بهترین سرمایه گذاری با سرمایه اندک کدام است؟

خرید یک واحد مسکونی و اجاره دادن آن، شیوه خوبی برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد جانبی است؛ اما همه سرمایه کافی برای خرید خانه را دارند؟ واقعیت این است که بخش قابل توجهی از جمعیت کشور حتی مالک خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنند هم نیستند؛ بنابراین باید سراغ بازارهای موازی رفت که می‌توان با مبالغ کمتر در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. با توجه به سهولت سرمایه گذاری در بورس، در این مطلب سبدگردانی در بورس و سرمایه‌گذاری در صندوق‌هایی از جمله صندوق درآمد ثابت را بررسی کرده‌ایم که با میزان سرمایه اندک از بازدهی قابل قبولی برخوردار هستند.

بهترین سرمایه گذاری با سرمایه اندک کدام است؟

بهترین سرمایه گذاری در بورس

همان‌طور که می‌دانید شیوه‌های متعددی برای سرمایه گذاری در بورس وجود دارد. به صورت کلی می‌توان این شیوه‌ها را به دو دسته کلی سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم تقسیم کرد. با هر میزان دارایی که می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید، بهتر است به‌جای صرف زمان برای کسب مهارت و دانش سرمایه گذاری و البته آزمون و خطا، مسئولیت مدیریت دارایی خود را به افراد حرفه‌ای بازار بسپارید تا مطمئن باشید در شرایط مختلف، سرمایه شما به بهترین شیوه مدیریت شده صرف سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف می‌شود.

در این مقاله شیوه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را که شامل سبدگردانی در بورس و سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها(صندوق درآمد ثابت و سهامی) می‌شود را بررسی می‌کنیم تا نهایتا ببینیم با هر میزان سرمایه کدام روش بهتر است.

 

سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها

استفاده از خدمات صندوق‌ها را می‌توان بهترین سرمایه گذاری با سرمایه کم در بورس به‌شمار آورد؛ چرا که تنوع این صندوق‌ها سبب شده افراد بتوانند با توجه به ترجیحات، اهداف مالی و میزان ریسک‌پذیری «بهترین گزینه برای خود» را انتخاب کنند؛ چرا که هرگز نمی‌توان انتظار داشت یک گزینه برای تمام سرمایه‌گذاران مناسب باشد!

 

صندوق درآمد ثابت

سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت برای آن دسته از سرمایه‌گذاران مناسب است که ترجیح می‌دهند بدون تحمل ریسک، بیش از سپرده‌گذاری در بانک سود کنند. علاوه بر این، سرمایه‌گذارانی که با دید کوتاه‌مدت هم سرمایه‌گذاری می‌کنند می‌توانند از این شیوه استفاده کنند؛ چرا که سرمایه‌گذاری‌هایی که مستلزم تحمل ریسک بالاتر هستند، عموما باید با دید بلندمدت انجام شوند تا نوسانات بازار در کوتاه‌مدت سرمایه را تحت تاثیر قرار ندهد.

صندوق دوم اکسیر فارابی یک صندوق درآمد ثابت با بازدهی معقول و بالاتر از سپرده بانکی است که افراد می‌توانند با سرمایه‌گذاری در آن، به انتخاب خود یا از پرداخت سود دوره‌ای بهره‌مند شوند یا با فعالسازی گزینه سرمایه‌گذاری مجدد، از سود مرکب سرمایه‌گذاری در این صندوق استفاده کنند.

حداقل سرمایه مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در صندوق دوم اکسیر فارابی حدود ۱۰۰۰ تومان است و یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه گذاری با سرمایه اندک به‌شمار می‌رود. نهایتا در نظر داشته باشید دریافت کد بورسی برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ ضروری است.

 

صندوق سهامی

سرمایه گذاری در صندوق سهامی برای سرمایه گذاران ریسک‌پذیر بهترین گزینه است. منابع مالی صندوق سهامی صرف سرمایه گذاری در سهام شرکت‌ها شده به شدت از نوسانات شاخص کل تاثیر می‌پذیرد. بنابراین می‌توان انتظار داشت با توجه به مدیریت حرفه‌ای این صندوق‌ها با سرمایه گذاری در صندوق سهامی در دوران صعودی بازار بیش از رشد شاخص سود کنید و در دورانی که بازار روندی نزولی را طی می‌کند، سرمایه شما افت قابل توجهی نداشته باشد.

صندوق یکم اکسیر فارابی یک صندوق سهامی است که از سال ۱۳۸۸ در بازار فعالیت می‌کند و در این مدت به صورت کلی نسبت به شاخص کل عملکرد بسیار بهتری داشته است! این در حالی است که مقایسه بازدهی بازارهای دیگر از جمله بازار مسکن، طلا و ارز نشان می‌دهد در میان همه این بازارها در این بازه زمانی (از سال ۱۳۸۸ تاکنون) شاخص کل بورس از بیشترین میزان بازدهی برخوردار بود.

