قمار خودروساز شدن ما ایرانیها …

در اوایل دهه هفتاد بعد از فروکش کردن آتش جنگ تحمیلی، جایی که دنیا در رقابت شدید اقتصادی و پیشرفت تکنولوژی بود.  قطب بزرگ تولید خودرو در کشور، ایران خودرو که تحت وابستگی تأمین قطعات یدکی اصلی از بیگانه بود در کالبدش روح تازه ای دمیده شد . آیت الله هاشمی رفسنجانی، سردار سازندگی  هدفش […]

در اوایل دهه هفتاد بعد از فروکش کردن آتش جنگ تحمیلی، جایی که دنیا در رقابت شدید اقتصادی و پیشرفت تکنولوژی بود.  قطب بزرگ تولید خودرو در کشور، ایران خودرو که تحت وابستگی تأمین قطعات یدکی اصلی از بیگانه بود در کالبدش روح تازه ای دمیده شد .photo_2016-09-11_22-02-05

آیت الله هاشمی رفسنجانی، سردار سازندگی  هدفش را در احیاء صنعت رو به ورشکستگی متمرکز نمود . با ثبت نام بلند مدت خودرو و تشنگی بازار کشور به خودروی صفر. از آنجا بود که تولید کنندگان داخلی دست به کار شدن و بدون هیچ جانبداری به حق این پیشرفت تا زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی سیر صعودی داشت .  به مرهمت خودرو سازان فرانسوی و نیم نگاه آلمانیها توانستیم پیشرفتهایی بکنیم که شکوه افتخارات خودروسازی ایرانی سمند سال ۸۲  بود. اگر در مقام مقایسه با کره جنوب درآییم ما در ان زمان پیشرفت بسیار خوبی داشته ایم.

در تائید این نوشتار باید از کسانی که محصولات ایران خودرو را در سالهای ۸۲ تا ۸۴ خریده اند پرسید که خودروهای خریداری شده ان زمان از لحاظ کیفیت بسیار بهتر از خودروهای صفر کنونی بوده است.

جای بسی تاسف دارد که کره ای ها در زمینه خودرو سازی چنان پیشرفت کرده اند  که هم اینک آرزوی ما ایرانیان این است که یکی از همین اسباب بازی های کره ای را خریداری کرده و با آن در خیابان های شهر مانور بدهیم.  و اگر بخواهیم به دلایل این پیشرفت نگاهی بیاندازیم میتوان گفت کره ای ها فارغ از هر گونه سیاسی گری رسم شاگردی را در پیش خودرو سازان بزرگ ژاپنی و آمریکایی به جا آورده اند و با وارد کردن تکنولوژی و پیدا کردن جایگاه بین المللی توانسته اند به این امر بزرگ که همانا فروش و معرفی خودرو در سطح بازارهای خارجی بوده نایل آیند .

 ورود تکنولوژی فارغ از مسایل تحریم .

اتکا به دانش مهندسان پرورش یافته .

پیوستن به قطعه سازهای بزرگ دنیا .

به عنوان یک ایرانی و یک خدمت گذار در صنعت خودروسازی کشورم آرزو دارم برند داخلی ما نیز در سطح دنیا معرفی شود و بتوانیم در مراحل تحقیق و توسعه پیشرفت کنیم که از این وضعیت کند و کسالت بار تنوع محصول بیرون بیاییم.

دنا که اولین پروژه موفق ایران خودرو بعد از سالها رکود در امر طراحی بوده است  یک نمونه خوب و معقول از یک شروع و خیز به سوی طراحی پیشرفته می باشد. باید اذعان داشت هنوز هم خیلی با خودروسازان دنیا فاصله داریم . اما با امید و همت می توان پیشرفت کرد.

به امید شکوفایی صنعت ایران زمین .

یادداشتی از دانیال چمنی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.