روحانی: من را محاکمه کنید/ مخالفان بگذارند دولت کار کند/ به مردم بگویید مجلس با بودجه ۱۴۰۰ چه کرد

رییس‌جمهوری با حمایت از وزیر ارتباطات، افزایش پهنای باند کشور را دستور خود خواند و تاکید کرد: کسی را برای پهنای باند نباید محاکمه کنند. این مسئله دستور من بوده است. اگر کسی را می‌خواهید محاکمه کنید، باید مرا محاکمه کنید.

 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روحانی: من را محاکمه کنید/ مخالفان بگذارند دولت کار کند/ به مردم بگویید مجلس با بودجه ۱۴۰۰ چه کردروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی و با بیان اینکه باید نسل جوان را با این انقلاب کاملا آشنا و آگاه کنیم، اظهار کرد: واقعا هر پیروزی که بدست آمد بعد از سختی‌ها بود. سختی‌های فراوانی بر مردم، راهبران و رهبران و آنهایی که در زندان و در تبعید و در فشار بودند و فرزندان خود را در راه انقلاب فدا کردند گذشت. اما خداوند در هرکجا که احساس می‌کنید گشایشی دیگر نیست،  گشایشی را به وجود می آورد.

رییس جمهوری گفت: انتخاب برای امام (ره) در آن شرایط سخت بود؛ آنجا ماندن به معنای فعالیت نکردن بود، رفتن به کشور دیگر را هم امتحان کرده بودند؛ کشور مسلمان که نگذاشتند وارد شود. خداوند این راه را پیش پای  امام (ره) گذاشت که به نجف برنگردد و همان جا شب در بغداد توقف کند و از آنجا تصمیم بگیرد و به پاریس حرکت کند؛ به امام گفته بودند که شما اگر با یک هواپیمایی وارد پاریس شوید در فرودگاه و در بدو ورود ویزای سه ماهه می گیرید و نیاز به هماهنگی قبلی نیست. ما و هرکسی که وارد پاریس می شد ویزای سه ماهه دریافت می کرد.

روحانی افزود: خداوند راه روان و آسانی پیش پای این انقلاب گذاشت و امام به پاریس رفت. ایشان اول در یک محله به نام کشان، خانه یکی از دوستان رفت، دو روز آنجا بود که جمعیت همه فهمیدند، اهالی آپارتمان از رفت و آمدها شکایت کردند و فشار بعدی باعث شد که امام (ه) به روستایی در اطراف پاریس رفتند. فضا و باغی که متعلق به یکی از ایرانیان بود در اختیار امام (ره) گذاشته شد که فضای نماز جماعت و مصاحبه بود.

وی با اشاره به اینکه خداوند راه را برای امام باز کرد؛ یادآور شد: امام نه رادیو، نه تلویزیون، نه روزنامه داشت اما همه رادیو و تلویزیون های دنیا را خداوند در اختیار امام (ره) گذاشت. موضوع عجیبی واقعا از معجزات انقلاب بود. امام (ره) به محض این که اعلام می کرد که سخنرانی کوتاه و یا مصاحبه ای دارد تمام دوربین‌ها از قاره آمریکا، اروپا، آفریقا، آسیا، ‌همه جا متمرکز می شد.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: تصمیم امام (ره) برای بازگشت به ایران تصمیم بزرگی بود؛ ‌شرایطی نبود که تصمیم بگیرد وارد ایران شود. نیروهای مسلح، نیروهای امنیتی، پلیس و قدرت‌های دولت آن زمان مستقر بودند و به ظاهر نخست وزیر حاضر بود. به ظاهر شاه فرار کرده بود اما همه سر جای خودشان بودند و تهدید هم کردند که هواپیمای امام (ره) اگر وارد فضای ایران شود سرنگون خواهد شد اما  امام (ره) اعتنا نکرد.

وی افزود: بار اول که بنا بود امام ایران بیاید که ششم بهمن سال ۵۷ بود و فرودگاه‌ها بسته شد و نتوانست بیاید. آن شب امام با جمع یارانش صحبت کرد و گفت کسی با من نیاید این سفر خطرناک است. یعنی شبیه آن چه در تاریخ از شب عاشورای ابی عبدالله الحسین (ع) می شنویم که معروف است آن حضرت بیعت را از همه برداشت و فرمود شب راه باز است و بروید؛ شبیه چنین حالتی آن شب در نوفل لوشاتو پیش آمد. امام (ره)  با همه خداحافظی کرد.  هرچند آن سفر لغو شد اما چند روز بعد در ۱۲ بهمن امام (ه) به ایران سفر کردند، سفر خطرناکی بود اما خداوند گشایش را فراهم کرد.

