مهاجران افغان بی‌خانمان شدند

در همین زمینه
مهاجران افغان بی‌خانمان شدند

آواپرس نوشت: دولت انگلیس پس از اخراج مهاجران افغانستانی از هتل‌ها نتوانسته که برای آن‌ها مسکن مناسب ‏تهیه کند؛ از همین رو از هر پنج نفر مهاجر افغانستانی، یک نفر بی خانمان شده است.

انجمن دولت‌های محلی در انگلیس می‌گوید که از هر پنج مهاجر افغان که پس از سال ۲۰۲۱ به انگلیس منتقل شده و در روزهای گذشته از هتل‌های محل اقامت موقتشان اخراج شده‌اند، یک نفر بی‌خانمان شده است.

بر اساس اعلامیه‌ای خبری که این انجمن روز جمعه منتشر کرد، دولت انگلیس شروع به اخراج مهاجران افغان از هتل‌ها کرده است. برخی از این مهاجران به‌دلیل دسترسی نداشتن به مسکن، اکنون بی‌خانمان شده‌اند.

دولت انگلیس در ماه مه امسال به مهاجران افغان که در دو سال گذشته در هتل‌ها جا داده شده بودند هشدار داد که تا آغاز ماه آگوست باید به مکان‌های تازه‌ای که برای آنان در نظر گرفته شده است نقل مکان کنند. این مهاجران در این محل‌های تازه به‌صورت موقت اسکان داده می‌شدند. اما برخی از این مهاجران از رفتن به این محل‌ها خودداری کردند. به همین دلیل، در پی آغاز روند اخراج آنان از هتل‌ها در هفته گذشته، یک‌پنجم این افراد به شوراهای محلی مراجعه کردند و خود را بی‌خانمان معرفی کردند.

انجمن دولت‌های محلی در اعلامیه خبری‌اش گفته است که این اقدام دولت فشار بر شوراهای محلی را که مسئول پیدا کردن مسکن برای مهاجران‌اند بیشتر کرده است. ۹ خانواده از مهاجران در منطقه اسکس با مراجعه به شورای محلی گفته‌اند بی‌خانمان‌اند. آن شورا نگران است که عده بیشتری شروع به مراجعه به چنین نهادهایی خواهند کرد.

در همین حال، وزارت کشور انگلیس گفت که به شوراهای محلی برای پیدا کردن مسکن مناسب برای مهاجران کمک بودجه اختصاص داده شده است و این شوراها موظف‌اند برای مهاجرانی که از هتل‌ها اخراج شده‌اند مسکن تهیه کنند.

یک سخنگوی این وزارتخانه به بی‌بی‌سی گفته است: «هتل‌ها برای افغان‌هایی که در انگلیس مستقر شده‌اند، برای اقامت طولانی‌مدت نبوده و هرگز برای این کار طراحی نشده‌اند و این به نفع آن‌ها نیست که ماه‌ها یا سال‌ها در هتل اقامت داشته باشند.»

«به همین دلیل است که ما طرحی را با تخصیص ۲۸۵ میلیون پوند بودجه جدید برای تسریع اسکان مهاجران افغان در خانه‌های دائمی اعلام کردیم.»

با این حال، شوراهای محلی می‌گویند که بودجه تعیین‌شده کافی نیست، زیرا بعضی از مهاجران باید از محل کنونی زندگی‌شان صدها مایل دورتر، برای اسکان مجدد، مسافرت کنند. استفان رابینسون، رهبر لیبرال دموکرات شورای شهر چلمزفورد، می‌گوید که زمانی، ۹ خانواده مهاجر افغان که در حدود ۶۰ نفر می‌شدند به شورای آنان مراجعه کردند و شورا مجبور است برای این عده خانه فراهم کند.

یکی از مشکلات شوراها تهیه مسکن برای خانواده‌های پرجمیعت است. خانه‌های انگلیس اغلب برای خانواده‌های بزرگ ساخته نشده‌اند. برخی خانواده‌های افغان بیشتر از دوازده عضو دارند. تهیه خانه برای چنین خانواده‌هایی مشکلی اساسی برای شوراها ایجاد کرده است.

استفان رابینسون می‌گوید که در حال حاضر شورای شهر چلمزفورد باید برای ۴۳۰ خانواده بی‌خانمان افغان مسکن تهیه کند. «در حالی که ما به دولت هشدار دادیم که تهیه مسکن برای این تعداد از خانواده‌ها در مدتی کوتاه مشکل است، دولت گوش‌های خود را گرفته و به این مشکل بی‌توجه است. ما وظیفه اخلاقی در قبال کسانی داریم که برای دولت انگلیس تلاش کردند. باید از آن‌ها مراقبت کنیم. ولی این دولت آن‌ها را ناامید کرده است.»

دولت انگلیس از آغاز برنامه تخلیه در حدود ۲۴ هزار مهاجر افغان را به آن کشور انتقال داده است. اما به‌علت مشکل مسکن و نبود خانه‌های آماده برای این مهاجران، آنان را به‌طور موقت در هتل‌ها اسکان داده‌اند.

با این حال، تداوم بحران مسکن در انگلیس باعث شده است هزاران تن در دو سال گذشته همچنان در هتل‌ها باقی بمانند. دولت انگلیس از سال ۲۰۲۳ روند اخراج مهاجران از هتل‌ها را آغاز کرد. در کنار نبود مسکن برای مهاجران، برخی از آنان حاضر نیستند از محل سکونت کنونی که در دو سال گذشته در آن زندگی کرده‌اند به جای دیگری بروند.

نظرات بسته شده است.