بنابراین اگر تصور می‌کنید برای مدتی طولانی به سرمایه خود نیاز نخواهید داشت و نوسانات کوتاه‌مدت بازار شما را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، صندوق سهامی بهترین گزینه‌ای است که می‌توان با سرمایه اندک در آن سرمایه‌گذاری کرد و از بازدهی قابل توجه آن در بلندمدت بهره برد. لازم به ذکر است در حال حاضر قیمت صدور هر واحد از صندوق یکم اکسیر فارابی کمتر از ۱۵۰ هزار تومان است و شما می‌توانید با کمترین سرمایه نسبت به خرید واحدهای آن اقدام کنید.

برای سرمایه‌گذاری در صندوق یکم اکسیر فارابی، پس از دریافت کد بورسی و ثبت‌نام سجام می‌توانید به سایت صندوق مراجعه کرده نسبت به خرید واحد در صندوق سهامی فارابی اقدام کنید. علاوه بر صندوق یکم اکسیر فارابی، این شرکت سبدگردان صندوق سهامی دیگری نیز ارائه کرده که از طریق سامانه معاملات آنلاین تمام کارگزاری‌ها قابل معامله است. برای سرمایه‌گذاری در صندوق سلام فارابی(ETF)، کافی است پس از دریافت کد بورسی در سامانه معاملات آنلاین کارگزاری خود نماد سلام را جستجو کرده سفارش خرید خود را ثبت کنید.

 

سبدگردانی در بورس

حداقل سرمایه مورد نیاز برای این شیوه از سرمایه گذاری در شرکت سبدگردان فارابی یک میلیارد تومان و در بسیاری از شرکت‌های سبدگردان دیگر پنج میلیارد تومان است؛ طبیعتا با مبلغ پنج میلیارد تومان می‌توان سراغ سرمایه‌گذاری در بازاری مانند مسکن نیز رفت. اما اگر حدود سرمایه‌ شما همان یک میلیارد تومان هم باشد، ورود به بازاری مانند مسکن دشوار خواهد بود و همچنان سرمایه گذاری در بورس گزینه بهتری برای شما به شمار می‌رود. اگر قصد دارید از خدمات سبدگردانی در بورس استفاده کنید، این نکات را در نظر بگیرید:

بازدهی سبدگردانی در بورس

بازدهی خدمات سبدگردانی در بورس، کاملا متناسب با خواست شما تعریف می‌شود. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، بین ریسک و بازدهی ارتباط مستقیم وجود دارد؛ یعنی هرچه حاضر باشید ریسک بیشتری تحمل کنید، احتمالا سرمایه‌گذاری شما از بازدهی بالاتری برخوردار خواهد بود. هنگام عقد قرارداد سبدگردانی در بورس نیز این شما هستید که تعیین می‌کنید حاضرید چه میزان از ریسک را تحمل کنید و این میزان ریسک، تا حد زیادی روی بازدهی سرمایه‌گذاری شما تاثیر خواهد داشت.

سود تضمینی؟

هیچ‌کدام از شیوه‌های سرمایه گذاری در بورس سود تضمینی ندارند؛ با این‌حال وجود کارمزد متغیر سبدگردانی سبب می‌شود شرکت سبدگردان تمام تلاش خود را برای حداکثرسازی سود متقاضی انجام دهد.

کارمزد سبدگردانی در بورس

کارمزد سبدگردانی در بورس از دو قسمت ثابت و متغیر تشکیل شده است.

کارمزد ثابت

میزان کارمزد ثابت هیچ ارتباطی به بازدهی سرمایه‌گذاری شما ندارد و درصدی از اصل سرمایه است که هنگام عقد قرارداد مورد توافق طرفین قرار می‌گیرد و فارغ از هر بازدهی و نتیجه‌ای از متقاضی دریافت می‌شود.

کارمزد متغیر

میزان کارمزد متغیر نیز هنگام عقد قرارداد تعیین شده مورد توافق قرار می‌گیرد و تنها زمانی از سرمایه‌گذار دریافت می‌شود که بازدهی سرمایه‌گذاری از حدی مشخص بیشتر باشد. لازم به ذکر است با توجه به وجود کارمزد متغیر، علی‌رغم اینکه سبدگردانی سود تضمینی ندارد، شرکت سبدگردان تمام تلاش خود را می‌کند تا سرمایه‌گذاری شما از بازدهی بالاتری برخوردار باشد.

 

جمع‌بندی

در این مقاله چند روش سرمایه‌گذاری در بورس را مورد بررسی قرار دادیم که می‌توان با سرمایه کم سراغ آن‌ها رفت. آنچه میان تمام این روش‌ها اعم از سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت و سهامی و سبدگردانی در بورس مشترک است لزوم دریافت کد بورسی و ثبت‌نام سجام پیش از آغاز سرمایه‌گذاری است. علاوه بر این، در نظر داشته باشید میزان سرمایه و میزان ریسک پذیری سرمایه‌گذار دو عامل کلیدی دیگر در انتخاب بازار برای سرمایه‌گذاری است.

 

نظرات بسته شده است.