تفاوت سرور اختصاصی و مجازی + تاثیر آنها بر سئو وب سایت

زمانی که برای کسب و کار خود اقدام به راه اندازی وبسایت می کنید، یکی از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید خرید سرور مناسب است. در حال حاضر اکثر کسب و کارها از سرورهای اختصاصی یا مجازی به تناسب بودجه و نیاز خود استفاده می کنند.

دانستن تفاوت سرور اختصاصی و مجازی به شما کمک می کند تا بهترین محصول را خریداری کنید. در این مقاله درباره تفاوت سرور اختصاصی و مجازی به شما خواهیم گفت.

تفاوت سرور اختصاصی و مجازی چیست؟

تفاوت سرور اختصاصی و مجازی + تاثیر آنها بر سئو وب سایت

سرورها انواع مختلفی دارند که شناخت هر کدام از این موارد به شما در انتخاب گزینه نهایی به تناسب چیزی که به آن نیاز دارید کمک می کند. از جمله انواع سرورها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرور پروکسی
  • سرور ایمیل
  • سرور اشتراکی
  • سرور اختصاصی
  • سرور فایل
  • سرور مجازی

آنچه در این مقاله می خواهیم به آن بپردازیم تفاوت دو سرور اختصاصی و مجازی به عنوان دو سرور پرکاربردی است که اکثر کسب و کارها برای وبسایت خود از آن استفاده می کنند. سرور اختصاصی ایران از جمله سرورهایی است کاربران داخلی زیادی از آن استفاده می کنند. از همین رو لازم است با تعریف اینکه سرور اختصاصی چیست ؟ آشنا شوید.

سرور اختصاصی به سروری گفته می شود که به صورت به صورت خاص برای یک میزبان فضای میزبانی سایت را فراهم می کند. این سرور بیشتر برای کسب و کارهای بزرگ که دارای بودجه زیادی هستند کاربرد دارد. از همین رو اکثر کسب و کارهایی که در ابتدای راه هستند استفاده از سرور مجازی را در اولویت قرار می دهند. برخی نیز به سرورهای اشتراکی روی می آورند. از مهمترین تفاوت های سرور اختصاصی و مجازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تخصیص منابع : سرورهای مجازی به نسبت سرورهای اختصاصی از فضای بیشتری برخوردارند. در حالی که فضای در اختیار کاربران مانند سرور اشتراکی دارای فضای محدودی است. البته که این فضا به نسبت هزینه ای که پرداخت می شود، افزایش می یابد. اما به طور کلی این فضا بسیار کمتر از فضای اختصاصی است.
  • امنیت : تامین امنیت سرورهای مجازی با شرکت خدمات دهنده است، اما در سرورهای اختصاصی تامین امنیت تماما به عهده کاربر است.
  • تفاوت عملکرد : سرعت دانلود وب سایت که کاربر می تواند از سایت مشاهده کند، ارتباط مستقیم با سرور سایت دارد. در سرورهای مجازی نسبت به سرورهای اختصاصی منابع و پهنای باند کمتر است از همین رو سرعت سایت کمتر است.
  • سرویس های مدیریت شده و نشده : در سرورها پلن های مدیریت شده و نشده ای وجود دارد که کاربران به تناسب نیاز خود آن را مدیریت می کنند. هر دو سرور این قابلیت را دارند از همین رو نمی توان از این منظر تفاوتی بین این دو سرور قائل شد.
  • قیمت : یکی از مهمترین تفاوت های سرورهای اختصاصی با مجازی در قیمت آن است. سرورهای اختصاصی به مراتب بسیار گرانتر از سرورهای مجازی هستند. از همین رو بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط از سرورهای اختصاصی استفاده نمی کنند.

تاثیر انتخاب سرور بر روی سئو سایت

تفاوت سرور اختصاصی و مجازی + تاثیر آنها بر سئو وب سایت

زمانی که می خواهید از سرور برای وبسایت خود استفاده کنید، سرعت، پهنای باند، در دسترس بودن سایت و مواردی از این قبیل از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که این پارامترها نقش اساسی و مهمی بر سئوی سایت دارند. در ادامه به مهمترین موارد انتخاب سرور روی سئوی سایت اشاره می شود:

