محققین دلیل خاصیت ضد افسردگی کتامین را کشف کردند

در سال های گذشته تعداد افراد درگیر با بیماری افسردگی و به تبع آن مصرف داروهای آن به صورت چشمگیری افزایش یافته است. اغلب این داروها در کوتاه مدت تاثیری به همراه نداشته و علاوه بر آن با اثرات جانبی مخربی همراه هستند. یکی از معدود داروهای افسردگی با اثر گذاری قوی و سریع «کتامین» […]

در سال های گذشته تعداد افراد درگیر با بیماری افسردگی و به تبع آن مصرف داروهای آن به صورت چشمگیری افزایش یافته است. اغلب این داروها در کوتاه مدت تاثیری به همراه نداشته و علاوه بر آن با اثرات جانبی مخربی همراه هستند.

یکی از معدود داروهای افسردگی با اثر گذاری قوی و سریع «کتامین» است که در چند ساعت علائم این بیماری از این می برد. این دارو به حدی محبوب شده که در سراسر جهان کلینیک هایی با عنوان کتامین درمانی تاسیس شده اند.

در سال های گذشته تحقیقات بسیاری برای کاهش اثرات جانبی کتامین و بررسی علل اثرگذاری سریع آن صورت گرفته که دستاوردهای چندانی به همراه نداشته است، با این حال در روزهای گذشته محققان دانشگاه Zhejiang چین سازوکار اثرگذاری این دارو در مغز را کشف کرده اند که می تواند در بهینه سازی آن و حتی شناسایی جوانب مختلف افسردگی تاثیر به سزایی داشته باشد.

مطالعات این محققان بر روی بخشی از مغز به نام Lateral Habenula یا LHb صورت گرفته که نواحی مربوط به پاداش و رضایت اطراف که هورمون های دوپامین و سروتونین را ترشح می کنند، سرکوب کرده و به عنوان ساختار مرتبط به افسردگی در مغز شناسایی شده است.

محققان چینی برای بررسی ارتباط میان این ناحیه از مغز و کتامین، دوز مشخصی از این دارو را به LHb موش هایی دارای نشانه های افسردگی تزریق کرده اند که در نتیجه فعالیت این ناحیه را کاهش داده است.

در بخش دیگری از این تحقیق مشخص شده که فعالیت نورون های این ناحیه به گیرنده های NMDA وابسته است و از آنجایی که کتامین بلاک کننده گیرنده های NMDA محسوب می شود، احتمالا همین عامل باعث تاثیر سریع آن بر افسردگی شده است. برای بررسی بیشتر این مساله داروی دیگری که توانایی بلاک کردن این گیرنده را داشته به LHb موش های تزریق شده که نتایج مشابهی را به همراه داشته است.

این تیم تحقیقاتی در پروژه ای مشابه نشان داده اند که وجود یک پروتئین خاص در این ناحیه از مغز باعث ایجاد نشانه های افسردگی شده و با سرکوب آن می توان احساس افسردگی را در افراد از بین برد.

افسردگی بیماری بسیار  پیچیده ای است و ممکن است دلایل دیگری نیز در پدیدار شدن آن نقش داشته باشند با این حال شناسایی نقاط تاثیر داروها و سازوکار آنها می تواند راه را برای شناخت بهتر بیماری و کاهش اثرات جانبی داروها هموار کند.

منبع:arstechnica
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.