روحانی ادامه داد: چند روز قبل از حرکت امام (ره) مرحوم آیت الله طاهری اصفهانی به دفتر امام در نوفل لوشاتو زنگ زد و من جواب دادم. ایشان گفت هوانیروز اصفهان آماده باز نگه داشتن فرودگاه اصفهان است و اگر فرودگاه تهران بسته است؛ امام (ره) اینجا بیایند. این خبر یک فرج و گشایشی بود که خداوند فراهم کرد. هرچند عده ای از علمای بزرگ که من با آنها صحبت کردم معتقد بودند الان برای آمدن امام  زود است و شرایط آماده نیست و به امام بگویید به ایران نیاید.

رییس جمهوری یادآور شد: اگر بخواهم تشبیه کنم مثل آن آتشی که برای حضرت ابراهیم فراهم کرده بودند و او بی دغدغه رفت وسط آتش و آتش سرد شد. در ایران هم شرایط مشابه بود و از هر طرف سختی و شدت و خطر وجود داشت. از فرودگاه تا بهشت زهرا امکان هر توطئه ای بود، امام همه را در نظر داشت و وارد سیل جمعیت شد ودر راه خدا این مسیر را برگزید و خداوند هم همه جا یاری کرد.

وی با بیان این که خداوند در قرآن در چندبار تاکید می کند که نعمت خدا را در نظر بگیرید؛ گفت: در این انقلاب در هر جایی لشکریان حق، لطف وعنایت حق قابل دیدن بود. البته مردم ایران از لحاظ روحی و اراده مردمی ویژه بوده و در تاریخ بلندآوازه هستند، این ملت بزرگ، با روحیه بلند، اعتماد و اراده ملی در کنار امام ایستادند و هرچه امام گفت گوش کردند.

رییس دولت دوازدهم در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه مردم ایران، مردم ویژه و بلندی از نظر اراده هستند، اظهار داشت: این ملت با این اراده و روحیه بزرگ، در کنار امام ایستادند و هرچه امام گفت گوش کردند. امام گفت به خیابان آمده و حکومت نظامی را بشکنید و آنها این حرف‌ها را گوش کردند. امام گفت انقلاب پیروزی خون بر شمشیر و گلوله است، آنها گوش کردند و سرانجام، بزرگترین پیروزی تاریخی نصیب مردم شد.

وی ادامه داد: روزی امام پیروز شد که آمریکایی‌ها امید داشتند، کودتا کنند و اروپایی‌ها امید داشتند شرایط را عوض کنند و هیچ کدام از قدرت‌های دنیا از شرق و غرب موافق انقلاب نبودند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در دل و اذهان مردم جهان نسبت به انقلاب احترام وجود دارد، تصریح کرد: ابرقدرت‌ها هرچند مردم و انقلاب را اذیت کردند ولی واقعیت این است که ملتی از اسارت نجات یافت، دست استعمارگران را قطع کرد و امروز در این کشور اراده و آرای ملت حاکم است.

به گفته روحانی، تا روزی که در حکومت جمهوری اسلامی همه کاره رای مردم است، ما شکست نمی‌خوریم. اگر در رای مردم اما و اگر ایجاد کردیم و گفتیم مهم نیست پای صندوق ۵۰ درصد یا ۸۰ درصد باشند، ممکن است این لطف خدا را از دست بدهیم. البته ان‌شاالله که این مسئله پیش نمی‌آید.

وی با اشاره به شرایط کنونی دهه فجر امسال خاطرنشان کرد: امسال آماده جشن بزرگ پیروزی انقلاب اسلامی هستیم. شکل آن به خاطر کرونا متفاوت است ولی دل‌ها سرشار از شور انقلابی است. دشمنان ما چه فکر می‌کردند. همان سال مقاماتی در تلویزیون‌های غربی آمدند و گفتند این انقلاب۶ ماه عمر نخواهد داشت. البته چند سال قبل هم آقایی گفت سال ۹۷ جشن انقلاب را نخواهیم داشت.

