کاربردی‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی

آزمایشگاه‌های مختلفی در سرتاسر کشور وجود دارند که هرکدام از تجهیزات گوناگونی بهره برده و می‌توانند با کمک آن‌ها خدمات زیادی را به متقاضیان و بیماران ارائه دهند؛ اما قبل‌از اینکه لوازم و وسایل مورد نیاز در این مراکز قرار بگیرند، باید توسط یک شرکت تجهیزات آزمایشگاهی تولید یا تأمین شوند.

کاربردی‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی

آزمایشگاه‌های مختلفی در سرتاسر کشور وجود دارند که هرکدام از تجهیزات گوناگونی بهره برده و می‌توانند با کمک آن‌ها خدمات زیادی را به متقاضیان و بیماران ارائه دهند؛ اما قبل‌از اینکه لوازم و وسایل مورد نیاز در این مراکز قرار بگیرند، باید توسط یک شرکت تجهیزات آزمایشگاهی تولید یا تأمین شوند.

به همین دلیل اهمیت این شرکت‌ها در کشور بالا بوده و نقش مهمی را بازی می‌کنند. برای اینکه بتوانید با مهم‌ترین تجهیزات و وسایل مورد نیاز آزمایشگاه که توسط این شرکت‌ها وارد می‌شوند شناخت پیدا کنید، پیشنهاد می‌شود که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

کدام تجهیزات آزمایشگاهی بیشترین کاربرد را دارند؟

کاربردی‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی

درصورتی‌که به‌دنبال راه‌اندازی یک شرکت تجهیزات آزمایشگاهی هستید، باید بدانید که کدام وسایل و لوازم بیشترین کاربرد را درمیان دیگر ابزارها دارند. مهم‌ترین این وسایل که باید تولید یا تأمین کنید به شرح زیر هستند.

میکروسکوپ یا Microscope

یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین دستگاه‌هایی که در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، میکروسکوپ است. یک میکروسکوپ ابزاری فوق‌العاده مهم به‌شمار رفته و برای بررسی ارگانیسم استفاده می‌شود. در واقع مواردی که با چشم غیرمسلح قابل‌ مشاهده نیستند را باید با این ابزار بررسی کرد.

باید گفت که این دستگاه انواع مختلفی داشته و هرکدام قابلیت‌های گوناگونی دارند. از مدل‌های نوری گرفته تا مدل‌های چند لنزی و مدل‌هایی با بزرگ‌نمایی بیشتر. همچنین میکروسکوپ‌های الکترونی نیز برای مشاهده پرتوهای الکترونی استفاده می‌شوند.

سمپلرهای آزمایشگاهی یا Micropipette

اگر به آزمایشگاه‌های جدید و مدرن سر زده باشید قطعا می‌دانید که سمپلرهای آزمایشگاهی بیشترین اهمیت را دارا هستند. سمپلرها در هر آزمایشگاهی وجود داشته و به‌عنوان یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات این مراکز به شمار می‌روند.

این وسیله بیش از ۶ دهه است که عضوی جداناپذیر از آزمایشگاه‌ها بوده و برای مواردی مانند شیمی، تشخیص طبی، داروسازی، پزشکی قانونی و مواردی از این دست به‌کار می‌رود. این وسیله را برای برداشتن حجم دقیق از انواع نمونه‌ها کاربرد دارد و همچنین در اندازه‌های متنوعی موجود است.

لوله‌های آزمایش یا Test Tubes

وسیله دیگری که باید آن را یکی از مهم‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی دانست، لوله آزمایش یا Test Tubes است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که لوله آزمایش یا سملپر یکی بوده و تفاوتی با هم ندارند؛ اما باید گفت که این لوله از نظر حجم و جنس متفاوت است.

در واقع این وسیله بسته به کاربرد خود در حجم‌های مختلف و جنس‌های گوناگون تولید شده و در دستگاه‌های مختلفی استفاده می‌شود. به طور مثال، مدل فالکون یا همان مخروطی این لوله برای سانتریفیوژ کردن مواد، انتخابی عالی به‌حساب می‌آید. می‌توانید این لوله‌ها را در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و پروژه‌های بزرگ شیمی پیدا کنید.

جا لوله‌ای یا Tube Rack

همان‌طور که در بخش قبلی گفته شد، لوله‌های آزمایشگاهی از مهم‌ترین وسایلی هستند که در این مراکز وجود دارند؛ اما نکته‌ای که وجود دارد این است که معمولا تعداد این لوله‌ها زیاد بوده و به‌دلیل شکل ظاهری آن‌ها، مرتب‌ کردن و نگهداری سختی دارند؛ اما این مشکل توسط شرکت تجهیزات آزمایشگاهی رفع شده است.

