احیای برجام؛ شاید به همین زودی

مذاکرات ایران و ۱+۴ در راستای احیای برجام و لغو تحریم‌های ایران در وین ادامه دارد و طرفین با ابراز امیدواری از پیشرفت این مذاکرات به رسیدن هرچه زودتر به راه‌حلی جهت لغو تحریم‌ها و احیای مجدد برجام تاکید دارند.

احیای برجام؛ شاید به همین زودی

هرچند که به اذعان برخی اعضای حاضر در این مذاکرات توافق نهایی حداقل تا پایان هفته جاری و پیش از انتخابات ایران صورت نخواهد پذیرفت، اما این توافق بسیار نزدیک است. سید عباس عراقچی رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی معتقد است:« سایر طرف‌های برجام باید به جمهوری اسلامی ایران اطمینان دهند که آنچه در گذشته اتفاق افتاد در آینده تکرار نخواهد شد و برای  رسیدن به این منظور، ما نیازمند بحث و رایزنی های زیاد سیاسی، فنی و قانونی هستیم و تا هر زمان که لازم باشد به این گفت‌وگوها ادامه خواهیم داد.» باید دید چه زمانی این مذاکراتت به نتیجه خواهد رسید.

 مذاکرات در گام ششم 

دور ششم مذاکرات وین که از روز شنبه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام‌ آغاز شده است، دیروز نیز به صورت فشرده و مستمر ادامه داشت و طرفین کشورهای ۱+۴ در خصوص مسائل مختلفی در راه احیای برجام  و لغو تحریم‌های ایران به بحث و گفت و گو پرداختند. این در حالی است که از شنبه چندین نشست دوجانبه و چندجانبه در سطح معاونین و مدیران سیاسی و کارشناسی با هیات‌های مختلف برگزار شده و همچنان در وین ادامه دارد. ریاست هیات ایران در این دور از مذاکرات نیز مانند ۵ دور قبلی بر عهده سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه است. از طرفی آنطور که از وین خبر می‌رسد مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۴  با پیشرفت‌هایی همراه بوده است و طرفین نیز از این پیشرفت‌ها ابراز رضایت کرده‌اند. هرچند که هنوز مسائل حل نشده‌ای میان ایران و آمریکا باقی مانده که به اذعان طرفین حل و فصل آنها زمان می‌برد اما فضای حاکم بر مذاکرات مثبت، سازنده و رو به جلو است. آنچه در این میان مورد توجه است تاثیر انتخابات ایران بر این مذاکرات است. چنانکه برخی معتقدند که آمریکایی‌ها بر این باورند باید انتخابات ایران برگزار شود و سپس با دولت جدیدی که روی کار خواهد آمد مذاکره کنند اما در مقابل برخی نیز می‌گویند که چندان جای تعجب نیست اگر تا پیش از انتخابات ایران توافقی حاصل شود و این توافق فرصتی را برای کاندیداهای اصلاح‌طلب و اعتدالگرا برای کسب رای مردم فراهم کند، اما آنچه مسلم است مذاکرات وین هر چند مهم و حساس است اما روند خاص خود را پیش می‌گیرد و چندان منبعث از انتخلابات ایران عمل نخواهند کرد. قدر مسلم آنطور که مقامات و مسئولان کشورمان پیش از این گفته‌اند رفع تحریم  و احیای برجام نزدیک است.