رییس جمهوری افزود: این حرف‌ها، حرف‌های دست چندم است. حرف اول آنها این بود که انقلاب مستقر شود، نمی‌خواستند صندوق آرا باشد اما وقتی دیدند دهم و یازدهم فروردین ۵۸ مردم با نظم و ترتیب در صف رای هستند و ۱۲ فروردین نتایج آن اعلام شد.

روحانی با بیان اینکه امسال با ویژگی دیگری انقلاب را جشن می‌گیریم، ابراز داشت: از یک طرف کسانی می‌خواستند با تروریسم اقتصادی ما را زمین زده و سال قبل و قبل‌تر بر این کشور حاکم شوند. هرچند مردم سختی را بر خود هموار کردند اما اهداف بلند ملی انقلابی، دینی و وظایف ملی و شرعی خود را فراموش نکردند.

وی اضافه کرد: ممکن است از دولت و مسئولان هم گلایه داشته باشند و بگویند فلان‌جا چرا این کار و آن کار را نکردید اما وقتی پای ایران، تمامیت ارضی، استقلال کشور و نظام جمهوری اسلامی به میان می‌آید، همه درد، غم، رنج و مشکلات فراموش می‌شود و آن هدف بلند پیشروی آنها قرار می‌گیرند و می‌خواهند از آن حفاظت کنند.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: ما امسال در شرایطی وارد دهه مبارک فجر می‌شویم که مطمئن‌تر از همیشه هستیم که جنگ اقتصادی دشمن هم با شکست مواجه شده و هم در  مسیر روزهای پایانی است. امروز شما نگاه کنید در دنیا همه سیاسیون اعلام می‌کنند غیر از رژیم فاسد جنایتکار کودک‌کش و یکی دو کشور کوچک در این منطقه که گاهی حرف‌های بی‌ربط می‌زنند، بگذریم همه دنیا یکپارچه به آمریکا می‌گویند که چرا زودتر به تعهدات خود برنمی‌گردید.

وی ادامه داد: این صدای واحد دنیا خیلی مهم است. البته اروپاییان ایرادهای نابجا و نادرستی دارند چرا که ما از اروپا طلبکاریم و آنها از ما طلبی نباید داشته باشند. ما صبر بزرگ و جمیل کردیم یک سال دست روی دست گذاشتیم و گوش کردیم آنها مرتب وعده دو هفته و یک ماه دیگر را دادند ولی عمل نکردند و یا نتوانستند عمل کنند.

رییس جمهوری یادآور شد: بعد از یکسال که ما دو، سه تعهد را کنار گذاشتیم و گفتیم اگر شما تا ۲ ماه دیگر به تعهدات خود برگشتید ما هم به نقطه اول برمی‌گردیم. تا یک سال، تقریبا ۲ ماه، ۲ماه جلو رفتیم تا همه تعهدات اجرایی و عملیاتی‌مان در بخش فناوری هسته‌ای را کنار گذاشتیم. همواره هم گفته‌ایم که شما به تعهدات خود برمی‌گردید، ساعت بعد ما به کل تعهدات برمی‌گردیم. بنابراین منطق ما یک منطق بلند و صحیحی و درستی است، آنها نمی‌توانند به ما ایراد بگیرند. ضمن اینکه ایراد نادرستی می‌گیرند در عین حال همه در اینکه آمریکا باید به تعهدات خود برگردد، متفق هستند.

وی تصریح کرد: ما هم امروز می‌بینیم که طرف‌های تجاری‌ ما در منطقه و جهان شرایط تاملشان با ما کاملا فرق کرده است. چرا که همه مشاهده و لمس می‌کنند که آن جنایتکار و شرور بزرگ و آن کسی که هر روز مردم را آزار می‌داد رفته و شرایط متفاوت شده است. اینکه ما چه زمانی بتوانیم مسائل خود را با دنیا حل و فصل کنیم بحث دوم است.

رییس جمهوری یادآور شد: امروز شرایط ما برای تحولات اقتصادی، کاملا با یکی دو ماه گذشته متفاوت است. خبرنگارهای ما از هر وزیری که سوال کنند و بگویند شرایط امروز شما در تولید، اقتصاد، تحول، تجارت، فعالیت نسبت به یکی دو ماه پیش بهتر شده یا خیر،  به شما پاسخ خواهند داد که امروز شرایط ما شرایط بهتری است.