در حقیقت به خاطر رفع این مشکل بوده است که مهندسان اقدام به تولید جا لوله‌ای یا همان Tube Rack کرده‌اند. اگر به‌دنبال ایجاد یک شرکت تجهیزات هستید باید این قطعه را در تعداد بالا تولید کرده و در اختیار آزمایشگاه‌ها قرار دهید. به کمک این قطعه قادر هستند تا انواع سایزهای لوله را مرتب کرده و در مکانی خاص نگهداری کنند.

شیشه‌ی ساعت یا Watch glass

شیشه ساعت را باید از کاربردی‌ترین تجهیزات و لوازم یک آزمایشگاه دانست. بسیاری از شما این قطعه را دیده‌اید؛ اما احتمال با نام آن آشنا نباشید. این ظرف شیشه‌ای که گودی ملایمی دارد، برای نگهداری از مواد جامد، تبخیر مایعات و گرم‌‌کردن مقادیر کمی از ماده به‌کار می‌روند.

در واقع این شیشه مقعر شباهت زیادی به شیشه یک ساعت‌ مچی داشته و همین دلیل نیز باعث نام‌گذاری آن به این اسم شده است. در یک آزمایشگاه برای نگهدار مقدار کمی از یک ماده جامد، بهتر است از این وسیله استفاده کنند؛ زیرا چسبندگی شیشه بسیار کم بوده و سطح آن در برابر مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارد.

بوته چینی یا Crucible

اگر تا به حال نام بوته چینی یا Crucible را نشنیده‌اید، باید بگوییم که این وسیله از مهم‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی به‌شمار می‌رود. این وسیله را با نام کروزه نیز می‌شناسند که جنس آن از چینی مقاوم است. کاربرد اصلی این وسیله، گرم‌کردن مواد شیمیایی بوده و به‌جای ظروف شیشه‌ای استفاده می‌شود.

از آن‌جایی که شیشه در برابر گرمای بالا مقاومت کمی داشته و امکان شکستن آن نیز وجود دارد، در برخی از شرایط به‌جای ظروف شیشه‌ای از بوته چینی بهره می‌برند. این ظرف در برابر گرما مقاوم بوده و از یک درب مناسب جهت کنترل بخار ماده شیمیایی استفاده می‌کند.

لوازم شیشه ای آزمایشگاهی یا Laboratory Glasses

قطعا این را می‌دانید که لوازم شیشه‌ای از اصلی‌ترین ابزارها و تجهیزات آزمایشگاهی به‌شمار می‌روند. این وسایل بسیار مهم بوده و می‌توانند امور خاصی را برای شما راحت‌تر کنند. بشر، ارلن و مزور مهم‌ترین این وسایل بوده و به‌عنوان بخشی جدا نشدنی از آزمایشگاه شناخته می‌شوند.

با کمک این وسایل می‌توانید انواع مواد شیمیایی را نگهداری و مخلوط کنید. البته باید این نکته را بدانید که همه آن‌ها از ویژگی‌های یکسانی برخوردار نبوده و در اشکال و اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شوند.

بورت یا burette

آخرین وسیله‌ای که می‌خواهیم به‌عنوان کاربردی‌ترین ابزار آزمایشگاهی به شما معرفی کنیم، بورت نام دارد. بورت را باید وسیله‌ای مهم دانست که توسط شرکت‌های تجهیزات آزمایشگاهی فراوانی تولید می‌شود. مهم‌ترین کاربرد این وسیله اندازه‌گیری حجمی محلول‌ها و تیتراسیون مورد نظر است. این وسیله از یک استوانه مدرج و شیر تخلیه برخوردار است که روی یک ‌پایه سوار شده‌اند.

جمع‌بندی

مهم‌ترین نکته‌ای که شرکت‌های تجهیزات آزمایشگاهی برای شروع فعالیت خود باید بدانند، کاربردی‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی هستند. برای اینکه بتوانید نیاز تمامی آزمایشگاه‌ها را برطرف کنید، باید بدانید که کدام وسایل برای آن‌ها مهم بوده و چه وظیفه‌ای را برعهده دارند.

کاربردی‌ترین این وسایل شامل میکروسکوپ، بورت، ظروف شیشه‌ای، جا لوله‌ای، شیشه ساعت و لوله آزمایشگاهی هستند. مهم‌ترین آن‌ها را در این مطلب به شما معرفی کردیم تا بدانید که چه تجهیزاتی بازار بهتری دارند. حال می‌توانید با تهیه ابزارها و دستگاه‌های مورد نیاز، بهترین این وسایل را تولید یا وارد کرده و به آزمایشگاه‌های سراسر کشور ارسال نمایید.

نظرات بسته شده است.