چرا سلبریتی ها به نمایشگاه کتاب نمی روند؟

در همین زمینه تغییرات جدید راهنمایی و رانندگی در سال ۱۴۰۳ ۵ فروردین ۱۴۰۳ چگونه با گوگل دیسکاوری ترافیک بیشتری بگیریم؟ ۳ فروردین ۱۴۰۳ همین سلبریتی های عزیزی که در صفحات مجازی از فضیلت کتاب و کتابخوانی می گویند و باورمان می شود که چقدر کارشان درست است، اما مگر می شود چنین افرادی در […]

همین سلبریتی های عزیزی که در صفحات مجازی از فضیلت کتاب و کتابخوانی می گویند و باورمان می شود که چقدر کارشان درست است، اما مگر می شود چنین افرادی در مهم ترین رویداد کتابی کشور حضور پیدا نکنند؟

مونا اسلامی بلده

سرانه کتابخوانی در کشور آنقدر پایین است که آدم اصلا رویش نمی شود عدد و ارقام آن را بازگو کند. به لطف دعاخوانی و جلسات وعظ و پند ایرانی ها حتی کمتر از ۱۵ دقیقه در روز مطالعه می کنند. آماری که بیانگر فقر شدید مطالعاتی در کشور بوده و نیازمند فرهنگ سازی است.

اگر بخواهیم یکی از اضلاع فرهنگ سازی کشور را هنرپیشگان، ورزشکاران و افراد مشهور در جامعه ببینیم متوجه می شویم که هیچ یک از این عزیزان حتی برای گرفتن عکس سلفی هم که شده پای در یکی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی کشور نگذاشته و گویی برایشان مهم نیست که چقدر وظیفه دارند تا به سهم خود با حمایت از نمایشگاه هایی این چنین سرانه کتابخوانی در کشور را افزایش دهند.

همین سلبریتی های عزیزی که در صفحات مجازی و مصاحبه های پر طمطراقشان از فضیلت کتاب و کتابخوانی می گویند و باورمان می شود که چقدر کارشان درست است و البته که شاید کارشان هم خیلی درست باشد و خیلی هم کتاب خوان باشند اما مگر می شود افرادی این چنین فرهنگی و کتاب خوان در مهم ترین رویداد کتابی کشور حضور پیدا نکنند؟

واقعیت آن است که هنرمندان و ورزشکاران عزیز و نامی کشور ما به هر دلیل هم که شده تنها نمایی از روشن فکری را قاب کرده و به سیمای خود دوخته اند و هیچ متوجه فرصتی که برای تاثیرگذاری در میان قشر کودک و نوجوان و دوستدارانش دارند، نیستند.

فراموش نمی کنم در یکی از بازی های ورزشی کشور یکی از عزیزان هنرپیشه حضور یافته بود و جوانان و نوجوانان چه سر و دستی می شکستند تا با این هنرپیشه محبوب عکس بگیرند حالا شما فکر کنید اگر ایشان یا هنرمندان و ورزشکارانی همچون ایشان معروف به نمایشگاه کتاب بیایند و ۴ کتابی را ورق بزنند و آن را به علاقه مندانشان معرفی کنند چقدر می تواند تاثیر گذار باشد.

حلقه های مفقوده فرهنگ در کشور ما بسیار زیاد بوده و متاسفانه در دوره ای زندگی می کنیم که سلبریتی ها ما تنها مروج مد و قصه های سطحی زندگی هستند و تا تاثیرگذاران جامعه این چنین رفتار می کنند نمی تواند از کودک هفت هشت ساله تا دیگر افراد جامعه توقع چندانی داشت.

یادمان نرود فقر فرهنگی در جامعه بیداد می کند و یکی از اصلی ترین دلایل آن دوری مردم از کتاب و کتاب خوانی است.

در پایان تنها به یک آمار از سرانه کتاب خوانی کشور اشاره می کنم: هر فرد زیر ۱۸سال ۱٫۵ کتاب درسال می‌ خواند و این در حالی است که جمعیت زیر ۱۸ سال کشور ۲۴ میلیون نفر تخمین زده می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.