جوابیه طاقچه و چند نکته مهم در مورد لغو قرارداد ناشران

بالاخره پس از چند روز از انتشار تصویر کشف حجاب کارمندان خانم اپلیکیشن کتاب طاقچه، و واکنش‌های فراوان به این موضوع، طاقچه با انتشار یک بیانیه به این ماجرا واکنش نشان داد.

جوابیه طاقچه و چند نکته مهم در مورد لغو قرارداد ناشران

پایگاه خبری رسا نشر – مهدی سوری: پس از انتشار تصویر کشف حجاب کارمندان خانم اپلیکیشن طاقچه، برخی از انتشارات طرف قرارداد با این برنامه با اظهار تاسف فراوان! اعلام کردند که قرارداد خود را با طاقچه فسخ خواهند کرد. حالا اما با انتشار بیانیه طاقچه، ابعاد دیگری از این ماجرا آشکار شده است. و این شرکت بی حجابی و کشف حجاب کارکنان خود در محل شرکت را رد کرده است. در بیانیه طاقچه آمده :

این روزها در فضای مجازی، انتساب عکسی به طاقچه، حاشیه‌های زیادی ایجاد کرده است.برای روشن شدن افکار عمومی توضیحات زیر به اطلاع می‌رسد:

۱- این عکس بیش از یک ماه پیش گرفته شده و همان زمان در حساب شخصی منتشر شده است. تصویر یاد شده پس از خداحافظی یکی از همکاران، مقابل دیوار بیرونی و خارج از فضای کاری طاقچه گرفته شده و در هیچ یک از حساب‌های رسمی طاقچه منتشر نشده است.

۲-طاقچه پلتفرمی برای دسترسی به انواع کتابهای صوتی، الکترونیکی و چاپی است که مانند تمام کسب و کارها درچارچوب قوانین کشور فعالیت می کند.این شرکت در حدود یک دهه فعالیت خود در زمینه کتاب کوشیده است متناسب با تمام سلیقه ها، انواع کتاب‌ها را در دسترس مخاطبان بگذارد. اینکه طاقچه توانسته است سهم مهمی در افزایش سرانه مطالعه کشور داشته باشد، به خاطر تلاشهای بی وقفه همکاران توانمند خود بوده است.

۳-در پی حاشیه ایجاد شده، برخی ناشران، خارح از چارچوب قراردادی که با طاقچه دارند، خواستار فسخ آن شده اند. طاقچه ضمن پذیرش این درخواست، فرایند فسخ را در دستور کار خود قرار داده است.

جوابیه طاقچه و چند نکته مهم در مورد لغو قرارداد ناشران

با روشن شدن ابعاد ماجرای تصویر منتشر شده در فضای مجازی و توضیحات طاقچه می توان به چند نکته اشاره کرد.

اول اینکه باید یاد بگیریم که برخورد اولین راهکار در امر به معروف و اجرای شرعیات نیست. و اصرار به این غلط، همانگونه که در دهه های گذشته جواب نداده، امروز هم جواب نخواهد داد. غرض دفاع از بی حجابی و ترویج بی‌بندوباری نیست. اما کجای دنیا رسم است که بدون شنیدن حرف طرف مقابل و ارائه توضیحات، می‌توان کسی را محکوم کرد؟ پس به نظر می رسد رسانه ها، افراد و برخی از ناشرین در این جریان شتابزده عمل کرده باشند.

دوم – اگرچه توضیحات طاقچه مشخص می‌کند که اقدام سازمان یافته‌ای برای ترویچ بی‌حجابی وجود ندارد، و کشف حجاب کارکنان امری عادی در این شرکت نیست، اما این توضیحات به تنهایی نمی‌تواند طاقچه را در سلب مسئولیت از این اتفاق و یا بی‌تفاوتی نسبت به تعهدات کارکنان خود، برای اجرای قانون و احترام به اعتقادات و باورها تبرئه نماید. هر شرکت و موسسه ای که در کشور فعالیت می کند، می‌بایست ضمن وفاداری به قانون، کارکنان خود را نسبت به اجرای آن اگاه نماید.

