متخصص چشم پزشک به درمان چه بیماری‌هایی می‌پردازد؟

دکترچشم پزشک، پزشکی است که در تشخیص و درمان مشکلات چشم و بینایی تخصص دارد. پس تفاوت بین چشم پزشک و بینایی سنج چیست؟ اپتیک ها چه تخصصی دارند؟ این سه نوع متخصص مراقبت از چشم، نام‌های مشابه و شرح شغلی تعریف شده‌ای دارند. ممکن است در نگاه اول گیج کننده باشد اما تفاوت آن‌ها اینجاست:

بینایی‌شناسان می‌توانند به شما در انتخاب فریم عینک کمک کنند و اطلاعاتی در مورد انواع عدسی‌ها و پوشش‌های لنز ارائه دهند. آن‌ها نمی‌توانند معاینه چشم انجام دهند، نسخه بنویسند یا مشکلات چشمی را تشخیص داده یا درمان کنند.

اپتومتریست‌ها می‌توانند چشم‌های شما را معاینه کنند، بینایی شما را آزمایش کنند، عینک یا تماسی تجویز کنند و بسیاری از اختلالات و بیماری‌های چشمی را تشخیص داده و درمان کنند. آن‌ها پزشک یا جراح نیستند، اما می‌توانند داروهای خاص مربوط به چشم را تجویز کنند.

چشم پزشکان همچنین معاینات چشمی، آزمایش بینایی و نسخه‌هایی برای عینک یا لنزهای تماسی ارائه می‌دهند. به عنوان دکترچشم پزشک، آن‌ها می‌توانند هر مشکل چشمی را تشخیص داده و درمان کنند. آن‌ها می‌توانند جراحی چشم را انجام داده و مراقبت‌های بعدی را ارائه دهند. از لینک های زیر می توانید به لیست بهترین دکترهای چشم پزشک در شهرهای مختلف دسترسی داشته باشید:

چشم پزشک چه می‌کند؟

هنگام انجام یک معاینه جامع چشم، دکتر چشم پزشک بینایی شما را ارزیابی و در صورت نیاز نسخه شامل عینک یا لنز تماسی را تجویز می‌کند. دکتر چشم پزشک نحوه پاسخ مردمک‌های چشم به نور را آزمایش کرده، همراستایی چشم های را بررسی می‌کننچد و مطمئن می شود که عضلاتی که چشمان شما را حرکت می‌دهند به درستی کار می‌کنند. یک دکتر چشم پزشک به دنبال علائم اولیه مشکلات چشمی مانند آب مروارید یا گلوکوم خواهد بود و برای یافتن این عیوب، پشت چشم (شبکیه) و عصب بینایی را معاینه خواهد کرد.

چشم پزشکان جراحات، عفونت‌ها، بیماری‌ها و اختلالات چشم را تشخیص داده و درمان می‌کنند. درمان‌ها می‌توانند شامل داروهای خوراکی (از راه دهان) یا موضعی (در چشم)، جراحی، سرما درمانی (درمان انجماد) و شیمی‌درمانی (درمان شیمیایی) باشند.

متخصص چشم پزشک به درمان چه بیماری‌هایی می‌پردازد؟

چشم پزشک چه شرایطی را درمان می کند؟

از آنجایی که چشم پزشکان تنها متخصصان پزشکی هستند که می‌توانند تمام اختلالات چشمی را درمان کنند، این پزشکان طیف گسترده ای از بیماری‌های چشمی را درمان می‌کنند. از جمله:

  • لیوپی (تنبلی چشم)؛
  • خشکی چشم؛
  • دژنراسیون ماکولا (AMD)؛
  • عیوب انکساری (نزدیک بینی، دوربینی و…)؛
  • جداشدگی شبکیه (زمانی که شبکیه پوشش پشت چشم از رگ‌های خونی که آن را تامین می‌کنند دور می‌شود.).

دلایل مراجعه به چشم پزشک

هر چند وقت یکبار باید معاینه چشم انجام دهید؟ چه علائمی نشان می‌دهد که ممکن است مشکل چشمی داشته باشید که باید توسط چشم پزشک بررسی شود؟ آیا شما قادر به تشخیص مشکلات چشمی هستید؟

آکادمی چشم پزشکی آمریکا توصیه می‌کند:

بررسی منظم چشم لازم است. قند خون بالا می تواند به رگ های خونی چشم آسیب برساند و باعث کاهش بینایی شود. کنترل قند خون و انجام معاینات منظم پزشکی دو روشی است که می‌توانید به کمک آن‌ها از چشمان خود در برابر دیابت محافظت  کنید.

