همه‌چیز درباره فرآیند ویزای تحصیلی آمریکا

بسیاری از ما دلمان می‌خواهد که در یک کشور پیشرفته با کیفیت زندگی بالا درس بخوانیم یا کار کنیم. آمریکا یکی از مقاصد محبوب برای دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌رود. بدون شک روابط تیره و تار بین ایران و آمریکا روی روند مهاجرت ایرانیان تاثیر زیادی گذاشته است، اما هنوز هم راه‌هایی برای رفتن به این کشور وجود دارد که دریافت ویزای تحصیلی یکی از بهترین مسیرها به شمار می‌رود. اگر شما هم به تحصیل در آمریکا فکر می‌کنید، با ما همراه باشید.

همه‌چیز درباره فرآیند ویزای تحصیلی آمریکا

مزایای تحصیل در آمریکا

بسیاری از دانشجویان برنامه‌های خود را طوری اولویت‌بندی می‌کنند، تا موفق به دریافت ویزا شوند و بتوانند در یکی از دانشگاه‌های آمریکا درس بخوانند. تحصیل در این کشور مزایای بسیاری دارد که

در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • آمریکا ده‌ها دانشگاه با بهترین رنک‌های جهانی را دارد که در ارائه برنامه‌های آموزشی پیشرو هستند.
  • دانشگاه‌های آمریکا برنامه‌های مطالعاتی و گرایش‌های متنوعی را برای دانشجویان فراهم می‌کنند. بنابراین فرصت‌های بسیاری برای اپلای وجود دارد.
  • در این کشور امکان دریافت کمک هزینه تحصیلی و فاند برای پوشش هزینه‌ها وجود دارد.
  • فرصت‌های شغلی متنوعی و حرفه‌ای برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آمریکا وجود دارد.
  • دانشجو بعد از اتمام درس، یک سال زمان دارد تا در آمریکا شغل مناسبی پیدا کند. در این صورت می‌تواند ویزای خود را از تحصیلی به کاری تغییر دهد و در این کشور بماند.

شرایط مورد نیاز برای تحصیل در آمریکا

یادتان باشد که در کنار فرصت‌های متنوع، معمولا رقابت بیشتری هم بین دانشجویان متقاضی ویزای تحصیلی آمریکا وجود دارد. بنابراین بهتر است برای شانس بیشتر شرایط زیر را داشته باشید.

  • مدرک زبان معتبر با نمره بالا
  • معدل خوب و مناسب
  • سوابق پژوهشی، دوره‌های آموزشی و سوابق علمی، متناسب با مقطع
  • مقاله‌های معتبر در کنفرانس‌ها یا ژورنال‌های مرتبط با رشته تحصیلی
  • توصیه‌نامه از استادان مقاطع قبلی
  • انگیزه‌نامه قانع‌کننده و حرفه‌ای

فراموش نکنید که در هر مقطعی بخواهید پذیرش بگیرید، باید مدارک خود را در دارالترجمه رسمی زیر نظر قوه قضاییه، ترجمه کنید تا اعتبار کافی داشته باشند و بررسی شوند.

مقاطع تحصیلی در آمریکا

برای درس‌خواندن در آمریکا، تقریبا در همه مقاطع این شانس برای شما وجود دارد. سوابق پژوهشی، معدل و میزان نمره زبان فاکتورهای مهمی هستند که شانس شما را برای دریافت پذیرش در مقطع مورد نظر افزایش می‌دهند.

مقطع کارشناسی

برای اینکه در این مقطع پذیرش بگیرید، باید ریزنمرات مدرسه و اصل مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی را به‌صورت رسمی ترجه کرده و آن را به دانشگاه ارائه دهید. یادتان باشد که هزینه تحصیل در این مقطع نسبتا بالا است و شانس کمتری برای دریافت فاند وجود دارد. بنابراین بهتر است برای پرداخت شهریه‌های دانشگاه و هزینه زندگی برنامه‌‌ریزی مناسبی داشته باشید.

مقطع کارشناسی ارشد

این مقطع نیز طرفداران بسیاری در بین دانشجویان بین‌المللی دارد. به همین دلیل ممکن است رقابت نیز شدیدتر باشد. بهتر است برای دریافت نمرات بالا در مقطع لیسانس و افزایش سطح زبان خود بیشتر تلاش کنید، تا شانس دریافت ویزا برای شما افزایش پیدا کند. همچنین باید برای ارائه تمکن مالی مناسب نیز پس‌انداز مناسبی داشته باشید.

