پایین بودن همه شیشههای خودرو میتواند میزان انتقال کرونا را کاهش دهد
پژوهش جدیدی نشان میدهد که ایمنترین راه برای پیشگیری از انتقال احتمالی کووید-۱۹ میان دو نفر که با هم در یک خودرو سفر میکنند و در چنین محیط بسته و پرخطری قرار دارند، پایین بودن هر چهار شیشه خودرو و دور بودن مسافر از راننده تا حد امکان است. بهتر است که مسافر طی سفر، روی صندلی عقب در جهت مخالف راننده نشسته باشد. “وارگس ماثای”(Varghese Mathai)، پژوهشگر “دانشگاه ماساچوست در امهرست”(UMass Amherst) و همکارانش دریافتند که این پیکربندی، دو جریان متمایز هوا را در اتاقک خودرو به وجود میآورد که در امتداد خط وسط خودرو جدا میشوند.
این پیکربندی جریان هوای جدا شده، در کاهش انتقال قطرات عفونی شبیهسازی شده از راننده به مسافر و یا بالعکس، بیشترین تاثیر را داشت. با وجود این، پژوهشگران با درک این موضوع که چنین تنظیمات نسبی ممکن است مطلوب بسیاری از مسافران نباشد، راههای دیگری از جمله بالا بودن هر چهار شیشه خودرو و بالا بودن یک یا دو شیشه را نیز آزمایش کردند.
راه حل بستن کامل و محصور کردن محیط که فقط به جریان هوای شبیهسازی شده و غیرچرخشی تهویه مطبوع خودرو تکیه داشت، پرخطرترین روش بود و بیشترین خطر انتقال قطرات را به همراه داشت.
سفر کردن با پایین بودن سه شیشه خودرو، عملکرد بهتری نسبت به پایین بودن دو شیشه دارد اما پژوهشگران دریافتند انتخاب این که کدام شیشه بسته باشد، اهمیت بسیاری دارد. شبیهسازیها نشان داد در مواردی که راننده یا مسافر آلوده به کروناویروس است، تنها بالا بودن نزدیکترین شیشه به او میتواند بیشتر نقش محافظتی را داشته باشد. دومین راه حل نیز پایین بودن هر چهار شیشه خودرو است.
ماثای و همکارانش به این نکته اشاره کردند که شبیهسازیهای آنها براساس یک مدل ایدهآلسازی شده از “تویوتا پریوس”(Toyota Prius) انجام گرفته است و امکان دارد که پویایی جریان هوا را در سایر وسایل نقلیه از جمله کامیون، مینی وانت و خودروهای دارای سانروف مشخص نکند.
همچنین این گروه پژوهشی خاطرنشان میکنند که مدلهای آنها ممکن است برخی از تفاوتهای ظریف مربوط به جریان هوا و زمان ماندن ذرات را که ناشی از شرایط استثنایی جریان باد است، نشان ندهند.
با وجود همه کمبودها، پژوهشگران نتیجه گرفتند که یافتههای این پژوهش، تاثیر مهمی در کاهش میزان عفونت در صدها میلیون نفری خواهند داشت که در سراسر جهان با خودروهای مسافربری و تاکسیها سفر میکنند. شاید نتایج این پژوهش، به ارائه روشهای ایمنتر و کمخطرتری برای حمل و نقل شخصی ختم شوند.
این پژوهش، در مجله “Science Advances” به چاپ رسید.