زن امروز – چالش های شناخت خود – بخش دوم

شناسایی این نکات کلیدی به ما این امکان را می‌دهد که ببینیم کجای کار را اشتباه پیش رفته‌ایم، یا اینکه در کجا درست پیش رفته‌ایم – این نوع بررسی به ما کمک می‌کند تا راه‌هایی برای بهبود این جنبه‌ها در آینده برنامه‌ریزی کنیم!

پایگاه خبری رسا نشر- شبنم حاجی اسفندیاری: در بخش اول ما به چالش هایی برای شناخت زنان و برخورد صحیح با دیگران اشاره کردیم. این چالش ها عبارتند از :

  1. کم‌تر ارزیابی خود: زنان معمولاً خود را کم‌تر ارزیابی می‌کنند. این ممکن است به دلیل عدم اطمینان یا ترس از افتادن در نظر دیگران باشد.
  2. بدست آوردن بازخورد مناسب: زنان به طور کلی بازخورد کمتری دریافت می‌کنند. این می‌تواند توانایی‌های آن‌ها را محدود کند.
  3. تاثیر گذاری بازخورد بر زنان: زنان به بازخوردها حساس‌تر هستند و ممکن است آن‌ها را به شدت در نظر بگیرند

در این بخش به ارزیابی بیشتر این ۳ چالش می پردازیم. و راهکارهایی برای رفع موانع شناخت خود و در پی آن ابراز وجود و رهایی از سکوت خود خواسته زنان در برابر توقعات و مشکلات ناخواسته ارائه می دهیم.

کم‌تر ارزیابی خود یعنی چه؟

کم‌تر ارزیابی خود به معنای عدم ارزیابی دقیق و کافی از خود است. زنان ممکن است به دلیل عدم اطمینان یا ترس از افتادن در نظر دیگران، خود را کم‌تر ارزیابی کنند. به عبارت دیگر، آن‌ها ممکن است توانایی‌ها، محدودیت‌ها، ارزش‌ها و اهداف زندگی‌شان را به درستی تشخیص ندهند. این می‌تواند به تحت‌تاثیر قرار گرفتن در موقعیت‌های نامناسب و تصمیم‌گیری‌های نادرست منجر شود.

راهکار:

  • آگاهی از خود: زنان باید آگاهی بیشتری از خود داشته باشند. این شامل توانایی‌ها، محدودیت‌ها، ارزش‌ها و اهداف زندگی‌شان است.

یعنیبه شناخت صحیحی از خود واقعی‌مان برسیم و خودمان را بپذیریم. خود آرمانی‌مان را بشناسیم، هدف‌های کوتاه مدت و بلند مدت زندگی‌مان را به درستی تعیین و برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنیم. پرسش‌های فلسفی و چرایی‌های زندگی را از منظر خود پاسخ دهیم و روند زندگی را در راستای ارزش‌هایمان پیش ببریم.

چطور می‌توانم خودم را بهتر ارزیابی کنم؟

برای بهتر ارزیابی کردن خود، می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:

  1. زمان مخصوص برای ارزیابی خود تعیین کنید: مانند هر کار دیگری که ارزش دارد در زندگی‌تان، باید زمان مخصوصی را برای انجام ارزیابی خود تعیین کنید.
  2. نکات مهم را بنویسید: نوشتن پاسخ‌های خود از اهمیت بالایی برخوردار است. بهتر است پاسخ‌های خود را با دقت و صداقت بنویسید.
  3. سوال‌های مرتبط با عملکرد خود را مطالعه کنید: سوال‌هایی مانند “چه مهارت‌هایی یاد گرفته‌ام؟” یا “چه اهدافی را دستیابی کرده‌ام؟” را مطالعه کنید.
  4. بازخورد مدیر و همکاران خود را مشاهده کنید: اگر به مشکلی در نوشتن ارزیابی خود برخورد کردید، می‌توانید با مدیر و همکاران خود مشورت کنید.