روحانی با بیان اینکه امروز ما در تولید شرایط بهتری داریم، با اشاره به گزارش وزیر صمت از  ما یک جلسه اقتصادی و فعال شدن کارخانه های لوازم خانگی در قم و اصفهان گفت: در این جلسه گفته شد  چند مرکز تولید لوازم خانگی در قم و اصفهان کارخانه‌ها سه شیفت کار می‌کنند. این خیلی مهم است و تولید این کارخانه‌ها امسال نسبت به سال‌های گذشته دو برابر شده است.

وی تصریح کرد: درست است بنگاه‌هایی هم تعطیل شده و صدا و سیمای یا برخی رسانه‌های ما هم گاهی آن بنگاه‌های تعطیل‌ شده را نشان می‌دهند. ممکن است یک بنگاهی هم تعطیل شده ولی اینطرف را هم بگوییم که بنگاهی که از یک شیف به ۲ شیفت و ۳ شیفت رفته است.

اگر کسی بخواهد به نفع دولت حرف بزند، برای فردی که حامی دولت است هم آزادی بیان و هم مصونیت آن معلوم نیست. ولی از این می‌ترسم که روزی فردی که به عنوان حامی دولت است حرف بزند و بعضی‌ها برای حمایت از دولت او را تحت فشار قرار بدهند

رییس جمهوری بیان کرد: البته ما مشکلاتی هم داریم. همه باید دست به دست هم بدهیم و مشکلات را با هم باید حل کنیم. قرار نیست یک عده مشکل حل کنند و یک عده هم کنار بنشینند، چرتکه بیاندازند و یا بدتر و به نفع دشمن هورا بکشند. چنین چیزی که نمی‌شود باید همه با هم کار کنیم این کشور مال همه ماست و در سرنوشت این کشور همه شریک هستیم

روحانی خاطرنشان کرد: اگر یک کالایی گران شود برای همه است و ارزان شود هم برای همه است، اگر ارزش پول ملی وبالا برود برای همه است، اگر تولید افزایش پیدا کند برای همه است، زیرساخت‌ها حرکت و پیشرفت کند برای همه است. همه با هم و در کنار هم هستیم.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به جنگ تحمیلی اقتصادی سه ساله علیه کشور گفت: آزادی در انتقاد حق هر فردی است و ما استقبال می‌کنیم، بهتر است در ابتدای هر انتقاد گفته شود”ضمن قدردانی از تلاشی که دولت در جنگ تحمیلی اقتصادی انجام می دهد”، ‌ مثلا این پنج انتقاد هم وارد است و در پایان هم پیشنهاد بدهد که فبها المراد و نورعلی نور.

وی ادامه داد: انتقاد سرجای خود خیلی هم خوب است ولی گاهی اوقات روح مردم آزار می‌بیند. در این کشور آنهایی که نسبت به دولت با لحن نادرست صحبت می‌کنند، هم آزادی بیان برای آنها در رسانه‌ها لحاظ می‌شود و هم مصونیت برای آنها تضمین شده است. مهر مصونیت بر آنها زده شده که هرچه می‌خواهند بگویند، ‌آزاد هستند و حتی پشت پرده گاهی تشویق هم می‌شوند که عالی گفتید.

روحانی ادامه داد: اگر کسی بخواهد به نفع دولت حرف بزند، برای فردی که حامی دولت است هم آزادی بیان و هم مصونیت آن معلوم نیست. ولی از این می‌ترسم که روزی فردی که به عنوان حامی دولت است حرف بزند و بعضی‌ها برای حمایت از دولت او را تحت فشار قرار بدهند.

رییس جمهوری تاکید کرد: البته در این بین باید آزادی بیان  در جایی لحاظ شود و آزادی بیان فقط در آزادی در خانه نیست و معنی آزادی بیان آزادی در روزنامه، تلویزیون، شبکه‌ها است. اینکه تنها در خانه نشسته و خودم برای خودم سخنرانی کنم که آزادی بیان نیست.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: همه ما یک مسیر را طی می‌کنیم و یک هدف داریم. همه باید دست به دست بدهیم. البته آمار و ارقام نشان می‌دهد که وضع کشور در سه ماهه دوم به مراتب از سه ماهه اول سال  بهتر بوده است. هنوز آمار سه ماه سوم را نداریم ولی ان‌شاءالله که سه ماه سوم شرایط ما نیز شرایط خوبی بوده باشد.