چشم‌پزشکان پزشکان و جراحانی آموزش دیده هستند که در شرایط سلامتی فراتر از موارد مربوط به چشم کاملاً مسلط هستند. این بدان معنی است که آن‌ها می‌توانند بیماری‌های چشمی را تشخیص داده و درمان کنند. گاهی اوقات نیز می توانند بیماری‌های سیستمیک را تشخیص دهند که یک متخصص یا پزشک مراقبت‌های اولیه (عمومی) می‌تواند به درمان آن‌ها کمک کند.

به چشم پزشک مراجعه کنید چرا که:

  • چشم پزشک خطر بیماری‌های چشمی را که شما تحت تأثیر نژاد، سن و سابقه خانوادگی در معرض ابتلا به آن‌ها هستید، ارزیابی می‌کند. دکتر چشم پزشک شما را به سمت غربالگری‌های مناسب در زمان مناسب هدایت می‌کند.
  • چشم پزشکان می‌توانند بیماری چشم را زود تشخیص دهند و اقداماتی را برای محافظت از بینایی شما انجام دهند. بسیاری از بیماری‌های چشمی ساکت هستند: زمانی که علائم را مشاهده کنید، بینایی شما ممکن است تا حدی مختل شود. این امر در مورد بیماری‌های چشمی بالقوه کور، مانند دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن، ملانوم چشمی یا گلوکوم صادق است.
  • چشم پزشک همچنین می‌تواند انتخاب سبک زندگی سالم را به شما یاد دهد. شما می توانید با خوردن غذاهای مفید برای چشم، ورزش و محافظت از چشمان خود در برابر نور UV از بینایی خود محافظت کنید. به ویژه دود سیگار می‌تواند بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را بدتر کند.
  • مکمل‌های غذایی برای سلامت چشم مزایا و معایبی دارند. قبل از افزودن مکمل‌ها یا ویتامین‌های جدید به برنامه روزانه خود با یک چشم پزشک مشورت کنید. چشم پزشک به شما در درک خطرات و مزایای احتمالی کمک می‌کند.
  • هر چند وقت یکبار، عفونت چشم منجر به عوارضی از جمله نابینایی می‌شود. اگر فکر می‌کنید عفونت چشمی دارید، فوراً توسط چشم پزشک معالجه شوید.
  • همیشه پس از آسیب حاد چشم به دنبال مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشید. بخش‌های اورژانس بیمارستان به‌عنوان مراقبت‌های پزشکی خط اول در اورژانس همکاری نزدیکی دارند و ممکن است برای شرایطی که می‌توانند بینایی را مختل کنند، با چشم پزشک مشورت کنند. بنابراین، چه یک چوب هاکی به صورت گیر کرده باشید و چه اسپری پاک کننده در چشم خود پاشیده باشید، چشم پزشک شما می‌تواند به درمان آسیب‌های بالقوه جدی کمک کند. اگرچه همیشه نشانه بیماری جدی نیست، اما تغییراتی وجود دارد که هرگز نباید نادیده بگیرید. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر فوراً به چشم پزشک مراجعه کنید.
  • تغییر در بینایی، یا تاری ناگهانی، می تواند نشانه‌ای از نیاز به درمان برای بیماری‌هایی مانند آب مروارید، دژنراسیون ماکولا وابسته به سن، شبکیه چشم یا بیماری سیستمیک باشد.
  • فلوترها یا فلاش‌های جدید در بینایی شما می‌تواند نشانه یک مشکل جدی مانند جدا شدن شبکیه باشد.
  • دوبینی گاهی در مورد شرایط سیستمیک مغز یا آسیب عصبی هشدار می‌دهد و باید خیلی زود بررسی شود.
  • از دست دادن ناگهانی بینایی باید فورا بررسی شود. حتی اگر بینایی شما برای چند ثانیه تاریک شود و سپس دوباره بازگردد، ممکن است لازم باشد به اورژانس بروید یا یک قرار فوری با چشم پزشک خود بگذارید. این مورد ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری بالقوه کور کننده چشم باشد.
  • افراد مبتلا به دیابت باید به طور منظم معاینه چشم انجام دهند. قند خون بالا می‌تواند به رگ‌های خونی چشم آسیب برساند و باعث کاهش بینایی شود. کنترل قند خون و انجام معاینات منظم پزشکی دو روشی است که می‌توانید از چشمان خود در برابر دیابت محافظت کنید.
  • میزان بینایی در دوران بارداری تغییر می‌کند. چشم پزشک می‌تواند به درمان بیماری‌های شایع چشمی دوران بارداری مانند خشکی چشم کمک کند. برخی از زنان به بیماری‌های چشمی دیابتی مرتبط با بارداری یا فشار خون بالا مبتلا می‌شوند که چشم پزشکان نیز بخشی از تیم درمان این شرایط هستند.
  • در لیزیک یا سایر جراحی‌های انکساری یک چشم پزشک می‌تواند به شما مشاوره دهد.
  • اگر در حال تحقیقی برای جراحی زیبایی روی صورت هستید، یک چشم پزشک متخصص در اکولوپلاستی را در نظر بگیرید. این پزشکان در عمل بر روی پلک ها و استخوان‌های ظریف اطراف چشم مهارت بالایی دارند.
  • برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند سرم‌های رشد مژه یا لنزهای تماسی نیاز به تجویز پزشک دارند. یک چشم پزشک می‌تواند در مورد عوامل خطر و نکات ایمنی این محصولات به شما کمک کند.
  • اگر از خشکی چشم رنج می‌برید و نمی‌توانید با درمان‌های خانگی تسکین پیدا کنید، چشم پزشک می‌تواند علت را مشخص و درمانی کمک کننده و صحیح را پیدا کند.
  • افسانه‌های زیادی در مورد چشم‌ها و بینایی ما وجود دارد. قبل از خرید عینک های مسدود کننده نور آبی یا سایر محصولات بدون نسخه‌ای که برای حفظ بینایی شما تبلیغ می‌شوند، حقایق را به درستی بررسی کنید. چشم‌پزشک شما می‌تواند توصیه‌های محکمی را با پشتوانه آخرین تحقیقات علمی به شما ارائه دهد.
  • اگر در حال حاضر با کم بینایی زندگی می‌کنید، یک چشم پزشک را به تیم توانبخشی بینایی خود اضافه کنید. چشم پزشک در مورد بهترین راه‌ها برای حفظ بینایی شما و تقویت استقلال شما در زندگی روزمره کمکتان خواهد کرد.
  • بسیاری از مردم می گویند بینایی حسی است که بیشتر به آن تکیه می‌کنند. با پیروی از برنامه توصیه شده برای معاینات چشم بر اساس سن، سابقه خانوادگی و میراث خود، از بینایی خود در طول زندگی خود محافظت کنید.

