روزنگار تبلیغات انتخابات ۱۴۰۰ / چهارم خرداد

 

پایگاه خبری تحلیلی رسا نشر – با اعلام رسمی اسامی کاندیداهای تائید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری ، تبلیغات ۷ نامزد انتخابات به صورت رسمی آغاز و تا یک روز مانده به زمان برگزاری رأی گیری ادامه دارد. از این رو هرشب خلاصه ای از تبلیغات و اخبار انتخاباتی در رسا نشر منتشر می گردد:

روزنگار تبلیغات انتخابات 1400 / چهارم خرداد

اول- لیست انتخابات بر خلاف ادوار گذشته اولین بار توسط خبرگزاری فارس منتشر شد. لیستی که تا ظهر روز سه شنبه و قبل از اعلام در اخبار ساعت ۱۴ خیلی ها آن را غلط می دانستند. اما مشخص شد که فارس زودتر از همه به این سند دسترسی پیدا کرده و لیست هفت نفره دقیقا همان لیست فارس بود. نکته جالب اینجاست که چگونه وقتی وزارت کشور هنوز نامه شورای نگهبان را باز نکرده، خبرگزاری فارس می تواند به جزئیات دقیق آن دسترسی و آن را اعلام کند! و جالب تر آنکه در این میان صدا و سیما را هم به بازی نگرفتند و یک خبرگزاری نسبت به مهمترین رسانه کشور ارجح تر تشخیص داده شده است.

دوم- لیست هفت نفره به همه فعالان سیاسی شوک وارد کرد. در نهایت علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری که اکثراً این دو را نقطه مقابل و رقیب آیت الله رئیسی می دانستند احراز صلاحیت نشدند!

سوم- این لیست بقدری خنثی است که حتی آیت الله رئیسی نیز به آن واکنش نشان داد و گفت تلاش کرده تا شورا را برای افزایش شور انتخاباتی با حضور دیگران قانع کند.

چهارم- گفته شده دلیل رد صلاحیت علی لاریجانی تحصیل دختر ایشان در کشور آمریکا بوده است!

پنجم- صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت و یکی از اعضای شورای نگهبان نیز نسبت به لیست هفت نفره اعتراض کرد و گفت تصمیم شورا در این دوره غیر قابل دفاع است.

ششم- علی لاریجانی با انتشار بیانیه ای نتیجه بررسی صلاحیت ها را پذیرفت و اعلام کرد به قانون تمکین می کند.

هفتم- با اعلام خبر رد صلاحیت محمود احمدی نژاد، عده ای از طرفداران وی مقابل منزل ایشان تجمع کردند. احمدی نژاد گفته به زودی در اینباره صحبت خواهد کرد.

هشتم – مهر علیزاده نامزد تائید صلاحیت شده در ثبت نام انتخابات مجلس در سالهای ۹۴ و ۹۸ رد صلاحیت شده بود. اما این دوره از شورای نگهبان رأی تائید گرفته است!

نهم- بنا بر تیترهایی که رسانه های اصولگرا زده اند، بانیان وضعیت موجود رد صلاحیت شده اند. در حالیکه گفته می شود همتی رئیس فعلی بانک مرکزی هم یکی از همین افراد است. پس چگونه صلاحیت وی تائید شده است؟

دهم- با وجود اینکه گفته می شود محسن مهر علیزاده کاندیدای اصلاح طلبان است، اما تاکنون هیچیک از سران و احزاب اصلاح طلب، از وی اعلام حمایت نکرده اند.

یازدهم- کارشناسان و فعالان سیاسی در کلاب هاوس معتقدند این لیست شأن آیت الله رئیسی را پایین آورده است. و علاوه بر تاثیر منفی در مشارکت مردمی، این لیست وجهه ایشان را نیز تخریب کرده است. اکثر این افراد نتیجه تائید صلاحیت ها  را شکست آقای رئیسی عنوان می کنند.

دوازدهم – گفته شده مناظره های انتخاباتی ۳ جلسه ۳ ساعته خواهد بود

سیزدهم – هنوز هیچ تبلیغات گسترده ای در فضای جامعه یا فضای مجازی توسط نامزدهای ریاست جمهوری صورت نگرفته است.و بنطر می رسد بیشتر تبلیغات در همان فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی باشد.

چهاردهم- بنا بر تصویب ستادمقابل با کرونا با هدف جلوگیری از تجمعات انتخاباتی به هر فرد ۷ گیگ اینترنت رایگان تعلق گرفته است. که بر اساس عدد آخر کد ملی می توانند ثبت نام کنند. تاکنون کدهای ملی با اعداد انتهایی ۰ تا ۳ ثبت نام کرده و اعداد ۴ و ۵ روز چهارشنبه می توانند شماره موبایل خود را جهت دریافت اینترنت رایگان در سامانه www.ictgift.ir ثبت کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.