چگونه از کودکان در برابر کرونا دلتا محافظت کنیم؟

 

 

در سویه جدید کرونا کودکان نیز به این ویروس مبتلا و باعث انتقال آن به والدین و جامعه می‌شوند. با چند اقدام ساده می‌توان از کودکان در برابر ویروس کرونا محافظت کرد.

چگونه از کودکان در برابر کرونا دلتا محافظت کنیم؟

 

تحقیقاتی که هنگام شیوع همه‌گیری در جهان انجام شد نشان داد که کودکان به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شوند و این ویروس را نیز منتقل نمی‌کنند.

تمرکز اصلی و تمام توجهات سمت محافظت و مراقبت از افراد مسن و گروه‌های حساس و آسیب‌پذیر بود. اما سویه جدید از ویروس کرونا موسوم به دلتا همه چیز را تغییر داد.

کودکان زیادی در سرتاسر جهان به دلتا مبتلا شده‌اند، به گفته برخی از پزشکان، سویه جدید می‌تواند کودکان بیشتری را بیمار کند.

با ظهور نوع جدید این ویروس بسیاری از والدین و مسئولان مدارس نگرانی‌هایی در مورد نحوه حفاظت از کودکان خود در مقابله با این ویروس دارند و دلواپس ابتلای کودکان در مدرسه و انتقال آن به خانواده و جامعه هستند.

بسیاری از کودکان به شستن و ضدعفونی کردن دست‌های خود عادت کرده‌اند، اما این کار به تنهایی برای مقابله با شیوع کووید-۱۹ کافی نیست به خصوص در حال حاضر که مشخص شده این ویروس هوابرد است و از طریق هوا منتقل می‌شود.

سه راهکار اصلی و آسان برای محافظت از کودکان وجود دارد که عبارت‌ است از: استفاده از ماسک، تهویه مناسب و واکسیناسیون.

استفاده از ماسک

در حال حاضر کودکان ۱۲ سال به بالا ملزم به استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی (از جمله مدرسه) هستند. همچنین به دلیل افزایش انتقال دلتا در بین کودکان استفاده از ماسک برای کودکان پنج سال به بالا نیز توصیه شده است.

سوالی که اغلب برای والدین پیش می‌آید این است که آیا استفاده از ماسک برای کودکان ضرر دارد؟ در پاسخ باید گفت که استفاده از ماسک برای کودکان بالای ۲ سال هیچ ضرری ندارد و هنگامی که کودکان از ماسک استفاده می‌کنند، بر تنفس آنها تاثیری ندارد و سطح اکسیژن را کاهش نمی‌دهد. شایان ذکر است که استفاده درست از ماسک در کاهش شیوع این ویروس بسیار موثر است.

در صورتی که از ماسک پارچه‌ای استفاده می‌کنید باید نکاتی را در نظر داشته باشید: استفاده از این نوع ماسک گزینه خوبی برای حفظ محیط‌‌زیست است.

این ماسک‌ها را به طور مرتب بشویید، مطمئن شوید که پوشانندگی کامل دارند و ماسک‌هایتان را با دیگران شریک نشوید و آنها را نشانه‌گذاری کنید تا گم نشوند.

ماسک‌های جراحی یک‌بارمصرف هستند. پس از استفاده آنها را در سطل زباله بیندازید و سپس دستان خود را بشویید.

عادت به ماسک زدن در کودکان زمان‌بر است و ممکن است در ابتدا مضطرب شوند، اما تجربه نشان داده که بیشتر کودکان خیلی سریع‌تر از بزرگسالان خودشان را با شرایط وفق می‌دهند و با شرایط سازگار می‌شوند.

تهویه مناسب

ویروس SARS-CoV-۲ که باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود ویروسی هوابرد است و از طریق ریزذرات تنفسی به دیگران منتقل می‌شود. اگر با افراد دیگر در یک اتاق سرپوشیده کوچک قرار دارید و تهویه نامناسب و ضعیف است، حتی بودن در این محیط قبل از نفس کشیدن در آن شما را بیمار می‌کند.

در مورد کلاس‌های درس مدارس چه تدابیری باید اندیشید؟

تهویه مناسب مساله‌ای است که مدارس می‌توانند به آن بپردازند و باید به آن اهمیت بدهند. برخی از راهکارهای ساده عبارت‌اند از:

-برگزاری برخی دروس خارج از محیط کلاس

-حضور افراد در فضای باز هنگام زنگ تفریح و زمان ناهار

-باز کردن درها و پنجره‌ها

-استفاده از سیستم‌های تهویه و گرمایش

-بررسی دی‌اکسیدکربن موجود در هوا با مانیتورهای مخصوص.

بالا بودن میزان دی‌اکسیدکربن در مکان‌های سرپوشیده نشان‌دهنده تهویه نامناسب است و باید فوراً درها و پنجره‌ها باز شود تا هوا جریان پیدا کند و پاک‌سازی شود.

استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا بسیار کمک‌کننده است. استفاده از این دستگاه‌ها علاوه بر پاک‌سازی هوای محیط، علائم آسم و آلرژی را در کودکان کاهش می‌دهد. بسیاری از مدارس در حال حاضر در سراسر جهان در تلاش برای بهبود و ارتقای سیستم تهویه هستند.

واکسیناسیون

واکسیناسیون برای کودکان آسیب‌پذیر بین ۱۲ تا ۱۵ سال توصیه شده و در برخی از کشورها واکسیناسیون برای همه کودکان ۱۲ سال به بالا در حال اجراست؛ مثلاً در ایالات متحده آمریکا بیش از یک‌سوم کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله به طور کامل واکسینه شده‌اند و تقریباً ۵۰ درصد آنها دست‌کم یک دز واکسن را تزریق کرده‌اند.

پرواضح است که واکسن‌ها در این گروه سنی به خوبی عمل می‌کنند و عوارض جانبی آنها برای کودکان نیز ممکن است اتفاق بیفتد. آزمایش‌های واکسن در کودکان کمتر از ۱۲ سال در ایالات متحده آمریکا در دست بررسی است و هنگامی که داده‌های مطمئن و اثربخش به دست آید، تصمیم‌گیری در مورد واکسیناسیون این گروه سنی نیز آغاز می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.