هوش مصنوعی یک گلوله جادویی نیست، مدیران شبکه فناوری اطلاعات مراقب باشند.

اگر یک چیز ثابت در دنیای فناوری وجود داشته باشد، آن کشمکش مداوم بین هیاهو و واقعیت است. من این بازی را هر زمان که یک فناوری جدید “تحول کننده” وارد صحنه می شود، دیده ام. با ظهور هوش مصنوعی (AI)، به آینده بازگشته است زیرا می‌پرسیم این پیشرفت امیدوارکننده چگونه مدیریت شبکه را تغییر می‌دهد.

در تئوری، هوش مصنوعی باید یک تغییر دهنده بازی باشد. تیم های شبکه قادر خواهند بود مشکلات را در زمان واقعی شناسایی کنند و از نقاط مشکل احتمالی قبل از بحرانی شدن پیشی بگیرند. همین امر در مورد ردیابی الگوهای ترافیک و مدیریت عملکرد شبکه نیز صدق می کند. نتیجه: استفاده بهتر از ظرفیت شبکه، تماس های پشتیبانی کمتر و کاربران راضی تر.

اما قبل از عجله، مدیران شبکه باید نگاهی دقیق‌تر به معنای انتقال هوش مصنوعی در عمل داشته باشند و سعی کنند هیاهو را از واقعیت جدا کنند.
زیرساخت های خود را بررسی کنید

هوش مصنوعی و شبکه ارتباطات

با افزایش پیچیدگی و تکثیر دستگاه ها با سرعت بی سابقه، مشاغل مدیران شبکه بسیار سخت تر شده است. بودجه‌های فناوری اطلاعات همچنان در حال کاهش است و با توجه به اینکه سازمان‌ها به دنبال کاهش هزینه‌های پشتیبانی شبکه هستند، بخش‌های فناوری اطلاعات در سطوح بسیار ضعیفی کار می‌کنند.

اینجا جایی است که تیم های شبکه می توانند از هوش مصنوعی برای بیرون آوردن یک حفره استفاده کنند.

توانایی اصلاح و حل سریع مشکلات به کاهش زمان قطعی شبکه و بهبود عملکرد شبکه ترجمه می شود – در حالی که هزینه های IT کلی را کاهش می دهد. همچنین با تماس‌های پشتیبانی کمتر و شکایات کمتر به ارائه تجربه‌ای عالی برای مشتریان کمک می‌کند.

در اینجا یک مثال واقعی از این است که صنعت چگونه می تواند به حمایت از آن کمک کند. با ایجاد هوش مصنوعی در راه‌حل‌های شبکه، ارائه‌دهندگان فناوری می‌توانند شرایطی را ایجاد کنند که در آن وقتی مشتری مشکلی را گزارش می‌کند، یک عکس فوری از کل شبکه می‌گیرد و داده‌ها را از طریق یک موتور یادگیری اجرا می‌کند تا بفهمد چه اتفاقی افتاده است.

استفاده از موتور AI/ML که از مسائلی که در سایر شبکه‌های مشتریان مشاهده می‌شود، یاد می‌گیرد، تضمین می‌کند که مشکلات، پس از مشاهده، در جای دیگر تکرار نمی‌شوند. این یک صرفه جویی در زمان بسیار زیادی است زیرا مشکلات می توانند در هر جایی ظاهر شوند. ممکن است یک اشکال به بارهای نرم افزاری در یک نقطه دسترسی متصل شود. یا شاید در شبکه پشتیبانی باشد. اما با کمک هوش مصنوعی، یک سازمان اکنون می‌تواند در کسری از زمانی که قبلاً برای عیب‌یابی مشکل نیاز داشت، تصویری کلی از آنچه در حال وقوع است، دریافت کند.

داده های بزرگ را باز کنید

هوش مصنوعی به ویژه در تجزیه و تحلیل حجم عظیم تله متری مشتری تولید شده توسط زیرساخت شبکه مفید خواهد بود. در گذشته، تنها راه استخراج اطلاعات از همه این داده ها، کمک کارشناسان (با دستمزد بالا) بود که راه خود را در مورد فناوری های مختلف شبکه می دانستند. با این حال، اگر یک شرکت نمی توانست پرسنل مناسب را تامین کند، این مجموعه داده های ارزشمند تا حد زیادی مورد استفاده قرار نمی گرفت. این امر به ویژه زمانی تقویت می‌شود که مشتریان راه‌حل‌های شبکه را از فروشندگان مختلف به کار می‌گیرند، بنابراین از یک نمایش واحد در شبکه جلوگیری می‌کنند.

