رویارویی خطرناک شناورهای ایران و آمریکا در خلیج فارس پس از یک سال

 

مقامات آمریکایی مدعی شدند همزمان با اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران درباره برجام، شناور‌های ایرانی در خلیج فارس برای قایق‌های آمریکایی مزاحمت ایجاد کردند.
مقامات نیروی دریایی ایالات متحده مدعی شدند که گروهی از قایق‌های سپاه پاسداران ایران اوایل ماه جاری میلادی برای دو کشتی گارد ساحلی ایالات متحده در خلیج فارس مزاحمت ایجاد کردند.
«وال استریت ژورنال» در گزارشی اختصاصی به نقل از مقامات آمریکایی نوشت است که این حادثه در تاریخ ۲ آوریل (۱۳ فروردین) رخ داده است، درست زمانی که ایالات متحده و ایران اعلام کردند که برای احیای توافق هسته‌ای مذاکره خواهند کرد. این گفتگو‌ها اوایل ماه جاری در وین آغاز شد.
مقامات نیروی دریایی ایالات متحده تأیید کردند که سه قایق سریع السیر و شناور پشتیبانی ۵۵ متری «شهید ناظری»، دو کشتی گارد ساحلی را در حالی که مشغول گشت زنی در آب‌های بین المللی در قسمت جنوبی خلیج فارس بودند، دوره کردند.
مقامات گفتند، شناور بزرگتر بار‌ها و بار‌ها از جلوی دو شناور آمریکایی «مونوموی» و «ورانگل» عبور کرده و تا فاصله ۶۴ متری آن‌ها نزدیک شده است. مقامات نیروی دریایی ارتش گفتند که این امر ورانگل را مجبور به انجام مانور‌های دفاعی برای جلوگیری از برخورد کرد.
ربکا رباریچ، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده که در خلیج فارس مستقر است مدعی شد رویارویی خطرناک شناورهای ایران و آمریکا در خلیج فارس پس از یک سال|خبر فوریملوانان آمریکایی در یک فاصله زمانی سه ساعته چندین بار هشدار دادند در حالی که شناور‌های ایرانی به مزاحمت ادامه می‌دادند. خدمه کشتی «شهید ناظری» به پیام‌های رادیویی پاسخ می‌داد، اما همزمان به آنچه «مانور‌های غیرایمن» خوانده شده ادامه می‌داد. به گفته رباریچ، مشخص نیست ایرانی‌ها در این ارتباط چه می‌گفته اند.
در بیانیه سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا گفته شده که این حادثه با موارد پیشین تفاوت داشته است، چرا که قبلا تنها قایق‌های تهاجمی سریع استفاده می‌شدند، اما این بار یک کشتی بزرگ هم حضور داشته است.
در این بیانیه گفته شده که ایرانی‌ها حداقل به مدت دو سال با استفاده از قایق‌های کوچک سریع به طور مرتب مانور‌های غیرحرفه‌ای و غیرایمن را انجام می‌دادند، اما از سال ۲۰۱۸ این برخورد‌ها به صورت گهگاه رخ می‌داد و آخرین آن‌ها هم آوریل (فروردین/ اردیبهشت) سال گذشته بود.
مقامات آمریکایی می‌گویند که چنین اقداماتی «خطر محاسبه غلط و برخورد را افزایش می‌دهد».
 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.