نگاه بازارها معطوف به مذاکرات وین

 

عدم قطعیت حاکم بر حاکم بر فضای اقتصادی و سیاسی کشور باعث شده که نتوان چشم انداز روشنی از بازارهای داخلی ترسیم نمود. قیمت سکه و دلار که هفته های قبل کاملا نزولی بودند در روزهای اخیر رشد قابل توجهی را به ثبت رساندند.

بازار سهام نیز به صورت نوسانی تغغیر کرده و با افت و خیز مواجه می باشد. به نظر می رسد تا اعلام نتایج قطعی مذاکرات هسته ای وین و انتخابات ریاست جمهوری این نااطمینانی ها ادامه داشته باشد.

قیمت دلار که در هفته منتهی به ۱۷ اردیبهشت افت کم سابقه ۱۱ درصدی را به ثبت رسانده بود، هفته گذشته با رشد قابل توجه ۷.۲ درصدی به ۲۲ هزار ۵۷۰ تومان رسید. این در حالی است که در اولین روز معاملاتی هفته گذشته بهای این ارز به دلیل افت حواله درهم  به زیر مرز ۶ هزار تومان و ریزش تقاضا کاهش یافت اما تا انتهای هفته سیر صعودی خود را ادامه داد. سکه نیز در کل هفته روند افزایشی داشت و با ثبت رشد ۸.۶ درصدی به ۱۰ میلیون و ۶۰ هزار تومان رسید. پیش بینی می شد با انتشار اخبار غیراقتصادی مانند اعلام رئیس جمهور مبنی بر برطرف شدن همه تحریم ‌ها در مذاکرات وین و ادامه مذاکره بین ایران و عربستان، و همچنین صحبت ­های رئیس بانک مرکزی در مورد پایین ­تر بودن قیمت واقعی دلار، نرخ ارز و سکه کاهشی باشد اما این دو دارایی بر خلاف انتظار رشد قیمتی را به ثبت رساندند. با توجه به این که دلار در هفته گذشته ریزش سنگین را تجربه کرده است، معامله گران با این احتمال که در روزهای آتی قیمت ها افزایش می یابد، به منظور جبران زیان هفته منتهی به ۱۷ اردیبهشت در موقعیت خرید قرار گرفته تا قیمت ها را بالا ببرند. پیش بینی می شود با توجه به صحبت های رئیس کل بانک مرکزی و افزایش عرضه از سوی بازارساز، مجددا دلار وارد فاز نزولی شود. البته نتایج مذاکرات وین بر نوسان قیمت ها بسیار تاثیرگذار است.

نگاه بازارها معطوف به مذاکرات وین|خبر فوری

بازار سهام که در دو روز ابتدایی هفته منتهی به ۲۴ اردیبهشت بیش از ۲۰ هزار واحد ریزش کرد در سه روز پایانی با رشد ۲.۸ درصدی به کانال ۱ میلیون و ۱۸۴ هزار واحدی رسید. اعلام خبر برگشت دوباره دامنه ‌نوسان به بازه مثبت و منفی ۵ درصدی، کاهش حجم مبنای سهام شرکت ‌ها، افزایش قیمت دلار به کانال ۲۲ هزار تومان و تمایل معامله گران به خرید سهام صادرات محور، ورود نقدینگی توسط صندوق توسعه و رشد قیمت کالاهای جهانی و از جمله فلزات پایه از عوامل رشد ارزش معاملات در هفته گذشته بوده است. با توجه به نامشخص بودن نتایج مذاکرات وین و تاثیرگذاری آن بر اقتصاد کشور و همچنین انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و تصمیمات مقامات بورسی و پولی کشور، پیش بینی آینده بازار سهام دشوار بوده و همچنان خروج نقدینگی از بازار ادامه دارد.

در هفته منتهی به ۱۴ می حملات سایبری که به توقف عملیات فعالیت خطوط لوله انتقال فرآورده ‌های نفتی در آمریکا و نگرانی از کمبود بنزین انجامید، رشد قیمت نفت را در پی داشت. این احتمال وجود دارد که این حملات در آینده نیز با شدت بیشتری ادامه پیدا کند. در آخرین روز هفته گذشته ازسرگیری خطوط متوقف شده در آمریکا و تشدید شیوع ویروس کرونا در هند بهای انواع نفت را کاهش داد. این افت قیمت به کاهش ۲.۵ میلیون بشکه ­ای سطح ذخایر نفت‌ خام آمریکا در هفته‌ اخیر نیز مربوط می شود.

در هفته منتهی به ۱۴ می اونس جهانی طلا با نوسان مواجه بود و در نهایت در روز پنجشنبه به سطح هزار و ۸۴۰ دلار رسید. بر اساس آمارهای جدید که رشد قیمتی کالاهای مصرفی را بیش از انتظار توصیف کرده این انتظار به وجود آمده که قیمت اونس جهانی طلا رو به افزایش باشد. لکن امیدواری ها نسبت به بهبود اقتصاد جهانی این چشم انداز را با محدودیت مواجه می نماید. هر چند گزارش سازمان همکاری ‌های اقتصادی و توسعه نشان دهنده  رشد سرمایه‌ گذاری خارجی در جهان در سال ۲۰۲۱ و در نتیجه کاهش قیمت اونس جهانی طلا خواهد بود اما افزایش بدهی دولت آمریکا و تقویت انتظارات تورمی همچنان محرکی برای رشد قیمت طلا می باشد.

با اعلام ایلان ماسک مبنی بر عدم پذیرش بیت کوین از مشتریان خود به دلیل اثرات منفی این رمز ارز بر محیط زیست، قیمت بیت کوین در هفته منتهی به ۱۴ می به ۴۹ هزار و ۷۰۰ دلار سقوط کرد. از آنجا که این ارز دیجیتال به اخبار و موضع گیری ها حساس می باشد اعتماد سرمایه گذاران کاهش یافته است. با توجه به این که همه رمزارزها با محیط زیست سازگار نمی باشد، اعلام ایلان ماسک در مورد بیت کوین می تواند کلیه رمزارزها را به حاشیه براند. برخی تحلیلگران قیمت بیت کوین را حبابی دانسته و احتمال اوج گیری بهای آن را پس از کاهش هیجانات بازار پیش بینی می کنند.

در هفته گذشته (منتهی به ۱۴ می) رشد قیمت فلزات پایه برای چهارمین هفته متوالی ادامه یافت. بهبود تقاضای فلزات توسط چین و آمریکا، ادامه سرعت بالای واکسیناسیون در بسیاری از کشورها، تضعیف ارزش دلار آمریکا و ادامه کاهش نرخ بهره مهم ترین عامل تداوم رشد بهای فلزات پایه می باشد. هر چند امیدواری ها در مورد بهبود اقتصاد جهانی وجود و در پی آن رشد تقاضا و قیمت فلزات پایه وجود دارد، اما گسترش بیماری کووید ۱۹ در کشورهای بزرگ تقاضاکننده فلزات پایه مانند هند و برزیل مانعی برای تداوم رشد بهای این فلزات می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.