مقطع دکتری

یکی از بهترین مقاطعی که دانشجویان ایرانی در آن پذیرش می‌گیرند، دکتری در آمریکا است. دانشگاه‌های آمریکایی در این مقطع فرصت‌های متنوع و عالی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. نکته مهم این است که شما می‌توانید با توجه به رزومه تحصیلی خود و دانشگاه مقصد، فاند و کمک‌هزینه تحصیلی دریافت کنید و با کمک آن هزینه‌های زندگی و شهریه را پوشش دهید. معمولا در این مقطع شانس بیشتری برای دریافت این کمک‌هزینه‌ها وجود دارد.

شانس دریافت فاند و کمک هزینه در آمریکا

حتما برای شما هم سوال است که چگونه می‌توانید فاند دانشگاهی آمریکا را دریافت کنید و هزینه‌های کمتری را خودتان پرداخت کنید. یادتان باشد که کیفیت رزومه شما تاثیر بسیار زیادی در شانس دریافت فاند دارد.

  • شما باید ثابت کنید که در زمینه تحصیلی خود بسیار علاقه‌مند هستید.
  • باید نشان دهید که دوره‌های آموزشی مرتبط را طی کرده‌اید.
  • در رزومه خودتان به پژوهش‌های دانشگاهی مختلف اشاره کنید.
  • مقاله‌های مرتبط با رشته تحصیلی خود را در ژورنال‌های معتبر چاپ کنید.
  • با توجه به رشته خود، آزمون‌های GRE یا GMAT را ارائه دهید.
  • علاوه بر این‌ها معدل بالا و نمره زبان نیز روی شانس دریافت فاند شما بسیار موثر است.

همه‌چیز درباره فرآیند ویزای تحصیلی آمریکا

چگونه برای تحصیل در آمریکا اقدام کنیم؟

۱. حدود ۱۵ماه قبل از تاریخی که می‌خواهید برای اپلای اقدام کنید، خود را برای آزمون زبان آماده کنید.

۲. مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری کنید. این مدارک شامل اصل دانشنامه، ریزنمرات، مدارک مقاطع قبلی، گزارش نمره زبان، سوابق علمی، انگیزه نامه و توصیه نامه است.

۳. مدارک را در یک دارالترجمه رسمی و معتبر به زبان انگلیسی ترجمه کنید.

۴. یک لیست از دانشگاه‌هایی داشته باشید که می‌خواهید برای آن‌ها اپلای کنید.

۵. اگر می‌خواهید در مقطع دکتری تحصیل کنید، بهتر است استادان مختلف را پیدا کرده و با آن‌ها مکاتبه کنید تا نظر آن‌ها به رزومه شما جلب شود.

۶. از حدود یک سال قبل از تاریخ مورد نظر با توجه به ددلاین دانشگاه‌ها، مکاتبه را شروع و درخواست خود را برای هر دانشگاه ثبت کنید.

۷. شما ترجمه رسمی مدارک خود را برای دانشگاه مقصد ارسال کنید.

۸. در صورت دریافت پذیرش باید نامه پذیرش یا I-20 را دریافت کنید تا آن را به سفارت ارائه دهید.

۹. مقدار تمکن مورد نیاز و سایر مدارک را جمع‌آوری کنید.

۱۰ وقت سفارت را رزرو کنید و بعد از انجام مصاحبه منتظر پاسخ سفارت باشید.

اهمیت ترجمه رسمی مدارک برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا

باید بدانید که دریافت ویزای تحصیلی آمریکا به‌خصوص در سال‌های اخیر برای دانشجویان ایرانی دشوارتر شده است و ممکن است زمان‌بر باشد. اما یادتان باشد که صبور باشید، زیرا دریافت ویزا غیر ممکن نیست و فقط باید سعی کنید به بهترین شکل خود را آماده کنید. همچنین یادتان باشد که مدارک شما، هویت شما هستند، پس باید به‌دقت و به‌صورت حرفه‌ای ترجمه شوند. ترجمه رسمی مدارک باعث می‌شود تا دانشگاه و سفارت بتواند راحت‌تر مدارک شما را بررسی کنند. بنابراین بهتر است به‌دنبال یک دارالترجمه رسمی معتبر و باسابقه باشید، تا بتوانید به بهترین شکل مدارک خود را ترجمه کنید.

نظرات بسته شده است.