روش استفاده کاتر دیسکی + ۴ ویژگی آن

امروزه دستگاه‌های پیشرفته برش کاغذ، جای ابزارهای قدیمی و ابتدایی برش را گرفته‌اند.

کاتر دیسکی

امروزه دستگاه‌های پیشرفته برش کاغذ، جای ابزارهای قدیمی و ابتدایی برش را گرفته‌اند. با استفاده از روش‌های جدید و تکنولوژی‌های روز، می‌توان در زمان صرفه‌جویی کرد و همچنین برش‌های مربوط به انواع کاغذ را تمیزتر و دقیق‌تر انجام داد. دقت برش با دستگاه‌های جدید امروزی خیلی بالاست و همین خطای پایین، موجب محبوبیت آن‌ها شده است. باتوجه‌به نوع دستگاهی که برای برش استفاده می‌کنید، می‌توانید متریالی همچون کاغذ، ورق نازک و مقوا را برش دهید. کاترهای دیسکی در دفاتر فنی و مؤسسات گرافیک برای انجام کارهای قبل و بعد از چاپ، طراحی و تولید شده‌اند. علت نام‌گذاری این کاتر، تیغه گردی است که مانند دیسک است. به این نوع کاتر، کاتر طولی کاغذ نیز گفته می‌شود.

دستگاه‌های کاتر دیسکی با عرض‌های متفاوت برای برش ابعاد مختلفی از کاغذهای چاپ شده، طراحی شده است. فرقی نمی‌کند که قصد برش یک عکس کوچک را داشته باشید یا یک پوستر بزرگ، درهرصورت کاتر دیسکی می‌تواند با بیشترین دقت این کار را انجام دهد.

روش استفاده از کاتر دیسکی

پیش از آنکه با روش استفاده این دستگاه آشنا شویم، باید کلیاتی را در مورد آن بدانیم. ظاهر این دستگاه مشابه میز است. در قسمت بالایی آن (همان قسمت روی میز) صفحه‌ای تعبیه شده که شما می‌توانید کاغذ را روی آن قرار دهید. روی این صفحه برای افزایش دقت برش، خطوط راهنمایی درج شده که به شما کمک می‌کنند تا اندازه‌ها را به‌صورت دقیق بررسی و کنترل کنید. در طول یک سمت از این صفحه، بخشی مانند ریل وجود دارد که تیغ برش از روی آن عبور می‌کند. شما باید قسمتی که می‌خواهید برش شود را با ریل دستگاه تطابق دهید. در قسمت بالای ریل نیز یک صفحه شیشه‌ای قرار گرفته که دارای خطوط راهنما است. این صفحه به افزایش حداکثری دقت برش کمک می‌کند.

پس از آن که کاغذ را در محل دقیق برش قرار دادید، نوبت به حرکت تیغه می‌رسد. این دستگاه مدل‌های مختلفی دارد که تیغه هر یک از آن‌ها، به شکل خاصی حرکت می‌کند. به‌طور مثال در برخی از کاترهای دیسکی، تیغه با حرکت دست حرکت می‌کند. یعنی قسمت بالایی تیغه، با پلاستیک سختی پوشانده شده است و کافی است که شما دست خود را بر روی آن قرار داده و حرکت دهید. اگرچه حرکت این تیغه‌ها به‌صورت دستی است اما به دلیل آنکه روی ریل حرکت می‌کند، نیازی به‌دقت چندانی از سمت شما نخواهد داشت.

در برخی دیگر از مدل‌های دستگاه کاتر دیسکی، پدالی برای حرکت تیغه تعبیه شده است. ازآنجایی‌که این پدال با فشار پا کار می‌کند، می‌توان با استفاده از هر دو دست کاغذ را در محل خود ثابت نگه داشت تا دقت برش افزایش پیدا کند.

در قسمت زیرین تیغه و صفحه برش دستگاه کاتر دیسکی، محفظه‌ای قرار دارد که کاغذها پس از برش، وارد آن می‌شود.

روش استفاده از کاتر دیسکی

ویژگی‌های کاتر دیسکی

وجود کاترهایی با ویژگی‌های متفاوت باعث شده تا طیف وسیعی از نیازهای مشتریان و اپراتورها رفع شود. به‌طورکلی اغلب این کاترها برای برش ورق‌هایی با ضخامت ۱ میلی‌متر مناسب هستند اما برخی از دستگاه‌های موجود در فروشگاه ارگ سیستم می‌توانند متریالی تا ضخامت ۸ میلی‌متر را نیز برش دهند. برخی ویژگی‌های کاتر دیسکی، میان تمام مدل‌های آن مشترک هستند که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

۱.    امکان تنظیم سرعت برش

در کاتر دیسکی می‌توان سرعت برش را به‌صورت دستی تنظیم کرد. تنها کافی است که دست‌های خود را با سرعت مورد نیاز حرکت دهید. البته در نوع پدالی این دستگاه باید با تنظیم فشاری که به پدال وارد می‌کنید، سرعت را تنظیم کنید. این ویژگی باعث می‌شود تا با توجه به نوع متریال و میزان دقت مورد نیاز، سرعت مناسبی را انتخاب کنید. همچنین افراد مبتدی می‌توانند برای افزایش دقت کار، از سرعت‌های پایین شروع کنند تا احتمال بروز خطا را کاهش دهند. سپس می‌توان در مواقعی که نیاز به سرعت عمل بالایی است، سرعت را تا حد امکان افزایش داد.

۲.   عرض‌ برش

کاتر دیسکی در سایزهای برش مختلفی طراحی شده‌ است که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به سایز ۱۳۰ سانتی‌متر، ۱۶۰ سانتی‌متر و ۲ متر اشاره کرد. با وجود تنوع در سایز برش، این دستگاه‌ها نیازهای طیف گسترده‌ای از مشتریان را برطرف خواهند کرد.

۳.   نوع تیغ کاتر دیسکی

به‌کارگیری تیغه‌های تیتانیومی در کاتر دیسکی، باعث افزایش طول عمر دستگاه می‌شود. آلیاژ تیتانیوم ویژگی‌های منحصربه‌فردی ازجمله وزن پایین و مقاومت در برابر سایش دارد. وزن پایین تیغه باعث می‌شود کار برش راحت‌تر انجام شده و همچنین مقاومت آن باعث می‌شود تیغه مدت زیادی بدون کند شدن کار کند.

۴.   وزن و ابعاد مناسب

وزن اغلب این دستگاه‌ها کمتر از ۲۰ کیلوگرم است و شما می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را جابه‌جا کنید. همچنین این دستگاه نیاز به فضای زیادی ندارد و می‌توان آن را به‌سادگی در هر بخشی از خانه یا محیط کار قرار دارد. پایه‌های فلزی و محکم کاتر دیسکی نیز باعث می‌شود تا در جای خود ثابت بماند و حین کار دچار لرزش نشود. البته پایه‌های برخی از مدل‌های کاتر دیسکی دارای محافظ پلاستیکی هستند که دستگاه را در سطوح مختلف بدون لغزش نگه می‌دارد.

نظرات بسته شده است.