۱.    سرعت سایت

یکی از مهمترین تاثیراتی که انتخاب سرور می تواند، بر سئوی سایت داشته باشد، مربوط به سرعت سایت است. حتما می دانید که ترافیک زیاد سایت نیازمند داشتن سرعت مناسبی است که کاربر با نارضایتی از آن خارج نشود. از همین رو در زمان انتخاب سرور به نسبت ترافیک سایت باید بهترین گزینه انتخاب شود. اگر ترافیک سایت بیشتر از حد توان سرور باشد در نهایت بر تمام قسمت های سایت تاثیر می گذارد. در صورتی که سرعت سایت کم باشد به دلیل نارضایتی مخاطب، کم شدن میزان ماندگاری مخاطب در سایت در نهایت از ترافیک آن کم می شود. از همین رو سرعت سایت یکی از پارامترهای تاثیرگذار بر سئوی سایت است. که در سایت های پرترافیک استفاده از سرورهای اختصاصی تنها گزینه قابل قبول است. اما در سایت های کوچک که ترافیک زیادی ندارد، استفاده از سرورهای مجازی هم کفایت می کند.

۲.    اسپم شدن هاست

مورد دیگری که می تواند بر سئوی سایت تاثیر داشته باشد، استفاده از ایمیل هایی است که اگر دریافت کننده ثبت نام نکرده باشد، سایتی که به افراد یک سرور ایمیل گروهی ارسال کند، گوگل آن سایت را اسپم تشخیص می دهد. این موضوع می تواند تمام سایت های موجود روی یک سرور را دچار مشکل کند. این در حالی است که داشتن سرور و هاست مجزا این مشکل را ایجاد نمی کند. در صورتی که سایت شما دارای ترافیک زیادی باشد، این اتفاق می تواند منجر به تاثیر منفی بر سئوی سایت شود.

تفاوت سرور اختصاصی و مجازی + تاثیر آنها بر سئو وب سایت

۳.    آپتایم و پایداری سرور

از دیگر پارامترهای تاثیر گذار سرور بر سئوی سایت می توان به آپتایم یا پایداری آن اشاره کرد. همانطور که میدانید فعال بودن ۲۴ ساعته سرورها برای فعال بودن سایت الزامی است. سایت ها برای اینکه بتوانند رتبه خوبی در گوگل داشته باشند، باید در هر ساعت از شبانه روز در دسترس باشند بدون اینکه سرعت آن دچار نوسان شود. از همین رو توجه به آپتایم و پایداری سرور در عملکرد آن مهم است. اگر در طور ماه سایت ها برای ساعاتی غیر فعال شوند و از دسترس خارج باشند، رتبه سایت تا حد زیادی افت می کند و همین موضوع می تواند  تمام تلاش ها را برای بهبود رتبه سایت از بین ببرد. پیام خطای سایت برای لحظاتی که سایت در دسترس نیست این پیام را به مخاطب می دهد، که سایت شما غیرفعال شده و دیگر به سراغ سایت نمی آید.

۴.    پهنای باند

از دیگر مواردی که مشتریان در خرید سرور باید به آن توجه داشته باشند، پهنای باند است. هر سایتی در ماه از میزان مشخصی پهنای باند استفاده می کند که این میزان پهنای باند باید با ترافیک ورودی به سایت تناسب داشته باشد. در شرایطی که پهنای باند در سرورهای مجازی کمتر از ترافیک سایت باشد، قطعا تاثیر منفی بر سئوی سایت خواهد داشت. از همین رو انتخاب سایت های پرترافیک برای تامین پهنای باند استفاده از سرورهای اختصاصی است که تاثیر منفی بر پهنای باند و سرعت سایت نداشته باشد.

نتیجه گیری

انتخاب سرور مناسب برای وبسایت هایی با ترافیک مشخص اهمیت زیادی دارد. در صورتی که سایتی ترافیک بالایی داشته باشد، قطعا استفاده از سرورهای مجازی منطقی نیست. چرا که علاوه بر کاهش کیفیت سرعت سایت، رتبه سئوی آن نیز تاثیر منفی می گیرد. خرید مجازی یا اختصاصی نیازمند داشتن اطلاعاتی است که شما می توانید، از کارشناسان شرکت وب رمز در این زمینه مشاوره دریافت کنید. این شرکت در زمینه فناوری اطلاعات خدمات گسترده ای به مشتریان خود ارائه می کند، خرید هاست مجازی و اختصاصی نیز از جمله این خدمات است.

نظرات بسته شده است.