خودارزیابی فرصتی است تا به آنچه قبلاً به دست آورده اید نگاه کنید و خودتان را با انتظارات خود مقایسه کنید. این به ما امکان می‌دهد ببینیم که کجا با اهداف خود مطابقت داریم، زمینه‌های بهبود را شناسایی کنیم، موفقیت را در صورت وقوع تشخیص دهیم و خود را برای رشد بیشتر آماده کنیم. نگاه کردن به آنچه قبلاً رخ داده است به ما امکان می دهد موفقیت ها و همچنین زمینه های بهبود را شناسایی کنیم تا در دفعه بعد بهتر بتوانیم انتظارات خود را برآورده کنیم. شناسایی این نکات کلیدی به ما این امکان را می‌دهد که ببینیم کجای کار را اشتباه پیش رفته‌ایم، یا اینکه در کجا درست پیش رفته‌ایم – این نوع بررسی به ما کمک می‌کند تا راه‌هایی برای بهبود این جنبه‌ها در آینده برنامه‌ریزی کنیم!

 

  • بازخورد موثر: زنان باید به دنبال بازخورد مناسب باشند. این باعث بهبود مهارت‌ها و افزایش اعتماد به نفس می‌شود.
به عقیده من دیگر ترس از قضاوت شدن و برخوردهای سرد یا حتی توهین آمیز دیگران کافی است. زنان امروز باید خود را در منظر عموم و آن هم به قصد دریافت بازخورد بدون هیچ ترس و واهمه ای قرار بدهند. دوست دارید خیاطی کنید؟ شروع کنید و از اینکه همسرتان یا دیگران خرابکاری های شما را در تهیه لباس نقد کنند نترسید. می خواهید کیک درست کنید؟ انجامش دهید. تا کیکی پخته نشود و افرادی آن را تست نکنند، مشخص نمی شود که شیرین و خوشمزه شده یا نه؟ دیگر نیازها، تفکرات و توانایی های شما هم همچون کیک باید در ابتدا پخته شوند و امتحان گردند. وگرنه از کجا می خواهید بفهمید که در هر موضوع تا چه اندازه توانایی دارید؟
پس از بازخورد دیگران نترسید. قدیمی فکر نکنید. زن قوی امروز اجازه می دهد نقد شود. نقدهای سازنده را می پذیرد. و بازخوردهای منفی را نادیده می گیرد و اجازه نمی دهد مانع حرکتش به سمت پیشرفت و ترقی باشد.
اگر همان روز از ترس خراب شدن لباس یا کیک قیدش را می زدید، امروز چیزی وجود نداشت تا با آن خود را محک بزنید. کلیشه ای نمی گویم. اما اگر اولین خروجی ارائه شده شما خوب نباشد، حتماً دومی و سومی عالی خواهد بود. اگر از بازخوردها نترسید و از نقدهای دیگران استفاده کنید. اینگونه است که اعتماد به نفستان هم بالا می رود.
نکته مهم:
برای دریافت بازخورد حتماً از افرادی استفاده کنید که مثبت نگر، منطقی و صادق هستند. افراد منفی و با ذهن مسموم حتماً شما را نا امید می کنند. پس یاد بگیریم که برای شناخت خود لازم است کمی هم تجربه شناخت دیگران را داشته باشیم و از هر آدمی نظرخواهی نکنیم.

تاثیر گذاری بازخورد بر زنان یعنی چه؟

بازخورد در زندگی زنان تأثیرات متعددی دارد. این تأثیرات می‌توانند به شکل‌های مختلفی رخ دهند:

  1. رشد شخصی و حرفه‌ای: بازخورد می‌تواند زنان را در رشد شخصی و حرفه‌ای یاری دهد. این بازخوردها می‌توانند بهبود‌های لازم را نشان دهند و زنان را به سمت توانمندی‌های بیشتر هدایت کنند.
  2. افزایش اعتماد به نفس: بازخورد مثبت می‌تواند اعتماد به نفس زنان را افزایش دهد. اطمینان از توانایی‌ها و مهارت‌های خود، زنان را قوی‌تر و مطمئن‌تر می‌کند.
  3. تأثیرات اجتماعی: بازخورد می‌تواند تأثیرات اجتماعی زنان را نیز تغییر دهد. این شامل تأثیرات در روابط خانوادگی، دوستانه و حرفه‌ای است.
  4. تعامل با زندگی و کار: در محیط زندگی و کار، بازخورد می‌تواند تأثیرات زیادی داشته باشد. این بازخوردها می‌توانند به زنان کمک کنند تا مهارت‌های لازم را تقویت کنند و در مسیر موفقیت قرار گیرند.

