به‌روزرسانی جدید ویندوز، وصله امنیتی Spectre را غیر فعال می‌کند

اگر شما هم جزو آن دسته از کاربرانی هستید که پس از دریافت وصله امنیتی Spectre شاهد ری‌استارت شدن کامپیوتر یا ناپایداری آن شده‌اید، مایکروسافت برای حل مشکل شما به‌روزرسانی جدیدی عرضه کرده است. این به‌روزرسانی جدید وصله امنیتی Spectre را از کار می‌اندازد. پس از اینکه حفره‌های امنیتی Meltdown و Spectre فاش شدند، مایکروسافت و اینتل به‌سرعت اقدام […]

اگر شما هم جزو آن دسته از کاربرانی هستید که پس از دریافت وصله امنیتی Spectre شاهد ری‌استارت شدن کامپیوتر یا ناپایداری آن شده‌اید، مایکروسافت برای حل مشکل شما به‌روزرسانی جدیدی عرضه کرده است. این به‌روزرسانی جدید وصله امنیتی Spectre را از کار می‌اندازد.

پس از اینکه حفره‌های امنیتی Meltdown و Spectre فاش شدند، مایکروسافت و اینتل به‌سرعت اقدام به عرضه وصله امنیتی برای حل این مشکلات کردند. متأسفانه به‌روزرسانی اینتل و به‌روز‌رسانی بایوس ارائه‌شده توسط سایر شرکت‌ها، دارای باگ‌هایی بود که عملکرد سیستم را با مشکل مواجه می‌کرد و باعث ناپایداری یا ری‌استارت کامپیوتر می‌شد.

تنها راه حل فعلی برای مواجه با ناپایداری‌های گفته‌شده، غیر فعال کردن وصله امنیتی پیشین است. وصله جدید مایکروسافت با کد KB4078130 که در Microsoft Update Catalog در دسترس است، به کاربرانی که با مشکل مواجه شده‌اند اجازه می‌دهد وصله امنیتی مرتبط با نوع دوم حفره امنیتی Spectre را غیر فعال کنند.

به خاطر داشته باشید که این وصله تنها برای افرادی تعبیه شده است که دچار مشکل شده‌اند و در صورت نبود مشکل نیازی به دانلود آن برای سایر کاربران وجود ندارد؛ به همین علت این به‌روزرسانی در بخش Windows Update در دسترس نخواهد بود و جزو وصله‌های فرعی شناخته می‌شود. این موارد در بخش توضیحات وصله جدید مایکروسافت نیز تشریح شده‌اند.

اینتل پیش‌تر اخطار داده بود که مشکلات به‌وجودآمده، خراب شدن یا از دست رفتن داده‌ها را محتمل می‌سازد. مایکروسافت نیز اخیرا گفته‌های اینتل را تأیید کرده و از دست دادن داده‌ها را مشکلی جدی خوانده است. این‌طور که مایکروسافت اعلام می‌کند، تا تاریخ ۲۵ ژانویه هیچ گزارشی از تهدیدهای امنیتی ناشی از حفره امنیتی نوع دوم Spectre مشاهده نشده است.

یکی از نکات مثبت در به‌روزرسانی جدید مایکروسافت امکان فعال یا غیر فعال‌سازی قابلیت مسدودسازی حفره امنیتی، از طریق ویرایش رجیستری ویندوز است. برای مشاهده مراحل این کار می‌توانیدبه این لینک مراجعه کنید. این امکان وجود دارد که وصله امنیتی مایکروسافت را تا زمان ارائه به‌روزرسانی جدید اینتل، غیر فعال و سپس فعال ساخت. مایکروسافت اکیدا چنین سناریویی را به کاربرانی که دچار مشکل شده‌اند توصیه می‌کند.

تاکنون موردی از حملات سایبری با استفاده از حفره‌های Meltdown و Spectre گزارش نشده است

به گزارش وب‌سایت Bleeping Computer، شرکت‌هایی نظیر دل و اچ‌پی هم به کاربران خود توصیه کرده‌اند که به‌روزرسانی بایوس سیستم خود را به نسخه قبلی بازگردانند؛ این شرکت‌ها نسخه‌های ذکرشده را دوباره در اختیار کاربران گذاشته‌اند. تمامی این مراحل برای کاربران و مدیران سازمانی به‌شدت پیچیده و نگران‌کننده شده است. خوشبختانه با وجود تمامی سختی‌هایی که حفره‌های امنیتی جدید با خود به همراه داشته‌اند، هنوز موردی از حملات سایبری با استفاده از حفره‌های Meltdown و Spectre گزارش نشده است.

شاید شما نیز مانند بسیاری از کاربران گیج شده باشید و نمی‌دانید اکنون باید دست به چه اقدامی بزنید. اگر سیستم شما آن‌طور که به نظر می‌رسد کار می‌کند و مشکل خاصی در آن مشاهده نمی‌شود، لازم نیست اقدام خاصی کنید. البته منطق حکم می‌کند هنگامی که پای از دست رفتن داده‌ها در میان باشد، هرگز از گرفتن نسخه پشتیبان روی سرویس‌های ابری یا حافظه‌های جانبی غافل نشوید. در نهایت اگر از آن دست کاربرانی هستید که  در مورد عملکرد سیستم خود نگرانید، می‌توانید به‌روزرسانی جدید مایکروسافت را دریافت کنید.

منبع PCWORLD

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.