آخرین خبر از وضعیت نظام رتبهبندی معلمان در سال ۱۴۰۰
طی سالهای گذشته طرح نظام رتبه بندی معلمان که مهمترین دغدغه فرهنگیان کشور است، معطل مانده و وزارتخانه ها از اجرای کامل آن سر باز می زنند.
طرح رتبه بندی معلمان چیست؟
طرح رتبه بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در جهت بهبود سطح معیشتی معلمان و هم در راستای ارتقای شایستگی حرفهای معلمان بسیار مهم است.
همچنین، این طرح متضمن بهبود کیفیت آموزشی دانش آموزان نیز میباشد.
این طرح معلمان را در پنج دسته رتبه بندی میکند.
رتبههای پنجگانه کدام هستند؟
– آموزشیار معلم (از بدو ورود به خدمت)
مربی معلم (۷ سال خدمت)
– استادیار معلم (۱۲ سال خدمت)
– دانشیار معلم (۱۷ سال خدمت)
– استاد معلم (۲۲ سال خدمت)
دقت کنید، در آخرین مصوبه مجلس مدت زمان توقف در هر رتبه به ۴ تا ۵ سال کاهش یافته است.
چرا رتبه بندی اهمیت دارد؟
به دلیل اینکه مرزهای علم و شیوههای تربیتی توصیه شده برای تدریس به دانش آموزان هر ساله دچار تغییرات و بهبودهایی میشود، معلمان نیز باید خود را بر این اساس تغییر دهند.
به این صورت معلمانی که کوشایی بالاتری در تربیت نسلی نوین از دانش آموزان داشته باشند، شایسته بهرمندی از مزایایی بالاتر نسبت به سایر معلمان هستند.
فوقالعاده رتبه بندی چیست؟
فوقالعاده مذکور درصدی از مجموع حقوق ثابت و فوقالعادههای مستمر آنان است که به طور میانگین (۲۵درصد) بیشتر از میانگین حقوق و فوقالعادههای مستمر مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری در نظر گرفته میشود. این فوقالعاده به صورت مستمر و مشمول کسور بازنشستگی است. درصدهای فوقالعاده هریک از رتبههای موضوع این قانون در آییننامه اجرایی تعیین خواهد شد.
مهمترین مانع اجرای این طرح چیست؟
اجرای این طرح بار مالی فراوانی برای دولت دارد و نیازمند تخصیص بودجهای خاص برای آن خواهد بود.
ساختار اجرایی این طرح
– هیئت ممیزه مرکزی (در وزارت آموزش و پروش)
– هیئت ممیزه استانی (در اداره کل آموزش و پرورش استان)
– کارگروه شهرستانها، منطقه، ناحیه (در سطح شهرستانها، مناطق و نواحی)
آیا لایحه رتبه بندی اجرایی میشود؟
با توجه به حساسیت امر آموزش و پرورش در تربیت فرزندان کشور و اخبار روزانه طرح رتبه بندی که در سایت «ای استخدام» درج میشود و همچنین تاکید دکتر قالیباف بر پیگیری طرح رتبه بندی معلمان، امید میرود این طرح به زودی تصویب و اجرایی گردد.