روحانی تصریح کرد: در حالی که رشد اقتصادی بسیاری از کشورها منفی است، ‌ رشد اقتصادی سه ماهه دوم ما با نفت یا بی نفت مثبت بوده و حتی بر سه ماه اول نیز اثر گذاشت که این یک حرکت بسیار مهم و بزرگی است.

وی ادامه داد: من در هر مقطعی در جلسات اقتصادی صحبت کردم که در گمرک چقدر کالا وجود دارد، تقریبا آمار مشابه بوده و گفتند که ۴ میلیون تن کالای اساسی و ۷ میلیون تن کالای دیگر در گمرک است. به عبارتی کالای اساسی و ضروری و مواد اولیه کارخانجات وارد می‌شود.

رییس جمهوری با اشاره به روز گمرک، از گمرکات کشور تشکر کرد که در شرایط کرونا در همه مقاطع‌ کار و تلاش بزرگی انجام دادند و افزود: الحمدالله شرایط گمرکات کشور کاملا با گذشته متفاوت است و ما از گمرک سنتی خارج شدیم و به سمت یک گمرک مدرن حرکت می‌کنیم.

وی اظهار کرد: یعنی امروزه گمرک ما گمرک موبایلی است، ‌ یعنی یک نفر می‌تواند با موبایل خود ورود و خروج کالا، ‌شرایط گمرکی، را مشاهد کند که این کار، ‌ کار بزرگی است. به عبارتی بازرسی سنتی در حال خارج شدن است و دستگاه های هوشمند چک  در حال استقرار در بنادر است و بارکشتی یا کامیون چند لحظه توقف کرده و عبور می‌کند و دیگر نیاز به بازکردن بار و اینکه تفتیشی انجام شود،  وجود ندارد و اگر هم قرار است پلمپی صورت بگیرد به صورت الکترونیک خواهد بود.

روحانی ادامه داد: ‌در این زمینه زمان کوتاه شده است، زیرا وقتی بود که شخصی که می‌خواست کالایی را وارد کند،   تشریفات گمرکی بین ۲۵ تا ۲۷ روز زمان نیاز داشت. اما امروز تشریفات گمرکی کوتاه و بین ۳ تا ۵ روز شده و البته باید این زمان کوتاه تر هم شود و این کارهای بزرگی است که در حال انجام است.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در شرایط کرونا فضای مجازی به فضای تنفس برای مردم تبدیل شده است، ابراز داشت: در ماه‌هایی که ناچار بودیم به مردم بگوییم کسب و کار خود را تعطیل کنید، به بچه‌ها گفتیم مدرسه و دانشگاه نروید، اگر این فضای مجازی نبود، دانش‌آموزان و دانشجویان چه کار می‌کردند و چگونه درس می‌خواندند؟ مردم در این شرایط چگونه سرگرم می‌شدند؟

وی با تشکر از وزیر ارتباطات و وزیر سابق بیان کرد: آنها کار بزرگی کردند. پهنای باند کار عظیم و بزرگی برای کشور است. کسی را برای پهنای باند نباید محاکمه کنند. این مسئله دستور من بوده است. اگر کسی را می‌خواهید محاکمه کنید، باید مرا محاکمه کنید.

روحانی با بیان اینکه پهنای باند یعنی آزادی مردم در کسب و کار الکترونیکی، یادآور شد: پهنای باند یعنی از ثبت سفارش تا بانک مرکزی تا گمرک تا ورود کالا و انبارها، همه را مردم ببینند. پهنای باند یعنی مبارزه با فساد. کسی نمی‌تواند با مبارزه با فساد مخالف باشد. اگر کسی را می‌خواهید برای مبارزه با فساد احضار کنید، باید مرا احضار کنید، نه اینکه وزیر مرا احضار کنید.

وی با بیان اینکه همه وزرا تلاش می‌کنند، عنوان کرد: فضای مجازی شغل و کسب و کار برای مردم درست کرده، آموزش درست کرده، معلم و خانواده و دانش‌آموز را به همدیگر مرتبط کرده است. البته مشکلاتی هم دارد که کسی منکر آن نیست. اگر وزیر راه ما جاده و اتوبان درست کرد و در آن تصادف شد، باید وزیر راه را احضار کرد؟ باید متخلف را دستگیر کرد. باید پلیس مراقبت کند. شما می‌خواهید وظایف پلیس و دوربین را به گردن وزیر راه بیندازید. وظایف راننده را برعهده وزیر راه بیندازید.

رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: جاده و اتوبان باید باشد، اتومبیل هم باشد. نمی‌شود گفت چون مرکب‌های دیگر هستند، اتومبیل نباشد. وقتی ماشین، ریل، هواپیما، قطار و اتومبیل می‌آوریم، تصادف و تخلف هم ممکن است. باید جلوی تخلف را گرفت. باید فرهنگ‌سازی کرد. کسی که پشت فرمان می‌نشیند، باید آموزش دیده باشد و سواد رانندگی داشته باشد، باید مراقبت کرد.

روحانی با بیان اینکه در فضای مجازی هم ممکن است مانند فضای حقیقی تخلف و دزدی کنند، گفت: ممکن است ایمان جوانان ما را هدف بگیرند. رها کردن فضای مجازی غلط است، بستن آن هم اشتباه است. اگر فضای مجازی نبود چگونه بیماران کرونایی را کنترل کنیم؟ اگر فضای مجازی نبود، چگونه جلوی شیوع کرونا را بگیریم؟ فضای مجازی در سلامت آموزش نشاط مردم کمک کرده است.

وی ادامه داد: امروز جهان در بخش سلامت و اقتصاد تحت فشار است البته ما در سلامت و اقتصاد تحت فشاریم اما شرایط ما با دنیا قابل مقایسه نیست. این همه پزشک، پرستار و شرکت‌های دانش بنیان داریم. ساخت انواع محصولات مورد نیاز، این همه تلاش و کوشش و مراقبت و وحدت و کمک از طرف بسیج، سپاه و دیگران قابل مقایسه نیست. همه دست به دست هم دادیم و به طور نسبی قابل قبول است.

روحانی گفت: من از تمام قوا، نیروهای مسلح، مردم و از آنهایی که با دولت خوب نیستند یا در رقابت یا قهر هستند می‌خواهم که در این ۶ ماه باقی مانده کار دولت، بگذارید که ما کار کنیم. وزیر ما وقت ندارد که بین سه قوه راه برود. یکی در یک قوه و دیگری در قوه دیگر باشد. کمیسیون اظهارش می‌کند و یا از آن سوال دارند. وزیر بین قوا نداریم. وزیر برای قوه مجریه است. وزیر برای قوه مقننه و مجریه و قضاییه همه باهم نداریم. یک وزیر است و مسوولیت اجرایی دارد باید به کارش برسد. بگذارید در این ۶ ماه آخر ما کارهای نیمه تمام را انجام دهیم و به سرانجام برسانیم.

رییس جمهوری افزود: در دهه فجر افتتاح‌های فراوانی در برق، گردشگری، صنعت و بخش های مختلف خواهیم داشت. هفته قبل در پنجشنبه ای که گذشت افتتاح پالایشگاه عظیم گاز بیدبلند ۲ یک افتخار بزرگ بود. در دنیا سه ابرپروژه در ۲۰۲۰ انجام شد که یکی از آن این بود. این جزو ۳ مگا پروژه بزرگ جهان بوده است.

وی ادامه داد: این پروژه به لحاظ محیط زیست برای مردم خوزستان یک هدیه بود. این همه فلرها و مشعل‌ها می‌سوخت و هوا را آلوده می‌کرد و بخش اعظم آنها جمع شده است و به جای این که بسوزد و هوا را آلوده کند خوراک پتروشیمی‌ها شده است.

روحانی گفت: از صدا و سیما  و وزارت نفت می‌خواهم نسبت به پروژه گاز بیدبلند ۲ بیشتر برای مردم اطلاع رسانی کند و توضیح دهد. بیدبلند آن هم زمان تحریم و جنگ اقتصادی جزو پروژه‌های بزرگ افتخارآمیز برای کشور است که به ثمر رساندیم.

رییس جمهوری افزود: کار بزرگی در زمینه آب و در دل کویر انجام گرفت. در فاز یک آب از استان هرمزگان شیرین شد و به استان کرمان و تا سیرجان رفت. در روزهای آینده عملیات فاز ۲ این طرح آغاز می شود. این فاز از هرمزگان شروع می‌شود و در نهایت به مشهد می‌رسد. یعنی استان‌های هرمزگان، کرمان، ‌خراسان جنوبی و رضوی را در بر می‌گیرد. البته فاز سومی هم است که امیدوارم وزارت صمت تلاش کند که این فاز در این دولت آغاز شود. فاز سوم خطی است که به اصفهان می‌رسد.