با کمک ابزارهای هوش مصنوعی، سازمان‌ها اکنون می‌توانند این مشکل کلان داده را حل کنند و بینش‌هایی را که برای رسیدگی به سؤالات پیش روی بخش‌های فناوری اطلاعات نیاز دارند، به دست آورند، از جمله:

کدام سایت ها و مشتریان با تجربه شبکه ضعیف مواجه هستند؟

  • دلایل اصلی عملکرد ضعیف چیست؟
  • کدام سایت ها با ظرفیت کامل کار می کنند و چه تغییراتی در شبکه برای بهبود وضعیت لازم است؟
  • آیا می توان شبکه را به طور مداوم به طور خودکار اسکن کرد تا وضعیت امنیتی خوبی برای شبکه حفظ شود؟
  • آیا دستگاه های اینترنت اشیا آسیب پذیری های امنیتی را معرفی می کنند؟
  • آیا خدمات شبکه در زمان اوج مصرف در شبکه من به خوبی کار می کند؟

در هیاهوها غرق نشوید

هیچ شکی وجود ندارد که هوش مصنوعی همواره به مدیریت شبکه مربوط می شود. و با افزایش قدرت پردازش، فناوری همچنان بهتر خواهد شد. اما در مورد نحوه استفاده از آن هوشمند باشید. این واقعیت را نادیده نگیرید که هوش مصنوعی چیزی نیست که باید بی رویه اعمال شود.

برخی از کارهای پیش پا افتاده و دستی هنوز بهتر است به صورت خودکار باقی بمانند. به عنوان مثال، برای صدور وصله های شبکه نیازی به هوش مصنوعی ندارید. به همین دلیل است که من معتقدم همه چیز را نمی‌توان یا نباید به هوش مصنوعی واگذار کرد، زیرا وقتی این نوع راه‌حل‌ها را به کار می‌گیرید، می‌تواند گران‌تر شود.

روی مورد استفاده خود تمرکز کنید. برای حل چه مشکل تجاری تلاش می کنید؟ این ممکن است ابتدایی به نظر برسد، اما اغلب اوقات، این سوال اساسی نادیده گرفته می شود.

دوم: آیا با اقتصاد شما همخوانی دارد؟ هر شرکتی باید به یک بودجه پایبند باشد. اطمینان حاصل کنید که هرگونه استقرار هوش مصنوعی بانک را خراب نمی کند.

سوم، آن را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که شبکه ای که مستقر کرده اید واقعاً نتایج مورد نظر را ارائه می دهد. آیا به شما در حل مشکل کسب و کار کمک می کند؟ چگونه این کار را انجام می دهد؟ و آیا با اطمینان کار می کند؟

عملگرایانه انتخاب کنید، نه بر اساس تبلیغات

تعدادی ابزار وجود دارد. برخی از آنها مجهز به هوش مصنوعی هستند و برخی نه. در هیاهوها غرق نشوید. در عوض، مطمئن شوید که آنهایی را انتخاب می کنید که مشکل شما را حل می کنند. در غیر این صورت، هزینه های شما فقط به صورت تصاعدی افزایش می یابد.

بیشتر از همه، به خاطر داشته باشید که این تحول هوش مصنوعی یک شبه اتفاق نمی افتد. در طول زندگی حرفه‌ای‌ام، هر چند سال یک بار شاهد این بوده‌ام که بازارها تعادل مناسب بین اشتیاق و اعتماد بیش از حد به فناوری جدید را تنظیم می‌کنند. همه اینها هیجان انگیز است، اما سفر خود را به تدریج برنامه ریزی کنید.

همانطور که هوش مصنوعی شروع به جلب اعتماد بیشتر می کند و اتوماسیون بیشتری در شبکه اتفاق می افتد، می توانید بر اساس آن قابلیت های خود را ایجاد کنید. این سفری است که زمان می برد و صبر شما نتیجه خواهد داد. پس قدم به قدم پیش بروید.

نظرات بسته شده است.