معجزه واکسن کرونا در دنیا/ واکسن‌ها چقدر جلوی مرگ را می‌گیرند؟

واکسیناسیون کرونا باعث شده آمار مرگ‌ومیر این بیماری در بسیاری از کشورها به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند.

معجزه واکسن کرونا در دنیا/ واکسن‌ها چقدر جلوی مرگ را می‌گیرند؟

از همان روزهای ابتدایی پاندمی کروناویروس، همه منتظر ساخت واکسن برای نجات از فاجعه بودند و حالا بخشی از این رویا به واقعیت تبدیل شده است؛ میلیاردها دز واکسن کرونا در دنیا در دسترس مردم قرار دارد و این واکسن‌ها هر روز جان صدها نفر را در کشورهای مختلف نجات می‌دهند.

امروز، ۵۹۴ روز بعد از اعلام سازمان جهانی بهداشت درباره شیوع یک بیماری ناشناخته در شهر ووهان چین، ۴.۷۲ میلیارد دز واکسن کرونا در دنیا تولید شده است و ۲۳.۶ درصد جمعیت زمین نسبت به این ویروس واکسینه شده‌اند و حتی بیش از ۳۰ کشور موفق شده‌اند به بیش از ۵۰درصد جمعیت خود دو دز واکسن تزریق کنند.

فهرست ۱۰ کشور اول دنیا در تزریق دو دز واکسن:

جمعیتی که دو دز واکسن دریافت کردند جمعیتی که یک دز واکسن دریافت کردند نام کشور ردیف
۸۱ درصد ۸۱ درصد مالت ۱
۷۴ درصد ۸۳ درصد امارات ۲
۷۳ درصد ۷۹ درصد سنگاپور ۳
۷۱ درصد ۷۶ درصد ایسلند ۴
۶۹ درصد ۷۶ درصد اروگوئه ۵
۶۹ درصد ۷۵ درصد شیلی ۶
۶۷ درصد ۷۲ درصد بلژیک ۷
۶۶ درصد ۷۸ درصد قطر ۸
۶۵ درصد ۶۹ درصد بحرین ۹
۶۵ درصد ۷۴ درصد دانمارک ۱۰

البته هنوز هم در بسیاری از این کشورها روزانه صدها یا هزاران نفر به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند و این باعث شده است تا بسیاری نسبت به تاثیرگذاری واکسن تردید کنند، اما نگاهی به آمار جان‌باختگان روزانه کرونا در این کشورها نشان می‌دهد که واکسن‌های کرونا در نجات جان انسان‌ها معجزه کرده‌اند.

تاثیر تزریق واکسن در نجات صدها هزار زندگی

مقایسه آمارهای روزانه اعلام شده کرونا در کشورهایی که بخش زیادی از جمعیتشان را واکسینه کردند این موضوع را به سادگی اثبات می‌کند؛ در این کشورها واکسیناسیون روزانه جان صدها تا هزاران نفر را نجات می‌دهد و مانع بستری شدن ده‌ها هزار نفر در بیمارستان‌ها می‌شود.

مقایسه تاثیر واکسیناسیون در تعداد جان‌باختگان کووید-۱۹ در کشورهای مختلف:

درصد فوتی‌ مبتلایان کرونا میزان افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند( دو دز) نام کشور
۰.۳ درصد ۷۴ درصد امارات
۰.۳ درصد ۶۰.۷ درصد انگلیس
۰.۶ درصد ۴۰.۴ درصد ترکیه
۰.۲ درصد ۶۷ درصد بلژیک
۰.۵ درصد ۵۱.۴ درصد ایالات‌متحده‌آمریکا
۱.۴۴ درصد ۶ درصد ایران
۰.۳ درصد ۱۹.۳ درصد کره جنوبی

*امارات/ مرگ ۰.۳درصد مبتلایان کرونا

برای مثال در امارات که به ۷۴درصد جمعیت دو دز واکسن تزریق شده است، در یک هفته اخیر به طور میانگین هر روز ۱۲۲۹ نفر به کرونا مبتلا شدند اما از این تعداد هر روز تنها چهار نفر مبتلایان فوت کردند؛ یعنی تنها ۰.۳ درصد مبتلایان کرونا در امارات در خطر مرگ قرار دارند.

