سونامی کرونای هنرمندان غیر معروف؛ آیا هنرمندان جز مشاغل پرخطر نیستند؟

بسیار دیگری از بازیگران نیز به کرونا مبتلا شده‌اند و این روز‌ها حال خوبی ندارند از جمله آن‌ها سحر ولدبیگی، حمید لولایی و هومن حاجی عبدالهی هستند که روز‌های سختی را پشت سر می‌گذارند.

سونامی کرونای هنرمندان غیر معروف؛ آیا هنرمندان جز مشاغل پرخطر نیستند؟

خبر کوچ ابدی علی سلیمانی بر اثر کرونا یک غم و حسرت دیگر بر دل جامعه گذاشت، اما واقعیت این است که بسیاری از هنرمندان دیگر هم با کرونا درگیر هستند و هر کسی به گونه‌ای در حال مبارزه با این کابوس تلخ بشری قرن بیست ویکم است. شقایق دهقان (بازیگر) در هفته گذشته اعلام کرد که برای بار سوم به کرونا مبتلا شده است.

میرطاهر مظلومی، بازیگر تلویزیون گفت: «بسیار دیگری از بازیگران نیز به کرونا مبتلا شده‌اند و این روز‌ها حال خوبی ندارند از جمله آن‌ها سحر ولدبیگی، حمید لولایی و هومن حاجی عبدالهی هستند که روز‌های سختی را پشت سر می‌گذارند.»

سونامی کرونای هنرمندان غیر معروف؛ آیا هنرمندان جز مشاغل پرخطر نیستند؟

متاسفانه وقتی سخن از هنرمندان به میان می‌آید فقط اسامی و چهره کمتر از ۲۰ نفر سلبریتی در ذهن متبادر می‌شود که در موقعیت‌های خاص و عام همواره خود را به رخ می‌کشند ولی تعداد بسیار زیادی از هنرمندان رشته های مختلف وجود دارند که در استودیوهای صدابرداری، پلاتوها، سر صحنه فیلمیرداری و … مشغول به کار هستند و حجم زیادی از تولید محتوای صوتی و تصویری بر عهده آنان است. اما متاسفانه به آن شکلی که باید و شاید نه به حفظ سلامتی آنها پرداخته شده است و نه کسی به فکر آنان است.

آن هنرمندانی که جان خود را کف دستشان گرفته و به هر دلیلی مجبور به انجام و ادامه کارشان هستند، کاری که حفظ پروتکل‌های بهداشتی و رعایت آن تقریبا غیر ممکن است.

این اخبار مربوط به چند روز اخیر است: شیرین بهرامی ـ دوبلور و گوینده ـ بر اثر ابتلاء به کرونا درگذشت. (۷ مرداد ) / فرزانه معصومیان، گوینده و مجری ۵۲ ساله رادیو، دیروز بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. (سه‌شنبه، ۱۲ مرداد) / یاسمن علی‌اکبرلو دبیر و خبرنگار با سابقه شبکه خبر به دلیل ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا دار فانی را وداع گفت. (۱۸ مرداد) / علی سلیمانی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون به دلیل ابتلا به کرونا در سن ۵۰ سالگی درگذشت. (۲۱ مرداد)

فرزاد خوشدست (مستند ساز) در هفته گذشته در مصاحبه ای با خبرگزاری میزان به صراحت گفت: «وقتی شما به استودیو که دو اتاق تودرتو است می‌روید و معمولا چهار پنج نفر آدم مشغول کارند و برای ضبط نریشن (گفتار متن) مجبورید در و پنجره را ببندید و تهویه و کولر را هم خاموش کنید و طبیعتا اکسیژن هم کم است. ضبط نریشن زمان بالای را می‌طلبد و ماسک هم جواب نمی‌دهد و طبیعتا شخصی که نریشن می‌خواند هم نباید ماسک داشته باشد. همین چند وقت پیش گوینده جوانی به دلیل کرونا فوت کرد و این خانم تنها به استودیو رفت‌وآمد داشته است. نمی‌دانید چه استرسی به گروه ما وارد شده و چه بار روانی وحشتناکی را تحمل می‌کنیم.

فرزانه معصومیان ؛ یاسمن علی‌اکبرلو ؛ شیرین بهرامیسونامی کرونای هنرمندان غیر معروف؛ آیا هنرمندان جز مشاغل پرخطر نیستند؟

رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای عوامل و سازندگان چیزی شبیه شوخی است و عملا غیر ممکن است. وقتی فیلمبردار پشت دوربین است می‌توانید بگویید پروتکل‌ها را رعایت کند؟ وقتی بازیگر نفس به نفس گریمور است می‌توانید از او انتظار رعایت پروتکل‌ها را داشته باشید؟»

تعداد زیادی از هنرمندان که هیچ وقت جلوی دوربینی نیامده و کسی اسم و چهره آنها را نمی‌شناسد اما به شکل مستقیم در صف اول ابتلا به کرونا هستند، گروهایی مانند: فیلمبرداران، صدابردان، گریمورها، تولید، تداراکات، حمل و نقل، گروه های صحنه پردازی و … یا مثلا  ابتلا  همزمان به کرونا ۱۷ نفر از گروه برنامه خندوانه و …

به دلیل موقعیت خاص هنرمندان و ناگزیر بودن آنها از ارتباط واقعا باید فکر اساسی برای واکسن آنها کرد، در چند روز گذشته هنرمندان این نکته را بارها تکرار کردند و هشدار دادند اما متاسفانه انگار این هشدارها اساسا شنیده نمی‌شود و از بدشناسی همراه شدن با پایان دولت روحانی و شروع دولت رئیسی فعلا کسی خود را مخاطب این سخنان نمی داند!

آیا شغل هنرمندان جز مشاغل پرخطر نیست؟ امیدوارم تا قبل از سونامی کرونای هنرمندان یک فکری بکنید.

در نهایت یادآوری این نکته ضروری است که بدون هیچ تبعیضی همه مردم ایران باید از امکاناتی چون تزریق واکسن بهره‌مند شوند فقط بر اساس اولویت بندی کنونی بی توجهی به هنرمندان عجیب است!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.