رابطه جنسی بدون کاندوم چه عواقبی دارد؟

استفاده از کاندوم، تأثیرگذارترین راه پیشگیری از عفونت های مقاربتی، در زمان رابطه جنسی می باشد.

بسیاری از افراد بر این باورند که رابطه جنسی بدون کاندوم یک تجربه لذت بخش است. همچنین، برخی از افراد ممکن است به لاتکس حساسیت داشته داشته باشند و به همین دلیل، امکان استفاده از کاندوم برای آنها میسر نباشد. در این مقاله ما خطرات و نکات لازمی که باید درباره رابطه جنسی بدون کاندوم بدانید را مطرح کرده ایم.

خطرات احتمالی رابطه جنسی بدون کاندوم چیست؟

دو خطر اصلی برای رابطه جنسی بدون کاندوم وجود دارد.

عفونت های مقاربتی (STI)

کاندوم به تنهایی تأثیرگذارترین راه پیشگیری از عفونت های مقاربتی، در زمان رابطه جنسی می باشد. با وجود اینکه کاندوم از انتقال تمام بیماری های مقاربتی پیشگیری نمی کند، اما توانایی پیشگیری از انتقال بیشتر آنها مثل: سیفلیس، HIV، کلامیدیا، سوزاک را دارد. بنابراین، در صورت داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم، شما به میزان بیشتری در معرض خطر عفونت های مقاربتی قرار دارید. بیماری های مقاربتی معمولاً قابل شناسایی توسط فرد نیستند و ممکن است در زمان انجام رابطه جنسی بدون کاندوم با فرد مبتلا، علائم قابل تشخیصی را مشاهده نکنید. در زمان رابطه جنسی بدون کاندوم، بیماری های مقاربتی همیشه سلامت شما را تهدید می کنند (مخصوصاً اگر هر دوی شما آزمایش های مربوطه را نداده باشید).

علت سوزش دستگاه تناسلی مردان هنگام ادرار

در این شرایط شما باید هر بار بعد از انجام رابطه جنسی بدون کاندوم، آزمایش های مربوط به بیماری های مقاربتی را انجام دهید. بسیاری از آزمایش های بیماری های مقاربتی، نتیجه دقیق را تنها ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در شرایط خطرزای جنسی نشان می دهند. برای اکثر بیماری های مقاربتی، درمان های ساده و مؤثری ارائه می شود. اما در صورت ابتلا به بیماری های مقاربتی هر چه دیرتر اقدام به درمان کنید، بیماری تأثیر بیشتری روی سلامت سیستم تولید مثل شما خواهد گذاشت. در صورتی که به طور ویژه در مورد ابتلا به ویروس HIV نگران هستید، باید در اسرع وقت به یک پزشک مراجعه کنید. کادر درمان می تواند شرایط خطر و ابتلای شما به ایدز را مشخص کرده و حتی در صورت نیاز، دارو های PEP (پیشگیری بعد از خطر) می تواند تا ۷۲ ساعت اولیه ابتلا به ویروس ایدز، بیماری را از بین ببرد.

بارداری ناخواسته

در صورت رابطه جنسی بدون کاندوم -اگر از راه های دیگر پیشگیری از بارداری استفاده نکرده باشید- احتمال بارداری ناخواسته وجود دارد. همچنین، در صورتی که مصرف دو دوز قرص ضد بارداری خود را فراموش کرده باشید نیز، رابطه جنسی بدون کاندوم می تواند منجر به بارداری ناخواسته شود. اگر در حال حاضر از هیچ یک از روش های ضد بارداری استفاده نمی کنید، بهتر است برای پیشگیری از بارداری ناخواسته همیشه از کاندوم استفاده کنید.

دو نوع قرص اورژانسی ضد بارداری وجود دارد که با نام «قرص صبح بعد» نیز شناخته می شود. این قرص ها هرچه زودتر مصرف شوند تأثیر بهتری خواهند داشت و زمان مصرف آنها از ۱۲ ساعت تا ۵ روز بعد از رابطه جنسی بدون کاندوم می باشد. شما می توانید قرص های اورژانسی ضد بارداری را به راحتی از داروخانه ها، مراکز درمانی، خانه بهداشت و … تهیه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.