متخصص چشم پزشک به درمان چه بیماری‌هایی می‌پردازد؟

چه مشکلات چشمی نیاز به جراحی دارد؟

چشم پزشکان برای مشکلات چشمی زیر عمل جراحی انجام می‌دهند:

  • آب مروارید: به طور معمول چشمان شما شفاف است. آب مروارید زمانی اتفاق می افتد که چشمان شما تیره شده و باعث ایجاد علائمی مانند تاری دید می‌شود.
  • گلوکوم: این بیماری دومین عامل نابینایی در جهان است. افراد مبتلا به گلوکوم دچار آسیب عصب بینایی ناشی از تجمع مایع در چشم می‌شوند.
  • جداشدگی شبکیه: این یک بیماری جدی چشمی است و زمانی اتفاق می‌افتد که شبکیه، لایه‌ای از بافت پشت چشم، از بافت‌های پشتیبان خود جدا می‌شود.

برای پیدا کردن دکتر چشم پزشک مناسب چه باید کرد؟

برای اینکه یک دکتر چشم پزشک مناسب با معیارهای خود را پیدا کنید می‌توانید از وب سایت دکترتو کمک بگیرید. این وبسایت مرجع کاملی از تمام پزشکان در تمام تخصص‌ها و در تمام شهرها است.

با مراجعه به وبسایت دکترتو و انتخاب‌های فیلترهای مناسب خود از جمله بیمه تحت پوشش، شهر، تخصص و سایر فیلتر‌ها، نوبت خود را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنید.

 

منابع:

https://www.webmd.com/a-to-z-guides/what-is-ophthalmologist

https://www.aao.org/eye-health/tips-prevention/why-ophthalmologist-eye-exam-2020-vision

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/22159-ophthalmologist

نظرات بسته شده است.