به طور کلی، بازخورد می‌تواند به زنان کمک کند تا بهتر با خودشان آشنا شوند، مهارت‌های خود را بهبود دهند و در زندگی شخصی و حرفه‌ای بهتر عمل کنند.

  • توانایی دریافت بازخورد: زنان باید بازخورد را به عنوان یک فرصت برای رشد و پیشرفت در نظر بگیرند.

همانطور که در بالا گفته شد از قرار گرفتن در دید عموم استقبال کنید. توانایی در زمینه نقاشی دارید؟ بسیار خوب! وقتی بازخورد خوبی از اطرفیان گرفتید، آن را به خارج از محیط خانه گسترش دهید. اجازه دهید دیگران هم چیزهای زیبایی که شما خلق کرده اید را ببینند. و حتی نقد کنند. اینگونه شما گام بزرگی را برای شناخت خود بر می دارید.

اگرچه مثالهای امروز در رابطه با توانایی های فردی در زمینه های هنری بود. اما باید بدانید پی بردن به همین توانایی هاست که می تواند شخصیت شما را شکل دهد. شما باید از یک جا شروع کنید و چه بهتر که شروع شما از جایی باشد که آسان تر و احتمال موفقیت شما در آن بیشتر است.

برای موضوع بزرگی مانند “استقلال مالی”، پیش نیاز داشتن کار و بلد بودن یک حرفه است که بتوانید پول در بیاورید. نمی خواهید که کشور یا شهرتان را به استقلال برسانید که با یک بیانیه و سخنرانی آن را به همگان اعلام کنید. در صورتی که پول و کار خوب نداشته باشید، حتی نمی توانید در رابطه با اتاق خوابتان اعلام استقلال کنید؛ چه برسد به استقلال مالی!

پس ما باید دریابیم که برای شناخت خود، ابراز وجود خودمان و اثبات خودمان به دیگران اول باید توانایی مان را بشناسیم. دوم آن را در بازخورد دیگران قرار دهیم تا تائید دیگران را آن هم صرفا به دلیل کسب اعتماد به نفس و جرأت بیان آن به دست آوریم. آنگاه است که ذر زمان بروز یک مشکل می توانیم به خوبی آن را مدیریت کنیم. یک مثل قدیمی می گوید زمانی اعتصاب کن که قدرت تحمل گرسنگی و تشنگی را داشته باشی. چراکه اگر کم بیاوری علاوه بر شکست، شرمندگی هم به آن اضافه می شود. و دیگران هرگز در آن مساله تو را جدی نمی گیرند.

امیدوارم این بحث تا به اینجا توانسته باشد نظر شما را جلب کرده و برای شما مفید باشد. هفنه آینده می خواهیم در رابطه با این موضوع بیشتر صحبت کنیم. و حال که خودمان را شناختیم، چگونه برای بهتر بودن، بهتر زندگی کردن تلاش کنیم .و این را بررسی کنیم که از چه چیزهایی غافل بودیم. و به چه چیزهایی باید توجه کنیم.

نکته مهم: سلسه نوشتار زن امروز به هیچ عنوان به دنبال ایجاد تضاد بین زن و مرد نیست. تمام هدف من از ایجاد این تاپیک یادآوری چیزهایی است که زن امروز با درک آن می تواند بهتر زندگی کند، دختر، همسر و مادر خوبی باشد، و در کنار سایرین بتواند یک زندگی شاد و آرام را تجربه کند.

در پناه حضرت حق

 

منبع رسا نشر
از طريق شبنم حاجی اسفندیاری

نظرات بسته شده است.