کرونا و انصراف شهاب حسینی، سه میلیارد تومان به «بی‌همه‌چیز» ضرر زد

تهیه‌کننده «بی‌همه‌چیز» می‌گوید تصور اولیه او از هزینه ساخت این فیلم چهارده میلیارد تومان بوده و کرونا و انصراف شهاب حسینی سه میلیارد تومان هزینه اضافه روی دست او گذاشته است.

جواد نوروزبیگی در گفت‌وگویی اعلام کرد هزینه ساخت این فیلم نزدیک به ۱۷ میلیارد تومان و تصور اولیه او از هزینه‌ها ۱۴ میلیارد تومان بوده است. او سه میلیارد تومانِ اضافه را حاصل هزینه‌های تحمیل‌شده ناشی از شیوع کرونا و همین‌طور انصراف شهاب حسینی از بازی در این اثر دانست.

در این گفت‌وگوی تصویری نوروزبیگی در پاسخ به این سوال که آیا «بی‌همه‌چیز» فیلمی ضد مردمی است؟، می‌گوید: «برداشت‌های مختلفی وجود دارد، از جمله این ادعا و برداشت. فیلمی که برداشت‌های مختلف ایجاد می‌کند از نظر من موفق است. یکی فکر می‌کند نوک پیکان و تیغ انتقاد فقط به سمت مردم است و دیگری آن را به سمت دولت می‌داند و کس دیگری گمان می‌کند اجتماع دچار این وضعیت شده است و ما پول‌پرست شده‌ایم و هرکسی پول داشته باشد فارغ از گذشته‌اش مورد پرستش‌مان قرار می‌گیرد. برداشت‌ها متفاوت است و اتفاقا من خوشحالم که این فیلم توانسته است ذهن‌ها را درگیر کند و هرکسی، نظری در موردش بدهد.»

او در مورد هزینه‌های فیلم، توضیح می‌دهد: «ما سال ۱۳۹۸ تولید این فیلم را شروع کردیم. زمانی که دکورهایمان را می‌ساختیم کرونا آمد. بخش‌هایی فعال بودند و حقوق می‌گرفتند و بخش‌هایی نه. دو، سه نفر از بازیگران‌مان هم رفتند، مثل آقای علی مصفا تا به شرایطی رسیدیم که گفتند اجازه دارید با این ظرفیت کار کنید. از خرداد ۹۹ شروع به کار کردیم و چندین‌بار تعطیل شدیم. همان‌طور که فیلم را دیده‌اید پر از هنرور است، پس مجبور شدیم آزمایشگاهی سر صحنه بزنیم و چند پزشک و پرستار داشته باشیم. اوایل همه نگران بودند. ۴۰ بازیگر داشتیم که هر کدام کرونا می‌گرفتند کار تعطیل می‌شد و فرقی نمی‌کرد چه مطرح و چه غیر مطرح، هر کدام سرویس‌های جدا داشتند و سرویس‌ها را کاور کرده بودیم که هیچ ارتباطی میان آن‌ها و راننده وجود نداشته باشد. این‌ها همه هزینه بود و حدود دو میلیارد تومان هزینه‌ برداشت و نزدیک به یک میلیارد تومان به دلیل انصراف بازیگری بود که می‌خواست برود و به هر شکل مجبور به تکرار شدیم. ما بخشی را گرفته بودیم و مجبور شدیم تکرارش کنیم.»

نوروزبیگی در پاسخ به این سوال که منظورش انصراف شهاب حسینی است؟ می‌گوید: «خودش خواست و ما هم همکاری کردیم. در جمع‌بندی بین خودمان به این نتیجه رسیدیم که برای آن که حاشیه ساخته نشود نه برای فیلم و نه برای این عزیزمان، بپذیریم و این دو مورد هزینه زیادی به ما تحمیل کرد.»

کرونا و انصراف شهاب حسینی، سه میلیارد تومان به «بی‌همه‌چیز» ضرر زد

او در مورد هزینه کلی ساخت «بی‌همه‌چیز» هم می‌گوید: «نزدیک به ۱۷ میلیارد تومان هزینه کردیم. البته امسال که ۱۷ میلیارد و ۱۵ میلیارد و ۱۰ میلیارد پایه است و همان فیلم امسال بخواهد ساخته شود به نظر من ۳۰ میلیارد است. آن روستا را بسازی، این همه بازیگر، این همه هنرور، بخشی از فیلم در ابتدای جاده چالوس باشد و بخشی در گرمسار و بخشی در رباط کریم. یک فریم از فیلم در تهران نبود. هزینه حمل و نقل و تغذیه بود و همه چیز بالا رفت. شوخی نبود، فیلم به نوعی تاریخی بود و لباس‌ها باید دوخته می‌شد و کارگاه لباس داشتیم. تصور اولیه من درست بود و اگر کرونا نیامده بود و جابه‌جایی بازیگر نداشتیم با همان چهارده میلیارد و نیم جمع می‌شد.»

نوروزبیگی در جواب این که برایش مهم است که هزینه‌هایش برگردد یا خیر، هم توضیح می‌دهد: «طبیعتا به آن فکر می‌کردیم و مخصوصا در صحبت‌های اولیه و مقدماتی با سرمایه‌گذارها بخش مهمی به برگشت سرمایه اختصاص داشت و قرار نبوده و نیست که فقط تولید کنیم. ما با سینمای آسیب‌دیده از کرونا مواجه‌ایم و هنوز آن چیزی که می‌خواهیم نشده است. تصور کنید یک دفعه، کرونای دیگری بیاید وسط. عده‌ای حساسند و رعایت می‌کنند و می‌گویند بعدا در پلتفرم‌ها می‌بینیمش. حوزه هنری هم آسیب دیگری به ما می‌زند. سینما می‌خواهد جانی بگیرد، دو سال تعطیل بوده است و می‌خواهد جانی بگیرد مردم بیایند و به عنوان یکی از تفریحاتشان به آن ورود کنند.»

«بی‌همه‌چیز»، به کارگردانی محسن قرایی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی، از هفته گذشته (چهارشنبه ۲۴ آذر) اکران عمومی خود را آغاز کرده است. این فیلم که اقتباسی آزاد از نمایشنامه مشهور «ملاقات بانوی سالخورده» نوشته فردریش دورنمات است، در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و ۵ سیرغ بلورین گرفت. از جمله بازیگران این فیلم می‌توان به پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، باران کوثری، هادی حجازی‌فر، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی، لاله مرزبان، بابک کریمی و… اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.