سوم- سوای ماجرای طاقچه، دیجی کالا و حتی فیلم تازه منتشر شده از شرکت ازکی، به نظر می رسد یک جریان خاص باحمایت برخی از افراد و رسانه های وابسته در تلاشند تا با زوم و کنکاش در شرکت های خصوصی و استارتاپ های موفق، در مسیر رشد این شرکت ها سنگ اندازی کنند. این بازی ماجراجویانه و افشاگری‌ها بنظر اتفاقی نمی‌آید. گویی که این جریان از موضوع حجاب به دنبال بهره‌برداری و غرض ورزی خاصی است. وگرنه در مقام وظیفه شرعی و رسانه ای، تنها یک گزارش ساده و اطلاع رسانی به قوه قضائیه کفایت می‌کرد. رسیدگی به این قانون شکنی برای هر شرکتی که باشد از قوه قضائیه شروع می شود و پایان آن هم با بررسی و صدور حکم توسط قاضی خواهد بود. چه لزومی به جنجال آفرینی و تخریب بی قاعده شرکتهایی است که در این شرایط همراه با مردم و نظام در حال خدمت رسانی هستند!!

چهارم- نمی دانم ناشرانی که در این روزها با بیانیه نویسی و لغو یکطرفه قرارداد خود با طاقچه، نسبت به این موضوع واکنس نشان دادند، قبل از این اقدام آیا با مدیران این شرکت صحبت کرده و توضیحی خواسته‌اند؟ و یا اینکه بدون هیچ بررسی و دادن فرصت برای پاسخگویی، سوار بر موج تخریب شده و خواسته اند تا از قافله فسخ کنندگان جا نمانند؟ در هر صورت همانگونه که پیشتر گفتم محاکمه بدون توضیح خواستن امر ناصوابی است. با وجود تشکیل پرونده توسط قوه قضائیه، هنوز حکمی بر علیه این شرکت صادر نشده و قطعا موضوع در درست بررسی است. چگونه می توان به قرارداد خود پایبند نبود، در حالیکه تخلف عمدی این شرکت هنوز اثبات نشده است!

به عنوان کسی که در بازار نشر و کتاب دستی داشته، به خوبی می دانم که در دوران افول بازار نشر و گرانی کاغذ، وجود چنین برنامه هایی نقش یک ناجی را برای بازار کتابی دارد که این روزها حال خوبی ندارد. البته که نشرهای دولتی و وابسته به دلیل حمایتهای همه جانبه، بازار و فروش کتاب برایشان اهمیت زیادی ندارد. اما نشرهای خصوصی آن هم در زمینه کتابهای غیر درسی و دانشگاهی، چند سالی است که در ورطه نابودی به سر می برند. از طاقچه، فیدیبو و … شاید بتوان یک راه برای جلوگیری از ورشکستگی ناشران یاد کرد که علاوه بر حمایت از بازار نشر، به کسانیکه هم که خرید نسخه چاپی کتابها در توانشان نیست کمک می کنند تا از نسخه های الکترونیکی آن استفاده کنند.

در پایان ….

هماهنگونه که می دانیم لایحه حجاب در حال بررسی و تصویب در مجلس است. به عنوان یک کشور مسلمان با مردمانی معتقد، عمل به آنچه که دین اسلام بر عهده ما قرار داده از وظابف همگانی است و مسلماً هیچ عقل سلیمی ولنگاری و بی بندوباری را نمی پذیرد. مقابله با بی حجابی و کشف حجاب نیازمند یک قانون منصفانه است و باید که بر این اصل استوار باشد تا جز فرد خاطی، جامعه و افراد مرتبط با متخلف آسیب نبینند. ما برای اجرای حکم یک قاتل، خانواده او را هم به همراهش اعدام نمی کنیم! پلمپ کردن به دلیل بی حجابی فرد یا عده معدودی از کارکنان شرکتهایی که به عنوان بازوان اقتصادی کشور در حال کمک به دولت برای کم اثر کردن تحریم ها هستند به سایرین هم آسیب می زند. برای همین باید راهکاری اندیشیده شود که تنها فرد خاطی مواخده گردد. و در سطوح بالا مدیران و مسئولان ذیربط و دخیل در تخلف بازخواست شوند. همچنین باید مجازات به گونه ای باشد که اثر بازدارندگی هم برای فرد و هم برای سایرین و اطرافیان آن داشته باشد، تا دیگر به تکرار بی حجابی و کشف حجاب فکر نکند.

کشور ما برای رشد و پیشرفت به کار بیشتر نیاز دارد. جمعیت بیکار کشور به خودی خود زیاد هست. با تعطیل کردن مارکز خرید، رستوران ها، شرکت ها و … به جمعیت بیکاران نیفراییم. 

 

منبع رسا نشر
از طريق مهدی سوری
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.