استفاده از ماسک، تاثیری بر عملکرد ریه و قلب ندارد

 

در همین زمینه
استفاده از ماسک، تاثیری بر عملکرد ریه و قلب ندارد|خبر فورییک محقق گفت: هیچ مدرکی مبنی بر وجود تفاوت‌های جنسیتی یا سن در پاسخ‌های فیزیولوژیکی هنگام ورزش باوجود ماسک صورت وجود ندارد.

استفاده از ماسک صورت با کاهش قطرات تنفسی که هنگام نفس کشیدن، صحبت کردن، خندیدن، عطسه یا سرفه در هوا پخش می‌شوند، به کاهش انتشار کووید-۱۹ کمک می‌کند؛ اما تصور می‌شود که سد فیزیکی ایجادشده توسط ماسک‌ باعث آسیب‌رساندن به سیستم قلبی-ریوی با سخت شدن تنفس، تغییر جریان اکسیژن استنشاق‌شده، دی‌اکسید کربن بازدم و افزایش تنگی نفس به‌ویژه در حین فعالیت بدنی می‌شود.

به گزارش مدیکال نیوز، گروهی از محققان آمریکایی و کانادایی به این نتیجه رسیدند، اگرچه ممکن است احساس تنگی نفس در زمان استفاه از ماسک افزایش یابد اما شواهد تجربی کمی وجود دارد که نشان ‌دهد استفاده از ماسک صورت به‌طور قابل‌توجهی عملکرد ریه را کاهش می‌دهد، حتی اگر به هنگام ورزش‌های سنگین ماسک به‌صورت داشته باشیم.

سوزان هاپکینز (Susan Hopkins) پزشک، محقق ارشد این مطالعه و استاد پزشکی و رادیولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه  کالیفرنیا سن دیگو اظهار کرد: ممکن است تحقیقات بیشتری مرتبط با ورزش نیاز باشد، اما تاثیرات استفاده از ماسک بر روی تنفس و بر روی گازهایی مانند اکسیژن و دی اکسید کربن (CO۲) در خون یا سایر پارامترهای فیزیولوژیکی اغلب بسیار کم هستند.

این متخصص فیزیولوژی ورزش و محقق ریه‌های تحت استرس افزود: همچنین هیچ مدرکی مبنی بر وجود تفاوت‌های جنسیتی یا سن در پاسخ‌های فیزیولوژیکی هنگام ورزش باوجود ماسک صورت وجود ندارد.

به گفته محققان، تنها یک استثناء ممکن است در مورد افرادی با بیماری قلبی ریوی شدید باشد که در آن هرگونه مقاومت بیشتر در برابر تنفس یا تغییرات جزئی در گازهای خون، می‌تواند باعث تنگی نفس شود، آن‌قدر که بتواند بر توانایی ورزش تاثیر بگذارد.

هاپکینز همچنین بیان کرد: در چنین مواردی، این افراد ممکن است هنگام ورزش بیش‌ازحد احساس ناراحتی کنند و این مورد باید با پزشک آنان مطرح شود. بااین‌حال، این واقعیت که این افراد در صورت ابتلا به کووید-۱۹ در معرض خطر زیادی قرار دارند نیز باید در نظر گرفته شود.

محققان با بررسی همه مقالات علمی معتبر منتشرشده در مورد اثرات مختلف ماسک صورت و دستگاه‌های بارگیری تنفسی (دستگاه تنفس مصنوعی) بر واکنش‌های فیزیولوژیکی و ادراکی نسبت به فعالیت بدنی، این نتایج را ارائه کردند. این مطالعات عوامل متعددی مانند عملکرد تنفس (میزان انرژی مصرفی برای دم و بازدم)، گازهای خون شریانی، تاثیرات بر جریان خون عضلانی و خستگی، عملکرد قلب و جریان خون به مغز را ارزیابی کردند.

برای افراد سالم، بدون توجه به نوع استفاده از ماسک یا میزان ورزش، تاثیرات ماسک بر روی این نشانگرهای فیزیولوژیکی کم بود.  محققان همچنین عنوان کردند که سن و تفاوت جنسیتی در بین بزرگسالان نقش مهمی ندارند.

هاپکینز تصریح کرد: استفاده از ماسک صورت می‌تواند ناراحت‌کننده باشد. مقاومت تنفسی می‌تواند افزایش ناچیزی داشته باشد، ممکن است هوای گرم‌تر و کمی غنی‌شده CO۲ را استنشاق کنید و اگر در حال ورزش هستید، ماسک می‌تواند باعث گرم شدن و تعریق صورت شما شود؛ اما این‌ها برداشت‌های حسی هستند. آن‌ها بر عملکرد قلبی-ریوی در افراد سالم تاثیری ندارند؛ بنابراین گرچه ممکن است تنگی نفس با استفاده از ماسک افزایش یابد، اما شما باید این موارد را در مقابل کاهش خطر ابتلا به کووید-۱۹ بسنجید، زیرا می‌دانید که فیزیولوژی اساسا بدون تغییر است.

این مطالعه در نشریه Annals of the American Thoracic Society  منتشرشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.