ماجرای عدم ترخیص ۹۰ تن مرغ وارداتی چه بود؟

 

در همین زمینه
مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی علت عدم ارائه مجوز دامپزشکی برای ترخیص ۹۰ تن مرغ را تشریح کرد.

براساس اظهارات مسئولان گمرک ایران روزهای گذشته ۹۰ تن مرغ به گمرک رسیده و اظهار شده و با وجود مجوز برای ترخیص ۱۰۰ درصدی بدون کد رهگیری بانک، به دلیل عدم ارائه مجوز دامپزشکی امکان ترخیص پیدا نکرده است. در بخش دیگری از اظهارات این مسئولان آمده است که ظاهرا ایراداتی در بسته بندی مرغ ها و عدم درج تاریخ تولید و انقضا به زبان فارسی موجب شده که سازمان دامپزشکی مانع از ترخیص محموله مرغ وارداتی شده و در این حالت گمرک نیز امکان ترخیص کالا را نخواهد داشت.

در این راستا حمید نجار- مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی با بیان اینکه ترخیص محموله های وارداتی فرآیندی دارد که برای همه محموله ها ثابت است به ایسنا گفت: وقتی محموله ای وارد کشور می شود طبق قوانین مصوب سازمان دامپزشکی باید مورد بازرسی و نمونه برداری قرار گیرد و پس از دریافت تاییدیه بهداشتی ترخیص شود.ماجرای عدم ترخیص ۹۰ تن مرغ وارداتی چه بود؟|خبر فوری

وی با اشاره به اینکه واردات نهاده ها معمولا به دو شکل صورت می گیرد، اظهار کرد: محموله هایی مانند نهاده ها ابتدا در مرز نگه داشته می شوند و پس از تخلیه از آنها نمونه برداری شده و آزمایشات مورد نظر بر روی آنها انجام می شود در نهایت اگر نتایج آزمایش در دامنه قابل قبول قرار گرفت و با معیارهای بهداشتی انطباق داشت، ترخیص بهداشتی می شوند. اگر هم انطباق بهداشتی نداشت عودت داده شده و یا اگر دامنه نتایج در حدی بود که می توانست وارد مسیر سالم سازی شود ترخیص شده اما دامپزشکی دقیقا مشخص می کند که محموله به کجا فرستاده شود.

مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی اضافه کرد: دسته دیگری از محموله ها هستند که پس از ورود به کشور در سردخانه های تحت کلید گمرک تخلیه می شوند و پس از انجام نمونه برداری و آزمایش های مورد نیاز در صورت انطباق نتایج با معیارهای بهداشتی اجازه ترخیص می گیرند.

وی با بیان اینکه محموله ۹۰ تن مرغ وارداتی در مرز ورودی بازرگان مشکلی از نظر اسناد و مدارک نداشته و مشکل اصلی موضوعات بهداشتی بوده است، گفت: به شرکت پشتیبانی امور دام و  شرکت خصوصی وارد کننده اعلام کرده بودیم محموله باید در سردخانه تحت کلید گمرک تخلیه و اظهار گمرکی و سپس از آنها نمونه برداری های شود.  متاسفانه برداشت اشتباهی شده و تصور بر این بوده که بدون نمونه برداری امکان ترخیص وجود دارد که براساس قانون اجازه چنین کاری وجود ندارد.

نجار تصریح کرد: شرکت خصوصی و پشتیبانی امور دام باید از قبل گمرک را مطلع می کردند تا سردخانه تحت کلید برای آنها در نظر گرفته شود. متاسفانه این پیگیری ها انجام نشد و گمرک نیز آمادگی لازم برای در اختیار قرار دادن سردخانه های تحت کلید به این شرکت نداشت.

مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی در پاسخ به اینکه در حال حاضر این ۹۰ تن مرغ در کجا تخلیه شده است و آیا احتمال دارد با طولانی شدن این روند محموله به طور کل فاسد شود، گفت: روز گذشته با یکی از سردخانه های تحت کلید گمرک هماهنگی های لازم صورت گرفت و این ۹۰ تن مرغ در آنجا تخلیه شد. در قدم بعدی قرار است با گمرک هماهنگ شود تا به ما اجازه بازرسی، نمونه برداری و آزمایش دهند. بعد از بررسی نتایج آزمایش ها در صورت انطباق با معیارهای بهداشتی ۹۰ تن مرغ ترخیص خواهد شد. این فرآیند ۸ تا ۱۰ روز زمان خواهد برد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.