یک منبع مطلع: نخستین پیروزی ایران در نبرد وین رقم خورد

یک منبع مطلع تغییر رویکرد سه کشور اروپایی عضو برجام در این دور از مذاکرات و عقب نشینی از مواضع اخیرشان و ورودشان به میز مذاکره به منظور بررسی پیشنهادهای ایران را نخستین پیروزی جمهوری اسلامی در نبرد وین خواند.

شهر وین امروز (جمعه) ۱۹ آذر ماه هم شاهد برگزاری جلسات و نشست‌هایی در فرمت‌ها و سطوح مختلف در دو حوزه رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) بود.

دور قبلی مذاکرات در دولت جدید ایران (دولت سیزدهم) دوشنبه هشتم آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام آغاز شد و توافق شد که کارگروه رفع تحریم‌ها روز سه‌شنبه برگزار شود و بعد از آن هم کارگروه هسته‌ای در سطح کارشناسان تشکیل جلسه داد و در نهایت چهارشنبه شب دهم آذر ماه هیأت ایرانی به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه دو سند به طرف مقابل ارائه کرد شامل رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای. در پی درخواست طرف اروپایی برای مشورت با پایتخت‌ها تنفسی در این مذاکرات ایجاد و دوباره دیروز (پنجشنبه) از سر گرفته شد.

در همین خصوص یک منبع مطلع گفت: سه کشور اروپایی عضو برجام که بعد از ارائه پیشنهادهای ایران واکنش‌هایی منفی را اتخاذ کرده بودند، از مواضع خود عقب نشینی کرده و وارد مذاکره درباره پیشنهاد‌های ایران شدند.

وی این تغییر رویکرد سه کشور اروپایی عضو برجام در این مذاکرات را نخستین پیروزی ایران در نبرد وین خواند و افزود: در این دور طرف‌های غربی اسیر ابتکار عمل ایران شد و در مقابل عملگرایی ایران مجبور به پذیرش واقعیات شدند.

این منبع مطلع در عین حال به تلاش‌هایی که سه کشور اروپایی در این مدت در راستای تخریب روند مذاکرات با سه هدف مشخص امتیازگیری از چین و روسیه، امتیازگیری از ایران و امتیازگیری از اتحادیه اروپا به نمایندگی انریکه مورا و جوزپ بورل صورت دادند نیز اشاره کرد و گفت که شنیده‌‌ها حاکی از آن است که اتحادیه اروپا از فشار اعمالی از ناحیه سه کشور اروپایی به شدت ابراز نارضایتی کرده است.

به گفته این منبع مطلع پس از شکست آمریکا و شرکایش در همراه سازی کشورهای منطقه همچون ترکیه و امارات عربی متحده و همچنین چین و روسیه (دو شریک همسوی ایران در مذاکرات) و پس از شکست آمریکا در افزایش فشار تحریمی و تاثیرگذاری بر ایران از طریق معتبرسازی تهدید، طرف‌های غربی بیشتر به میز مذاکره فکر می‌کنند تا همراهی با آمریکا.

* تندروی بی حاصل صهیونیست‌ها

وی در تشریح فضای حاکم بر منطقه نیز به واکنش‌های رژیم صهیونیستی به این مذاکرات اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر، در حالی‌که رژیم صهیونیستی تنها مخالف تدوام مذاکرات و حصول توافق احتمالی باقی مانده است و تلاش‌های مقامات این رژیم در دو هفته اخیر و در سفرهای اروپایی و تماس با آمریکا به منظور نمایش نقش پلیس بد با شکست مواجه شد، از سر عصبانیت به تندروی بی حاصل در راستای تشدید تنش‌ها روی آورده تا نقش خودش را متقاعد کننده نشان دهد.

«یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که نباید تحریم‌های ایران برداشته شوند. بر اساس بیانیه‌ای که رسانه‌های رژیم صهیونیستی منتشر کرده‌اند، لاپید به بلینکن گفت: «حتی اگر بازگشت به مذاکرات وجود داشته باشد، تحریم‌ها علیه ایران نباید برداشته شوند. پولی که ایران بدست خواهد آورد به صورت تروریسم و موشک تبدیل خواهد شد و توازن منطقه را در کوتاه مدت به هم خواهند ریخت».

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.