Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /www/wwwroot/rasanashr.ir/wp-content/themes/publisher/includes/libs/bs-theme-core/theme-helpers/template-content.php on line 1164

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /www/wwwroot/rasanashr.ir/wp-content/themes/publisher/includes/libs/bs-theme-core/theme-helpers/template-content.php on line 1165

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /www/wwwroot/rasanashr.ir/wp-content/themes/publisher/includes/libs/bs-theme-core/theme-helpers/template-content.php on line 1166

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /www/wwwroot/rasanashr.ir/wp-content/themes/publisher/includes/libs/bs-theme-core/theme-helpers/template-content.php on line 1177

از پیام مدیر سروش در “توئیتر فیلتر شده” تا پیوند پیام رسان ها و خودروسازان داخلی

در همین زمینه انسداد ۳ محور اصلی به دلیل بارش برف، کولاک شدید و رانش زمین ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ گرمای بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد در راه است! ۸ خرداد ۱۳۹۹ حضور ایرانی ها در شبکه های اجتماعی داخلی، اتفاق خجسته ای است اما این حضور نباید با نفرت و اجبار باشد بلکه اگر قرار […]

حضور ایرانی ها در شبکه های اجتماعی داخلی، اتفاق خجسته ای است اما این حضور نباید با نفرت و اجبار باشد بلکه اگر قرار است “حمایت های ویژه” از پیام رسان های داخلی صورت بگیرد باید در فضای رقابتی با پیام رسان های خارجی باشد.

عصر ایران – همزمان با تبلیغ گسترده پیام رسان سروش – وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران – یکی از فعالان فضای مجازی با انتشار پستی در تلگرام از نقص عجیب این پیام رسان پرده برداشت و مشخص شد که شماره تلفن ادمین کانال ها به راحتی قابل دسترسی است.

در پی این ماجرا، مدیرعامل پیام رسان سروش اقدام خوبی انجام داد: پستی منتشر کرد و از رفع مشکل خبر داد و در رویکردی حرفه ای، از کسی که این مشکل را عیان کرده بود، تشکر کرد.
                                     سید میثم سیدصالحی، مدیر پیام رسان سروش

اما طنز ماجرا این است که مدیر پیام رسان سروش، پست خود را در توئتیر منتشر کرده بود. البته اطلاع رسانی از طریق توئتیر امری متداول است و “دوروف” مدیر عامل تلگرام نیز چنین می کند؛ تنها یک فرق کوچک(!) وجود دارد و آن این که توئیتر در ایران فیلتر است.

هم اکنون مدتی است که بحث فیلترینگ تلگرام جدی است تا به زعم آقایان، با مسدودسازی تلگرام، مردم ایران مجبور شوند به سمت پیام رسان های مانند سروش بروند و درست در همین حال، مدیر پیام رسان سروش، برای اطلاع رسانی به ایرانی ها، از یک شبکه اجتماعی فیلتر شده به نام “توئیتر” استفاده می کند.

همین ماجرا به تنهایی مؤید این مدعاست که فیلترینگ در ایران یک پروژه شسکت خورده است چرا که مدیر عامل شبکه اجتماعی ایرانی سروش در شبکه اجتماعی خارجی فیلتر شده، خطاب به مردم ایران پیام منتشر می کند و پیامش نیز به همه می رسد.

امروز صبح رادیو، صحبت های رئیس مرکز ملی فضای مجازی را پخش می کرد که می گفت باید از پیام رسان های داخلی حمایت های ویژه کرد.
تعبیر “حمایت های ویژه” یادآور حمایت های ویژه ای است که در ۴ دهه گذشته از صنعت خودروسازی داخلی صورت گرفته است و نتیجه اش این شده است که ۸۰ میلیون مردم ایران، درگیر خودروهایی گران، بی کیفیت و بعضاً مرگبار شده اند و حسرت به دل شان مانده است که بتوانند همانند قریب به اتفاق مردم دنیا، از خودروهای روز دنیا با قیمت مناسب استفاده کنند.

سید ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی

اگر منظور از حمایت های ویژه از پیام رسان های داخلی تکرار فاجعه صنعت خودروسازی (که مبنایش حذف تعرفه ای و بخشنامه ای رقبای خارجی است) باید گفت که از همین الان فاتحه پیام رسان های داخلی را خوانده اند و سرنوشتی بهتر از خودروسازی وطنی در انتظارشان نخواهد بود.

اگر امروز می بینیم که پیام رسان های داخلی سعی می کنند اشکالات خود را برطرف کنند، دقیقاً به این خاطر است که رقبای خارجی و مشخصاً تلگرام را پیش روی خود می بینند و می کوشند دستکم به اندازه آن، امکانات داشته باشند اما اگر تلگرام و نظایر آن مسدود باشند و پیام رسان های داخلی یکه تاز میدان شوند، دیگر انگیزه ای برای ارتقاء نخواهند داشت و این البته منطق اقتصاد است. این “در جا زدن”، دقیقاً همان نقطه ای است که سرنوشت پیام رسان های انحصار طلب داخلی را به خودروسازان انحصار طلب گره می زند.

قطعاً حضور ایرانی ها در شبکه های اجتماعی داخلی، اتفاق خجسته ای است اما این حضور نباید با نفرت و اجبار باشد بلکه اگر قرار است “حمایت های ویژه” از پیام رسان های داخلی صورت بگیرد باید در فضای رقابتی با پیام رسان های خارجی باشد. در چنان وضعیتی، پیام رسان های داخلی ناگزیر خواهند بود مدام خود را بروز کنند ، ارتقا دهند و آن گاه به مدد مزیت های داخلی مانند امکان پرداخت های بانکی، اینترنت ارزان یا رایگان و … “آرام آرام ولی مطمئن و پایدار”، جلب مخاطب کنند.
ای کاش مسؤولان، این منطق ساده را دریابند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.