در حالی که در اردیبهشت سال گذشته در روزهایی که نزدیک به هزار نفر در این کشور به کرونا مبتلا می‌شدند هر روز به طور متوسط ۱۰ نفر بخاطر کرونا فوت می‌کردند.

مطالعه‌ای که چندی پیش در امارات منتشر شده بود نشان می‌دهد که واکسیناسیون کرونا باعث شده میزان بستری بیماران در بیمارستان‌ها ۹۳ درصد و در آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها ۹۵ درصد کاهش پیدا کند. تا زمان انتشار این مطالعه در فروردین ماه توسط مرکز سلامت ابو ظبی، هیچ یک از دریافت کننده‌های واکسن کرونا در این کشور فوت نکرده بودند.

*انگلیس/ مرگ ۰.۳ درصد مبتلایان کرونا

حتی در انگلیس هم که جزو ۱۰ کشور اول دنیا از نظر درصد جمعیت واکسینه شده نیست، تاثیر واکسیناسیون در اعداد به سادگی دیده می‌شود.

در این کشور ۶۰.۷درصد جمعیت به طور کامل واکسینه شده‌اند و همین باعث شده است تا در هفته‌های گذشته جان هزاران نفر در این کشور نجات پیدا کند. در یک هفته اخیر در انگلیس به طور متوسط ۲۴۹۳۶ نفر به کرونا مبتلا شدند که به شکل میانگین هر روز تنها ۷۸ نفر آن‌ها فوت کردند؛ ۰.۳درصد مبتلایان.

حدود دو ماه پیش وزارت بهداشت انگلیس اعلام کرده بود که واکسیناسیون کرونا جان ۱۴هزار نفر را در این کشور نجات داده و مانع بستری شدن ۴۴۵۰۰ نفر شده است.

*ترکیه/ مرگ ۰.۶درصد مبتلایان کرونا

حتی در ترکیه که به ۴۰.۴درصد جمعیت به طور کامل واکسن تزریق شده است هم واکسیناسیون منجر به نجات جان افراد زیادی شده است.

در این کشور در یک هفته گذشته به طور متوسط  هر روز ۲۳۵۹۴ نفر به کرونا مبتلا شدند که ۰.۶درصد آن یعنی ۱۳۹ نفر فوت کردند؛ این در حالی است که در اوج موج قبلی کرونا در فروردین ماه در این کشور هر روز بیشتر از ۳۰۰ زندگی بخاطر ابتلا به کرونا به پایان می‌رسیدند.

دزهای بعدی واکسن در راه است

با وجود نقش واکسن‌ها در نجات جان انسان‌ها، کشورهای مختلف از حالا به دنبال راهکارهایی هستند تا با توجه به جهش‌های متوالی کروناویروس، تاثیر واکسن‌ها را افزایش بدهند. در همین راستا هفته پیش سازمان غذا و دارو  آمریکا مجوز تزریق دز سوم واکسن مدرنا و فایزر را برای برخی افراد صادر کرد.

همچنین در برخی کشورها مثل امارات تزریق دز سوم واکسن برای شهروندان اجباری شده است.

اریک تپول، استاد موسسه تحقیقاتی اسکریپش در کالیفرنیا در این رابطه گفته بود: «فکر می‌کنم که در حال حرکت اجتناب‌ناپذیری به سمت «بوسترها» (دز اضافی واکسن) هستیم و حداقل افرادی که در خطر بیشتری هستند باید دز سوم را تزریق کنند.»

همچنین شرکت‌های واکسن‌سازی به دنبال راهکاری برای نجات یافتن از جهش‌های ویروس هستند؛ ساخت واکسنی برای همه گونه‌های سارس کروناویروس.

تپول می‌گوید: «ما می‌توانیم زود به آنجا برسیدم،  خوشبختانه این می‌تواند راهکاری ماندگار باشد و دیگر نیازی نباشد تا برای هر گونه جدید کروناویروس واکسن ساخته بشود.»

 

منبع: خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.