وی ادامه داد: این ‌۳ طرح عظیم آبی و صنعتی موجب تحول در شرق کشور می‌شود. همانطور که در غرب کشور احیای دریاچه ارومیه طرح استراتژیک ایران بود، در شرق ایران هم این ۳ پروژه بسیار بزرگ تاریخی است که یکی از آن به ثمر رسیده است و دوتای دیگر هم آغاز می‌شود و در دولت های بعدی ادامه پیدا می‌کند.

روحانی گفت: این هفته در روز پنجشنبه – ۹ بهمن- شاهد یک افتتاح بزرگ آب و خاک هستیم. در این دولت در بخش کشاورزی کار بزرگی انجام شد. زمانی که ما دولت را شروع کردیم محصولات کشاورزی ما ۹۷ میلیون تن بود و امروز محصولات ما به ۱۲۳ میلیون تن رسیده است یعنی ۲۶ میلیون تن در این ۷ سال و نیم به محصولات کشاورزی اضافه شده است.

رییس جمهوری افزود: ۲۹۵ هزار هکتار در خوزستان زمین احیا، کانال کشی و زه‌کشی شده است. ۳۳ هزار هکتار در دشت سیستان کار انجام گرفته است. در منطقه غرب کشور طرح‌های بزرگی افتتاح شده است و روز ۹ بهمن یکی از طرح‌های بزرگی که در غرب کشور افتتاح می‌شود از ۲۵ هزار هکتار رونمایی می‌شود و در منطقه گلستان ۷۸ هزار هکتار طرح برای زه کشی که کار آن انجام شده افتتاح می‌شود که البته ۵۰ هزار هکتار در مرحله بعد اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: اول دولت ما یک میلیون و سیصد هزار هکتار زمین مجهز به آبیاری نوین بوده و امروز به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار رسیده است. گلخانه ما ۹ هزار هکتار بوده و امروز نزدیک ۱۶ هزار هکتار شده است که کار بزرگی در این انقلاب و دولت انجام گرفته است.

روحانی با تاکید بر این که  در این مقطع دست به دست همه دهیم و خدمات و نواقص را بیان کنیم، گفت: هرچه متحد باشیم و هرچه دست به دست هم دهیم و هرچه یکصدا باشیم این دوران جنگ اقتصادی کوتاه و کوتاه‌تر و سریعتر تمام می شود و هرچه اختلاف و دعوا کنیم و روبروی یکدیگر بایستیم با حیثیت هم بازی و یکدیگر را تضعیف کنیم این تحریم ادامه پیدا می‌کند.

وی با بیان این که در مساله برجام توپ در زمین واشنگتن است، گفت: اما در کلیت مساله ما خودمان باید کار را انجام دهیم. ما اگر متحد و یکصدا و یکپارچه باشیم به طور قطع و حتم این زمانی که برای پایان جنگ اقتصادی برسیم این زمان را کوتاه‌تر می‌کند و برای مردم هم شرایط بهتری را فراهم می‌کند.

روحانی گفت: راجع بودجه هم از وزیران اقتصادی و سازمان برنامه و بودجه می‌خواهم که با شروع شدن بررسی آن از هفته آینده در مجلس، همزمان برای مردم توضیح دهند. برای مردم بگویید که بودجه عمومی ما ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بوده است و الان در کمیسیون تلفیق یک هزار و ۱۴۰هزار هزار میلیارد یعنی هزار و صد و چهل هزار میلیارد تومان شده است. چقدر این بودجه بالا رفته است. افزایشی بوده است از کجا افزایش داده اند و کجا می خواهند مصرف کنند توضیح داده شود. اگر در نفت بالا رفته توضیح دهند.

رییس جمهوری افزود: می‌خواهم که مسایل بودجه توسط وزیران و مسوولان و معاونین بیان شود چرا که این حق مردم است. ظاهر بودجه این است که سرنوشت فعالیت دولت سال آینده را تعیین می‌کند و به یک معنا سرنوشت اقتصادی ملت هم داخل آن است و به نحوی تبیین می‌شود مهم است بنابراین برای مردم توضیح دهید.

وی گفت: باز هم تاکید می‌کنم اگر شاکله بودجه و اهداف بودجه بهم نخورد ما با مجلس همکاری می‌کنیم اما اگر به همین صورت بخواهد جلو رود ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم که امیدواریم اینگونه نشود.

 

منبع: ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.