آشنایی با مزایا و نحوه سبدگردانی در بورس

سبدگردانی در بورس در کنار سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، از جمله روش‌های سرمایه گذاری در بورس به صورت غیرمستقیم به‌شمار می‌رود. در این مطلب با مزایا و چالش‌های استفاده از این شیوه سرمایه‌گذاری، دریافت کد بورسی آشنا شده و در نهایت تفاوت‌های سرمایه گذاری مستقیم در بورس را نیز با سبدگردانی مقایسه می‌کنیم.

آشنایی با مزایا و نحوه سبدگردانی در بورس

آشنایی با سبدگردانی در بورس

سبدگردانی در بورس، در کنار روش‌هایی از جمله سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت و صندوق سهامی، شیوه‌ای برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس است. در این روش شما مدیریت دارایی خود را به یک شرکت سبدگردان معتبر و دارای مجوز از سوی سازمان بورس می‌سپارید. شرکت مورد نظر پس از اطلاع از میزان ریسک‌پذیری و اهداف مالی شما، قراردادی برای سبدگردانی تنظیم می‌کند. سپس در مدت قرارداد -که عموما یک سال است- شرکت مسئولیت مدیریت دارایی‌های بورسی شما را عهده‌دار می‌شود.

 

سود سبدگردانی در بورس

سبدگردانی در بورس -مانند تمام روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری در بورس- سود تضمینی ندارد. با این‌حال بخشی از سود شرکت سبدگردان به طور مستقیم به میزان سوددهی سبد دارایی‌های سرمایه‌گذار وابسته است؛ بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند اطمینان داشته باشند که شرکت مورد نظر تمام تلاش خود را می‌کند که سود متقاضی حداکثر شود.

 

کارمزد سبدگردانی

کارمزد سبدگردانی از دو بخش کارمزد ثابت و متغیر تشکیل می‌شود. کارمزد ثابت سبدگردانی عموما بین ۱.۵ تا ۲ درصد تعیین می‌شود و فارغ از میزان بازدهی سرمایه‌گذاری از متقاضی دریافت می‌شود. این در حالی است که بخشی از کارمزد سبدگردانی، به طور مشخص به میزان بازدهی سبدگردانی بستگی دارد. به‌عنوان مثال یک شرکت سبدگردان در قرارداد خود این‌طور که ذکر می‌کند که در صورتی که بازدهی سبدگردانی بالاتر از ۳۰ درصد بود، ۲۰ درصد سود حاصله، سهم سبدگردان باشد. لازم به ذکر است تمامی این موارد هنگام عقد قرارداد سبدگردانی مورد توافق طرفین قرار می‌گیرد.

 

مزایای سبدگردانی در بورس

سبدگردانی در بورس و به‌صورت کلی سرمایه گذاری در بورس به شیوه غیرمستقیم، مزایای متعددی دارد. از میان مهم‌ترین این مزایا می‌توان به بی نیازی از صرف زمان و برخورداری از دانش مالی و مدیریت حرفه‌ای و در نتیجه کاهش ریسک سرمایه‌گذاری اشاره کرد. علاوه بر این موارد، اختصاصی بودن سبد دارایی‌ها اصلی‌ترین مزیت خدمات سبدگردانی در بورس است که در هیچ شیوه دیگری از سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس وجود ندارد. با این وجود، هزینه‌بر بودن خدمات سبدگردانی در بورس سبب شده شرکت‌های سبدگردان حداقل سرمایه‌ای را برای ارائه این خدمات مشخص کنند. به‌عنوان مثال حداقل سرمایه مورد نیاز برای استفاده از خدمات سبدگردان فارابی معادل یک میلیارد تومان مشخص شده است.

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، به جای سبدگردانی

اگر به روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس علاقه‌مند هستید اما مبلغ یک میلیارد تومان برای‌تان مبلغ سنگینی است، می‌توانید با استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این بازار به شیوه غیرمستقیم سرمایه‌گذاری کنید. این صندوق‌ها که انواع مختلفی دارند می‌توانند برای گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاران گزینه‌های سرمایه‌گذاری خوبی باشند.

صندوق درآمد ثابت نوعی از این صندوق‌هاست که سرمایه‌گذارای در آن کاملا بدون ریسک بوده برای آن دسته از افرادی مناسب است که یا سرمایه‌گذاران محتاطی هستند یا اینکه طی مدتی کوتاه به سرمایه خود نیاز خواهند داشت و ترجیح می‌دهند ریسک از دست دادن تمام یا قسمتی از سرمایه را نپذیرند. صندوق‌ دوم اکسیر فارابی و صندوق لبخند فارابی(ETF) دو مورد از بهترین صندوق‌های درآمد ثابت هستند که به‌ترتیب به شیوه‌های صدور و ابطال و خرید و فروش از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری‌ها قابل خریداری هستند.

در مقابل صندوق درآمد ثابت، صندوق سهامی را داریم که یک صندوق با ریسک بالا است. بخش اعظم منابع مالی این صندوق در دارایی‌هایی مانند سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود که ریسک سرمایه‌گذاری در آن‌ها بالا است و برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر مناسب‌تر است.

در نظر داشته باشید در صورتی که نمی‌خواهید تمام سرمایه خود را صرف سرمایه‌گذاری در یک نوع دارایی‌ مشخص کنید، می‌توانید بسته به میزان ریسک‌پذیری و اهداف مالی‌تان آن را میان صندوق درآمد ثابت و سهامی تقسیم کنید.

 

دریافت کد بورسی و سرمایه گذاری مستقیم در بورس

اگر ترجیح می‌دهید به جای استفاده از خدمات سبدگردانی در بورس یا سرمایه گذاری در صندوق‌های از جمله صندوق درآمد ثابت خودتان شخصا مسئولیت مدیریت دارایی خود را به عهده بگیرید، می‌توانید پس از دریافت کد بورسی و شرکت در دوره‌های آموزشی مرتبط از جمله آموزش‌های مقدماتی، تحلیل تکنیکال و بنیادی مهارت و دانش لازم برای تشخیص و انتخاب بهترین سهام برای خرید را به‌دست آورده، با تحلیل شخصی نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنید.

 

جمع‌بندی

در این مقاله ابتدا یکی از بهترین شیوه‌های سرمایه‌گذاری یعنی سبدگردانی در بورس را معرفی کرده مزایای آن را مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه نیز، یک شیوه دیگر برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس را بررسی کردیم و مقاله را با اشاره به اهمیت دریافت آموزش و کسب مهارت قبل از آغاز سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس به پایان رساندیم.

در نهایت فراموش نکنید اگر قصد دارید از روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مانند سبدگردانی یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنید، حتما از اعتبار شرکت سبدگردان موردنظر خود اطمینان حاصل کنید.

 

نظرات بسته شده است.