نماینده مجلس: اگر رئیسی پلتفرم ها را فیلتر نکرده بود، نگران مشارکت در انتخابات نبودیم

نماینده مجلس: اگر وعده‌های رئیسی انجام می‌شد، خیالمان از مشارکت حداکثری در انتخابات راحت بود

نماینده مجلس: اگر رئیسی پلتفرم ها را فیلتر نکرده بود، نگران مشارکت در انتخابات نبودیم

رویداد ۲۴ نوشت: نماینده سمیرم در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: اعتماد در جامعه زمانی صورت می‌گیرد که دولت در اجرا، نتایج مثبت کارهایش را نشان دهد و مردم ببینند که سفره‌هایشان بزرگ‌تر شده است. تا وقتی که مردم عمل مسئولان را منطبق بر شعاریشان نبینند، حتماً تاثیر منفی آن در انتخابات دیده خواهد شد.

اصغر سلیمی نماینده سمیرم و تایید صلاحیت شده برای انتخابات مجلس دوازدهم در گفت‌گو با رویداد۲۴ درباره وضعیت جامعه و فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی صحبت کرده است.

* یکی از موضوعاتی که مورد اتفاق‌نظر مسئولان عالی نظام است، بحث مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ۱۱ اسفند است. بدون‌شک مشارکت حداکثری در انتخابات، تضمین امنیت و آسایش و توسعه کشور خواهد شد.

* یکی از عوامل موثر در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات این است که آیا مسئولان به وعده‌های خود عمل کرده‌اند یا خیر؟ از طرفی، وضعیت اقتصادی و معیشتی حاکم بر کشور و زندگی مردم، مهم‌ترین دغدغه عمومی است. مسئولان باید نگاهی به کارنامه خود بیندازند و ببینند آیا توانستند تورم و گرانی را کنترل کنند یا نه؟

فساد عامل عدم مشارکت مردم در انتخابات است

* مردم انتظار داشتند دولت، نظارت جدی بر بازار داشته باشد. با توجه به اینکه آقای رییس‌جمهور، زمانی در راس قوه قضاییه بوده، انتظار مردم در برخورد با فساد و تخلف این بود که ریشه‌های این انحرافات خشک شود تا موضوعات اصلا به قوه قضاییه کشیده نشود. وقتی فساد‌ها در کشور به رسانه‌ها کشیده می‌شود، گله‌مندی و دلسردی مردم را به دنبال خواهد داشت و این جزو موضوعاتی است که می‌تواند باعث عدم‌ تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات شود.

* مجلس حدود دو سال است که واردات خودرو‌های خارجی را تصویب کرده، اما همچنان دولت اقدام خاصی در این باره انجام نداده است. وقتی مردم می‌بینند که می‌توانند خودروی باکیفیت‌تر و با قیمت پایین‌تر سوار شوند، اما دولت کارشکنی می‌کند، قطعاً برایشان ناراحتی ایجاد می‌کند. از طرفی، ما قانون جهش تولید مسکن را تصویب کردیم، اما خروجی کار حاکی از ساخت سالی یک میلیون مسکن در کشور نیست؛ یا مثلاً در موضوع ازدواج و فرزندآوری تلاش‌هایی از سوی مجلس صورت گرفت، ولی با وجود مشوق‌ها، آمار‌هایی که انتظار داشتیم، محقق نشد.

* برخی از مردم، معدل لازم حساب برای گرفتن وام را دارند، ولی تسهیلات خرد هم به آن‌ها داده نمی‌شود. وعده‌های بر زمین مانده دولت و مشکلات اقتصادی که همه شاهد آن هستیم، پاشنه آشیل انتخابات پرشور در ۱۱ اسفند است و انتظار داریم دولت در همین شش هفته باقی‌مانده تا انتخابات، مسیر‌هایی را ایجاد کند تا مردم اعتماد از دست‌رفته‌شان برگردد.

مردم فکر می‌کنند مجلس بی‌خاصیت شده است

* برخی می‌گویند مجلس بی‌خاصیت شده است و حتی بعضی از قوانین، خیلی توسط دولت اجرا نمی‌شود و مجلس هم نتوانسته دولت را مجبور به اجرای آن قوانین کند. در این‌جا تا حدی من حق را به مردم می‌دهم، ولی باید بگویم در موضوع قانون‌گذاری، مجلس وظیفه خود را به نحو احسن انجام داده است و در بحث نظارت هم، تمام تلاش خود را به کار بست. مثلاً ما در مجلس یازدهم، وزیر صمت را استیضاح و عزل کردیم، اما تا زمانی که دولت اراده همکاری نداشته باشد، این کارها، دور باطل می‌شود. مگر چقدر می‌توان پروسه‌های طولانی استیضاح را ادامه داد؟ حال استیضاح و عزل هم اتفاق بیفتد و ما از این اهرم‌های نظارتی خود استفاده کنیم؛ خب اگر بهبود در خروجی کار صورت نگیرد، چه فایده؟

اگر رئیسی پلتفرم‌ها را فیلتر نکرده بود، نگران مشارکت در انتخابات نبودیم

* آقای رییس‌جمهور در ایام انتخابات، وعده‌های زیادی داد. او گفت من خودم برای عزل مدیران ناکارآمد وارد صحنه خواهم شد یا مثلاً برای مردم مسکن می‌سازیم، سرعت اینترنت را افزایش می‌دهیم و پلتفرم‌ها را فیلتر نمی‌کنیم. خب اگر این وعده‌های بر زمین مانده تا امروز انجام می‌شد، تا حدی زیادی خیالمان از مشارکت حداکثری مردم در انتخابات راحت بود.

* در برخی کشورها، انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس همزمان انجام می‌شود که این رویه از نظر من، پسندیده‌تر است. وقتی مردم خروجی کار دولت و مجلس را می‌بینند و رضایت ندارند، همزمان نسبت به تغییر هر دو اقدام می‌کنند. در این رویه دیگر نمی‌توان گفت حالا صبر کنید تا دولت تغییر کند تا خروجی کار‌های ما هم دیده شود.

ایراد مجلس یازدهم درخواست از رئیسی برای کاندیداتوری در انتخابات بود

* یکی از ضعف‌های مجلس یازدهم این بود که ۲۲۰ نماینده برای حضور آقای رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری، نامه امضا کردند. این اتفاق در این سطح، برای اولین بار و به نوعی یک جور چک سفید امضا دادن به رییس‌جمهور بود. در ادامه احساس شد که این نماینده‌ها دیگر نخواستند به خاطر برخی مسائل، با دولت شاخ به شاخ بشوند. با این تفاسیر، اگر مردم به صورت جدی در صحنه انتخابات حاضر شوند و افرادی را با رای بالا، راهی مجلس کنند، حتماً تاثیر تلاش آن‌ها بر کار دولت، بیش از پیش به چشم خواهد آمد.

نظرات بسته شده است.