مسئولین: فعلا خودرو نخرید،ارزان می شود/ دلالان: الان نخری دیگه نمی تونی بخری،ارزون نمی شه!

ارزان شدن پراید و فروش آن به قیمت واقعی فقط یک رویا بود. سال ۹۷ پراید رکورد شکاند و بالای ۳۵ میلیون تومان معامله شد. هر روز قیمت ها بالا و بالاتر می رفت.
پایگاه خبری رسا نشر – شبنم حاجی اسفندیاری: پراید، این خوردوی بی کیفیت و عامه پسند از روی اجبار! این روزها دوباره بر سر زبان ها افتاده است . و در همه محافل خبری و اجتماعی صحبت از افزایش قیمت بی رویه آن تا صد میلیون تومان! است. بقول یکی از دوستان، مگر پراید چه دارد که باید ۹۰ میلیون پای آن پول داد؟ البته می شود این مبلغ را پرداخت به شرطی که در داخل داشبورد آن ۸۵ میلیون پول باشد!

اواخر سال ۸۷ که پراید ۷.۵ میلیونی نزدیک به ۹ میلیون تومان شد، مسئولین گفتند بازار خودرو حباب دارد، مردم فعلا خودرو نخرند. ارزان می شود! اینگونه نشد. در سال ۹۱ قیمت پراید یکباره دو برابر شد و ۱۵ میلیون تومان رسید. دوباره مسئولین گفتند مردم فعلاً خودرو نخرند، ارزان می شود! ارزان که نشد هیچ بازار خودرو بشدت نا بسمان شد و دست دلالان خودرو بیشتر از گذشته در بالا بردن قیمت ها باز شد. سال ۹۳ اما قیمت پراید نزدیک به ۱۹ میلیون، سال ۹۴ بیست میلیون و تا سال ۹۶ که قیمت این تحفه کره ای به ۲۳ میلیون افزایش پیدا کرد. در تمام این سالها هربار که شاخص قیمت پراید رو به بالا می رفت مسئولین مربوطه اطلاعیه صادر می کردند که مردم فعلاً خودرو نخرند. ارزان می شود…
ارزان شدن پراید و فروش آن به قیمت واقعی فقط یک رویا بود. سال ۹۷ پراید رکورد شکاند و بالای ۳۵ میلیون تومان معامله شد. هر روز قیمت ها بالا و بالاتر می رفت. اینبار مسئولین ضمن محکوم کردن آمریکا و تحریم های ناجوانمردانه از مردم خواستند بهتر است فعلاً خودرو نخرند، چون احتمال دارد خودرو ارزان شود! سال ۹۸ را می توان سال شکوفایی اقتصادی برای پراید نامید. به یکباره چند ورق آهن فرم گرفته شبیه ماشین (پراید) رشد سرسام آوری پیدا کرد و ۵۰ میلیونی شد! و همزمان با افزایش قیمت ولع مردم برای خرید این خودرو باعث ایجاد بازارهای کاذب و حباب هایی شد که بازار های مالی وال استریت هم شبیهش را ندیده اند! همان روزها اگر با پراید هفتاد میلیونی به درب سفارت کره جنوبی می رفتید، از اینکه حاضر شدید برای این خودروی خارج از رده ۶۰۰۰ دلار (با دلار۱۲ هزار تومانی) پول بدهید و برای اشیاء تاریخی کره احترام قائلید! به شما نشان شهروند افتخاری و پاسپورت کره ای می دادند!!
دلال بازی و کاسب کاری خودرو سازان با پس زمینه تحریم ، قانون و برخورد قانونی را هم جا گذاشته و دیگر هیچ چیزی جلودارش نیست. که اگر بود پراید امروز ۹۰ میلیون تومان و بالاتر از آن فروخته نمی شد! امروز دیدم باز چند مسئول همیشه حاضر جواب گفته اند مردم فعلاً خودرو نخرند. بازار حباب دارد. ارزان می شود! وای که چقدر بدم می آید از این همه وعده و دروغ! خسته نشدید آنقدر جملات تکراری را به خورد مردم دادید؟ کجا خودرو ارزان شد؟ کجا همه چیز ارزان شد؟ عدم توانایی در نظارت و برخورد شما باعث این مصیبت ها شده است. بقدری که هربار مسئولی این جملات را می گوید دلالان در یک اقدام هماهنگ چند درصد قیمت ها را بالا می برند! تا ثابت کنند بازار دست آنهاست نه دولت!
نکته مهم این روند ده ساله اینجاست که هربار قیمت ها بالا می رود تمایل به خرید به شدت افزایش می یابد. مردم ایران برای خودرویی که با این شرایط بیشتر از ۳۰ میلیون ارزش ندارد! صف می بندند و حاضرند آن را تا سه برابر قیمت بخرند. بر اساس رابطه کاری که با مراکز شماره گذاری دارم، به عینه مشاهده کرده ام که در مواقع افزایش قیمت، مردم برای خرید و پلاک کردن هجوم می آورند. حتی کمپین های تحریم خرید پراید هم اثر گذار نبود. و در همین دوران کرونا و ورود پراید به کانال نود و صد میلیونی باز هم شاهد هجوم به مراکز تعویض پلاک هستیم. آن هم بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی! و همه اینها مُؤیِد این موضوع است که مردم گفته مسئولین در رابطه با کاهش قیمت ها را دیگر باور نمی کنند و گمان می کنند اگر امروز نخرند، فردا باید بیشتر پول بدهند. همین ….
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.