در هفته جاری به تفاهم نمی‌رسیم 

رئیس تیم مذاکره کننده ایران بعد از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام و آغاز دور ششم گفت‌وگوهای وین اظهار کرد: ششمین دور مذاکرات وین با جلسه کمیسیون مشترک برجام آغاز شد و تصمیم بر این گرفته شد که به کار سرعت بیشتری داده شود و ما در مورد موضوعاتی که کماکان مورد اختلاف است در جلسات متعدد کارشناسی و جلسات سیاسی بحث و گفت‌وگو خواهیم کرد تا راه‌حل‌های لازم برای آنها پیدا شود. سیدعباس عراقچی گفت: با توجه به پیشرفت‌های علمی و فنی که ایران در این مدت انجام داده است و نحوه تنظیم آنها با بازگشت به برجام پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و اینها همه واقعا بحث‌های مفصلی را می‌برد. وی افزود: ما بعد از کمیسیون مشترک، جلسات مذاکراتی را شروع کردیم و این جلسات و مذاکرات ظرف روزهای آینده ادامه پیدا خواهد کرد تا وقتی که بتوانیم به یک جمع بندی برسیم و به شکلی به موقیعتی ان‌شاء‌ا…برویم که تصویب تقریبا کاملی از یک توافق نهایی داشته باشیم که وقتی این بار به پایتخت‌ها برمی‌گردیم قابلیت تامل و تصمیم‌گیری داشته باشد. این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: تاریخی را برای خودمان ملاک قرار نمی‌دهیم که کی برسیم و کی نرسیم و تا هر زمانی که طول بکشد و ما نیاز بدانیم که مذاکرات باید ادامه پیدا کند تا به نتیجه مطلوب خودمان برسیم این مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد، بدون اینکه وقت تلف کنیم و یا اجازه بدهیم که دیگران وقت تلف کنند. عراقچی تصریح کرد: با این توضیحاتی که عرض کردم به شخصه فکر نمی‌کنم که ظرف هفته جاری ما بتوانیم به جمع بندی نهایی برسیم و تصور من این است که حداقل یک بار دیگر ما باید جمع بندی مذاکرات را به پایتخت‌ها منتقل کنیم. لذا من در این دوره مذاکراتی هم فکر نمی‌کنم ما به جمع بندی نهایی برسیم. وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خود قطعا توافق نخواهد کرد.

اتحادیه اروپا رایزنی‌ها را ادامه می‌دهد

یک نماینده اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی در وین تاکید کرد که رایزنی‌های برجامی این روزها به طور فشرده جریان دارد و طرف‌ها روی یافتن راه حل برای حصول توافق نهایی متمرکز هستند. اَلن جورج متِن وابسته مطبوعاتی اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی در وین پس از برگزاری نشست کمیسیون مشترک و آغاز دور تازه‌ای از رایزنی‌های برجامی با انتشار پیامی در صفحه رسمی خود در توئیتر نوشت:« نشست کمیسیون مشترک برجام پایان یافت و اکنون هیأت‌ها در قالب های مختلف بحث درباره جزئیات تمام اقداماتی که می بایست انجام شود را ادامه می‌دهند.» وی در ادامه نوشت: اتحادیه اروپا نیز به عنوان هماهنگ کننده، گفت و گوها را با تمام شرکت کنندگان در برجام و به طور جداگانه با ایالات متحده ادامه می‌دهد. این مقام اروپایی درباره روند رایزنی‌های وین اظهار داشت: در حال پیشرفت در مذاکرات هستیم اما گفت‌وگوها فشرده است و هنوز برخی مسائل، ازجمله درباره چگونگی گام‌های اجرایی (برجام) باقی‌مانده است.

 پیشرفت‌هایی حاصل شده است

نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر گفت که با نظر عباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه کشورمان مبنی بر اینکه «نمی‌توان در هفته جاری به نتیجه نهایی درخصوص برجام دست یافت» موافق است. میخائیل اولیانوف در توئیت خود نوشت: کاملا موافقم که نمی‌توان انتظار داشت در روزهای آینده، مذاکرات وین نهایی شود. همچنین تقریبا قطعی است که ما نمی‌توانیم تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران (۱۸ ژوئن) پیش‌نویس سند نهایی (توافق) را تدوین کنیم. این دیپلمات روس در ادامه تصریح کرد: با این حال، حصول توافق در دسترس است. وی همچنین پس از برگزاری دور جدیدی از مذاکرات ایران و طرف‌های برجام در وین برای احیای کامل این توافق و بازگشت کامل آمریکا به آن گفت که پیشرفت‌هایی درخصوص چگونگی اجرای برنامه جامع اقدام مشترک حاصل شده است، اما به اندازه‌ای که انتظار آن را داشته‌اند، نیست.

 تحریم‌های ایران برداشته شود

نماینده چین نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین پس از برگزاری دور ششم مذاکرات احیای برجام در جمع خبرنگاران تاکید کرد که خواست ایران برای رفع کامل تحریم‌ها مشروع است. وانگ کان  اظهار داشت: آمریکا باید اهمال و تردید را کنار بگذارد و با عزم قاطعانه برای لغو کامل تحریم‌های ایران اقدام کند. طرف‌های مرتبط نیز باید اقدامات مؤثری برای جلوگیری از تکرار خروج آمریکا از برجام یا اعمال مجدد تحریم‌ها اتخاذ کنند. وی افزود: نگرانی‌ها و درخواست‌های ایران در این زمینه کاملا مشروع و منطقی است. برای بازگشت به پایبندی کامل به برجام ایالات متحده می‌بایست ابتدا تمام تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران و اشخاص و نهادهای ثالث را لغو کند.

 

منبع: آرمان ملی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.