فود تیستری یا آژانس تبلیغاتی؟؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که به کیفیت و سلامتی اهمیت می دهید، بهتر است روی پیشنهادات تیسترهای غذا زیاد حساب باز نکنید. ۵ میلیون تومان برای ویدیوی یک دقیقه ای پول کمی نیست که فود تیسترها بخواهند بخاطر صداقت  و راستگویی از آن بگذرند !!
پایگاه خبری رسا نشر ، مهدی سوری: نامش تیستری است. شغلی تازه باب شده که به واسطه فعالیت بیشتر مردم در فضای مجازی شکل گرفته است. درباره فرد تست کننده غذا  و وظیفه اش اینکونه نوشته شده است که درگذشته برای پادشاهان و خانواده وی در دربار سلطنتی و افراد مهم که امکان قتل و ترور از طریق مسموم کردن غذا و نوشیدنی وجود داشت ، افرادی بودند که قبل از آنها غذا و نوشیدنی را تست می کردند. اگر فرد تیستر جان سالم به در می برد ، به معنی این بود که غذا سالم است و می توان آن را میل کرد. و اگر هم که غذا مسموم شده بود جان ناقابل تیستر فدای سلامتی پادشاه و شاهزادگان می شد .

فود تیستری یا آژانس تبلیغاتی؟؟

با افزایش محبوبیت اینستاگرام در جوامعی همچون ایران، این شبکه از یک فضای اجتماعی و مجازی انتشار  رویدادهای روزانه تبدیل به یک فضای تجاری و کسب و کار شد. شرکت ها و ارائه دهندگان محصول و خدمات، صفحات خود را ایجاد و به معرفی و فروش در این فضا پرداختند. اما در میان این صفحات متعدد ، مشاغلی به وجود آمد که تا قبل از آن وجود خارجی نداشت. واینر ها ، خدمات لایک و فالور ، جهانگردی و معرفی تور مسافرتی  و تیستر غذا از جمله این مشاغل می باشد. تیستر غذا در این فضا کسی است که به رستوران ها، کافه ها و سفره خانه های معروف در شهرهای مختلف سر می زند و با سفارش دادن غذاهای آنان  کیفیت، قیمت و نحوه سرویس دهی را بررسی و به مخاطبان ارائه می دهد. و این به منزله این است که من با حضور در این رستوران و بررسی پارامترهای مد نظر به این نتیجه رسیدم که این رستوران برای هزینه کردن و گذراندن اوقات خوش در کنار دوستان و خانواده مناسب می باشد و به شما هم پیشنهاد می کنم!
از آنجاییکه در ایران هرکس یک ایده نو و خلاق ارائه دهد، بلافاصله عده ای پیدا می شوند و از آن ایده کپی برداری و به نفع خودشان بهره برداری می کنند. به همین جهت است که طی دو سال گذشته بیش از ۲۰۰ نفر به شغل تیستری غذا روی آورده اند . حال اگر قرار بود وظیفه اصلی تیستری یعنی بررسی غذا از نظر مسمومیت و آلودگی به زهر انجام شود ، هیچ یک از این افراد تیستر نمی شدند. اما این همه علاقمند به تیستری و چشیدن طعم غذاها از کجا می آید؟ و اصلاً چه کسی می تواند تیستر غذا شود؟ پیش زمینه و استعداد فعالیت در این عرصه چه جیزهایی است؟
پاسخ به این سوال بسیار آسان است. از آنجایی که این شغل و مدیریت این صفحه ها فقط با انگیزه کسب درامد، جلب نظر و محبوبیت افراد است، خیلی راحت و بدون هیچ تجریه و علم شناخت مواد و طعم ها که یک سرآشپز واقعی سالها برای آن زحمت می کشد، شما هم می توانید تیستر غذا شوید. صفحه خودتان را راه اندازی کنید. به رستوران ها، کافه ها و … مراجعه کنید و درباره سرویس دهی آنها نظر خود را بگویید و فقط کافی است اعتماد به نفس بالا  و قدرت روابط عمومی خوبی داشته باشید. همینطور باید پررو باشبد تا بتوانید جلوی دوربین درباره کیفیت غذا دروغ بگویید. چراکه وقتی صاحب یک رستوران شما را دعوت می کندو و بابت تبلیغات به شما پول می دهد. ضمن اینکه انواع و اقسام غذا و نوشیدنی را برای شما بصورت رایگان سرو می کند، توقع دارد که تا می توانید از آن رستوران ، خدمات ، قیمت و کیفیت اغذیه ها تعریف کنید. اگر صفحه یکی از این تیسترها را بررسی کنید تمامی پست های درج شده در حال تعریف و تمجید از غذاها و کیفیت خدمات و مواد اولیه است. اصلاً امکان ندارد که شما در بین ۲۰ پست منتشر شده مطلبی را بیابید که ضعف و مشکلات یک اغذیه فروشی بیان شده باشد. و از شما خواسته باشند که هرگز سمت آن مرکز نروید! و این یعنی دروغگویی. یعنی این دوستان علاقمند به غذا پول گرفته اند که شما را با هر ترفندی به آن رستوران بکشانند. حالا اگر کیفیت غذا صفر هم باشد برای آنان اصلاً مهم نیست.
پیشتر درباره یک تیستر خانم با نام الیکا فود در رسانشر مطلبی منتشر شده بود. شاید به جرإت می توان گفت که این خانم تنها فردی بود که از سر علاقمندی به گشت و گذار و بررسی غذاها در صفحه خود فعالیت می کرد.هر کجا که مراجعه می کرد نقاط مثبت و منفی را بدون اکراه اعلام می کرد. چراکه مراجعه به آن محل بدون دعوت بوده و هزینه سفارشات را خودش متقبل می شد تا بتواند اگر عیبی می بیند به راحتی آن را با مخاطبانش به اشتراک بگذارد. متاسفانه صفحه الیکا فود بنا بر دلایلی، دیگر فعالیتی در اینستاگرام ندارد. در عوض تا دلتان بخواهد فود تیسترهای چرب زبان در این فضا مشغول کارند و برای هر دروغی که به شما بگویند ۱ تا ۵ میلیون از صاحبان کسب و کارها دستمزد می گیرند.
متاسفانه هرگاه سخن از فضای مجازی به میان می آید مباحث امینتی یا فرهنگی بولد می شود. اما کسی به دنبال نظارت و برخورد با کلاهبرداری های بسیاری که در این فضا صورت می گیرد نیست. برای فعالیت تبلیغاتی بر اساس قانون شما باید مجوز کانون تبلیغاتی داشته باشید. تا بتوانید در فضای فیزیکی و مجازی فعالیت تبلیغی انجام دهید. حال این افراد بدون اینکه نامشان در جایی ثبت شده باشد و بدون اخذ مجوز براحتی در این فضا درآمد میلیونی دارند و در قبال مشکلات احتمالی تبلیغاتی که میکنند به کسی پاسخگو نیستند. البته که همه صفحات منتسب به تیستری غذا انگونه نیستند . اما اکثر این صفحات تنها با هدف کسب درامد میلیونی ایجاد می شود و متاسفانه دنبال کننده ها ، لایک ها و ویو این صفحات اغلب فیک و دستکاری می شود. بنابراین اگر از آن دسته افرادی هستید که به کیفیت و سلامتی اهمیت می دهید، بهتر است روی پیشنهادات تیسترهای غذا زیاد حساب باز نکنید. ۵ میلیون تومان برای ویدیوی یک دقیقه ای پول کمی نیست که فود تیسترها بخواهند بخاطر صداقت  و راستگویی از آن بگذرند !!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.