دانش و آشنایی کافی با بازار طلا است.

البته، شمش نسبت به طلای آب شده، گزینه بهتری است. شمش‌ها، بر خلاف طلای آب شده، معتبر هستند و علائم حک شده روی آن‌ها وجود دارد و از اعتبار بالایی برخوردارند. توجه داشته باشید که اگر همین امروز طلا را بخرید و با فرض ثبات نرخ طلا، همین امروز بخواهید آن را بفروشید، به دلیل کارمزد مربوط به مالیات و اجرتی که پرداخته‌اید، عملا در زیان خواهید بود.

بنابراین، هزینه معاملاتی که در خرید طلا می‌پردازید، اهمیت دارد. بنابراین، در این بخش، خرید سکه، گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.

 

سرمایه گذاری طلا یا سکه کدام بهتر است؟

 

اجرت و مالیات

هنگام سرمایه‌گذاری در طلا، مسائلی مانند اجرت و مالیات در فرآیند خرید و فروش اهمیت زیادی پیدا می‌کنند. نرخ هر گرم طلا روزانه تغییر می‌کند و بر اساس عواملی مانند انس جهانی و نرخ دلار در داخل کشور تعیین می‌شود. هنگام خرید طلای نو، به نرخ هر گرم طلا، اجرت و مالیات اضافه می‌شود.

برای مثال، اگر نرخ هر گرم طلا ۲ میلیون تومان باشد، شما برای آن مبلغ بیشتری پرداخت می‌کنید. در عین حال، هنگام فروش، از شما کمتر از نرخ تابلو می‌خرند. بنابراین، اگر نرخ طلا ثابت باشد و شما امروز طلا بخرید و فردا بفروشید، عملا در ضرر هستید. بنابراین، خرید طلایی که کمتر برای آن اجرت پرداخت می‌کنید، می‌تواند صرفه‌جویی در هزینه‌ها را به همراه داشته باشد.

طلای کم اجرت یا دست دوم از این دسته است. با این حال، بین طلای نو و دست دوم، توصیه ما خرید طلای دست دوم است. سکه اجرت ساخت ندارد، بنابراین اگر قصد سرمایه‌گذاری دارید، توصیه ما خرید سکه است.

گواهی سپرده سکه، راه حل مشابه خرید سکه نقدی

با توجه به ریسک حبابی بودن قیمت سکه، پیشنهاد ما برای سرمایه‌گذاری، انتخاب سکه به جای طلای فیزیکی و زینتی است. در ادامه، گزینه‌ای را به عنوان جایگزین سکه فیزیکی معرفی خواهیم کرد: یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری در این نوع دارایی، گواهی سپرده طلا است.

داشتن گواهی سپرده مشابه داشتن خود دارایی است و با داشتن آن و مراجعه به انبارهای کالایی، می‌توانید آن را دریافت کنید. گواهی سپرده کالایی یک اوراق بهادار است که نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی از کالای سپرده شده به انبار است و پشتوانه آن، قبض انبار صادر شده توسط انباردار است. هر نماد گواهی سپرده سکه یک تاریخ سررسید دارد. خریدار می‌تواند بعد از خرید سکه، آن را تحویل بگیرد یا این اوراق را تا سررسید نگهداری کند.

پس از تعطیل شدن معاملات آتی سکه در بورس کالا، در حال حاضر معاملات ثانویه گواهی سپرده سکه در بورس اوراق بهادار انجام می‌شود. هدف از راه‌اندازی این ابزار، ایجاد شفافیت و کشف قیمت رسمی سکه و همچنین افزایش تنوع در سبد ابزارهای مالی بوده است.

گواهی سپرده یک اوراق بهادار است که نشان‌دهنده مالکیت بر دارایی است. این دارایی‌ها در انبارها نگهداری می‌شوند. برای مثال، بانک رفاه کارگران انباری برای نگهداری سکه‌های طلا دارد. برای سرمایه‌گذاری با استفاده از این روش، شما به یک کد بورسی نیاز دارید. خرید اوراق به همان ترتیبی است که سهام خریداری می‌شود.

هر ۱۰ ورقه گواهی سپرده معادل ۱ سکه تمام بهار آزادی است. این معامله هزینه‌هایی مانند کارشناسی، ارزیابی و انبارداری دارد و کارمزد معاملات نیز درصدی از مبلغ معامله است. دارندگان سکه فیزیکی می‌توانند با داشتن مدارک شناسایی معتبر به خزانه بانک رفاه یا بانک‌های دیگری که انبار دارند (قبل از مراجعه، این موضوع را بررسی کنید، ممکن است زمانی که شما این مقاله را می‌خوانید، بانک‌های دیگری نیز این خدمات را ارائه دهند) مراجعه کرده و سکه یا سکه‌های خود را به انبار تحویل دهند.

پس از اعتبارسنجی سکه‌ها، قبض انبار یک روز کاری بعد صادر می‌شود و فرد می‌تواند آن را دریافت کند. دارنده قبض انبار می‌تواند از طریق مراجعه حضوری به کارگزاری‌ها یا سامانه معاملات برخط سهام، اقدام به فروش سکه یا سکه‌های خود کند.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را حتما بخوانید: معرفی بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا

صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر طلا( مبتنی بر گواهی سکه)

گزینه بعدی که از لحاظ ماهیت دارایی به سکه شباهت زیادی دارد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری است: صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس دارایی‌هایی که روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، دسته‌بندی می‌شوند.

