خطرات کرونا برای اقتصاد بیمار ایران!

هیچکس فکرش  را نمی کرد ویروس چینی به این سرعت سرتاسر جهان را فرا بگیرد و همه چیز را تحت الشعاع خود قرار دهد. کووید ۱۹ به فاصله ۶۰ روز از ووهان چین به سرتاسر دنیا صادر شد. و اکنون جز چند کشور معدود که روابط بین الملل زیادی ندارند، مابقی کشورها در حال مبارزه با کرونا ویروس هستند. کرونا زندگی روزمره انساها را فلج کرده است. اکثر کشورها همچون ایتالیا، انگلیس، ژاپن و …. قرنطینه کامل اجرا کرده اند و همه با شعار در خانه بمانید چاره ای جز خانه نشینی ندارند.
خطرات کرونا برای اقتصاد بیمار ایران!
کرونا روی همه چیز تاثیر گذاشته است. همه جا را به تعطیلی کشانده است. کسب و کارهای بزرگ و کوچک بسیاری تعطیل شده اند. کارگران و کارمندان بسیاری از کار اخراج شده اند و برخی شرکت ها و صنایع در شرف ورشکستگی قرار دارند. میلیون ها دلار خسارت مالی تنها بخشی از ضررهای جبران ناپذیر کروناست. برآورد کارشناسان اقتصادی از خسارت های این دوران، رقمی بیش از هزار میلیون دلار است. پایه های اقتصاد که پس از بحران مالی چندساله گذشته آمریکا می رفت تا روزهای بهتری را شاهد باشد، اینک با تعطیل شدن دنیا! دوباره رو به سقوط است. و معلوم نیست تا چه زمانی بتواند مقاومت کند. ریسک ویروس کرونا(Covid 19) به حدی است که می توان آن را آغازی بر وقوع یک رکود در اقتصاد جهانی دانست. مسلماً اپیدمی جهانی کرونا اقتصاد کشورهای بسیاری را تحت الشعاع قرار خواهد داد. علی الخصوص کشورهایی مانند ترکیه، ایتالیا و … که بخش عمده بودجه عمومی آنان مبتنی بر گردشگری است. همینطور روند کاهشی بازارهای مالی نشان از یک خواب اقتصادی دارد.با این وجود باید دید این تعطیلی اقتصادی سراسری می تواند در کشوری تحریم زده و ممنوع المعامله همچون ایران تاثیر بگذارد.
در خود ایران نیز اوضاع اقتصادی با بحران مواجه است. اگرچه از ابتدای شیوع کرونا قرنطینه اجرا نشد و کسب و کارها تا پایان سال کم و بیش فعالیت داشتند. اما روند آنها هم نزولی بود و در همین مدت یک ماه هم خیلی ها بیکار شدند و برخی شرکت ها نیز ضررهای کلان کردند. بخش فرهنگی، هنری، آموزشی، صنف پوشاک، رستوران ها و … جزء اولین صنوفی بودند که کسب و کارشان از سکه افتاد. با تعطیلی اجباری و یا عدم اقبال جامعه به آنها مهمترین ماه کاری یعنی شب عید را از دست دادند. البته بدنبال آنان و با فرا رسیدن تعطیلات نوروزی عملاً مابقی کسب و کارها هم تعطیل شدند. اکنون نیز که با تصمیم ستاد مقابله با کرونا از ۸ فروردین هرگونه فعالیت اقتصادی جز موارد معدودی ممنوع بوده و موقتاً تا ۲۰ فروردین ادامه خواهد داشت. ادامه این روند قطعا برای خانواده های قشر متوسط و ضعیف جامعه خوب نخواهد بود. کارگری که روز مزد است و یا بواسطه کاری که انجام می دهد حقوق دریافت می کند، در پایان این ماه هیچ درامدی نداشته و ناخواسته درگیر مشکلات اقتصادی می شود. بیش از ۷۰ درصد جامعه در صورت تداوم این وضع به مشکل خواهد خورد. و دولت تحریمی چگونه می تواند از پس این اوضاع بر بیاید، خدا می داند!
تنها امید مردم ایران به این است که هرچه سریعتر روند بیماری کرونا کاهش و به پایان برسد. بقول یکی از دوستان،از خیر تعطیلی و مسافرت گذشتیم! تمام شود تا بتوانیم به زندگی عادی مان ادامه دهیم و به محل کارمان برگردیم، که اگر یک ماه دیگر این وضع ادامه پیدا کند! نان خالی هم در خیلی از خانه ها پیدا نخواد شد!
شبنم حاجی اسفندیاری
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.