صندوق کالایی قابل معامله (ETC) یکی از ابزارهای مالی جدید است که به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که به جای خرید و نگهداری کالای مورد نظر و تحمل هزینه‌های حمل و نقل، انبارداری و خسارت‌های احتمالی آن، اوراق این صندوق‌ها را خریداری کنند.

با خرید این اوراق، سرمایه‌گذار در عین داشتن مالکیت کالای مورد نظر، مسئولیت نگهداری از آن کالا را بر عهده ندارد. عمده دارایی‌های این نوع از صندوق‌ها گواهی‌های سپرده هستند، به عبارت ساده، طلا و سکه ماهیت سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها را تشکیل می‌دهد و اگر قصد سرمایه‌گذاری در این دسته از دارایی را دارید، این صندوق‌ها نیز شما را از تغییرات نرخ این بازار بهره‌مند می‌کند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارایی‌های خود را به صورت حرفه‌ای مدیریت می‌کنند و این تخصصی است که شما ممکن است نداشته باشید و در عین حال بخواهید در این بازار سرمایه‌گذاری کنید.

بدین شکل سرمایه خود را به دست افرادی می‌سپارید که تخصص کافی برای سرمایه‌گذاری در این بازار را دارند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا در ایران از نوع قابل معامله هستند و برای سرمایه‌گذاری در آن‌ها باید کد بورسی دریافت کنید.

در خرید این نوع از صندوق‌ها ریسک نگهداری طلا کاملا از بین می‌رود، نگهداری، حمل، احتمال سرقت و… در خرید این صندوق‌ها معنی ندارد. کارمزد خرید این صندوق‌ها نیز نسبت به خرید طلا کمتر است. نکته مهم دیگر آن است که با بالاتر رفتن نرخ طلا و سکه قدرت خرید خریداران جهت سرمایه‌گذاری در این بازار کاهش پیدا می‌کند و وجود ابزاری چون صندوق‌های طلا همچنان امکان بهره‌مندی سرمایه‌گذاران از این فرصت سرمایه‌گذاری را ایجاد می‌کند.

 

سرمایه گذاری

 

چرا گواهی یا صندوق های قابل معامله حتی از گزینه سکه فیزیکی بهتر اند؟

موضوع نقدشوندگی در یک فرصت سرمایه گذاری همواره از اهمیت برقرار است، شما ممکن است هر لحظه به نقد کردن دارایی خود احتیاج پیدا کنید و نقدشوندگی این صندوق ها با توجه به این که در بستر بازار سرمایه معامله می شوند نسبت به بازار فیزیکی دارای مزیت است. فرموش نکنید مهمترین فاکتور (درایور) موثر بر قیمت این صندوق ها نیز همانند نرخ طلا و سکه، نوسانات مربوط به نرخ دلار در داخل کشور و انس جهانی است.

قیمت واحدهای صندوق نیز بر پایه ارزش‌ خالص ‌دارایی ‌های صندوق (NAV) و بر اساس نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌ شود. یکی از مزیت های مهم این صندوق ها امکان نقد کردن بخش هایی از دارایی است زیرا گاهی اوقات شما می خواهید مبلغی کمتر از ارزش یک سکه را نقد کنید که این امکان در فروش سکه فیزیکی فراهم نیست. اگر قصد سرمایه گذاری در این صندوق ها را دارید، در ادامه آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • ص صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر طلای صبا
  • ندوق سرمایه گذاری طلای کیمیای زرین کاردان
  • صندوق سرمایه گذاری طلای کهربا
  • صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس پارسیان با نماد طلا
  • صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر سکه طلای کیان با نماد گوهر
  • صندوق سرمایه گذاری طلایزرافشان امید ایرانیان با نماد زر
  • صندوق سرمایه گذاریمبتنی بر سکه طلای مفید با نماد عیار

کلام آخر طلا یا سکه بخرم

اگر قصد ورود به بازار سرمایه‌گذاری در طلا را دارید، بین دو گزینه طلا و سکه، سکه گزینه مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری است که دلایل آن در بالا توضیح داده شده است. بین سکه فیزیکی و گواهی سپرده نیز، گواهی به دلیل سهولت معاملات، هزینه معاملاتی کمتر و نقدشوندگی بالاتر، بیشتر توصیه می‌شود.

واحدهای صندوق‌ها هزینه‌های انبارداری، ارزیابی و غیره را نیز ندارند و از این جهت جذاب‌تر به نظر می‌رسند. البته، در هنگام خرید هر یک از این انواع دارایی، باید میزان حباب نسبت به ارزش ذاتی و نوسانات تاریخی و برآوردهای آتی را در نظر بگیرید. در واقع، تا قبل از تاسیس صندوق‌های طلا و سکه، نگهداری طلای فیزیکی برای سرمایه‌گذاری منطقی بود، اما امروزه با توجه به ریسک نگهداری فیزیکی طلا و سکه، این کار دیگر توجیه‌پذیر نیست.

نظرات بسته شده است.