شیوع کرونا باعث افزایش تقلب دانشجویان شد/ امتحانات پایان ترم نباید ملاک گزینش دانشجو می شد

 

رییس دانشگاه تهران گفت: پاندمی کرونا باعث شد که تقاضا برای رشته های علوم پایه و پزشکی افزایش یافته و تقاضا در برخی رشته ها کاهش پیدا کند . بنابراین امتحانات پایان ترم نباید ملاک گزینش دانشجویان می شد.

دکتر محمود نیلی احمدآبادی در نخستین کنگره ملی دانشگاه و کووید-۱۹ که امروز در دانشگاه شریف برگزار شد، با تاکید بر اینکه تا قبل از کرونا ارتباطات بین المللی دانشگاه ها روند بهتری داشت و ارتباطات فیزیکی مفیدی برقرار می کردیم اما ویروس کرونا مانع این امر شد و تمامی آموزش ها و ارتباطات را به صورت مجازی برقرار کرد، گفت: تاثیر پاندمی باعث کاهش علاقه مندی دانشجویان، کپی کاری، افزایش تقلب و روی آوردن دانشجویان جهت استفاده از خدمات شرکت ها برای شرکت در امتحانات شد.
وی در ادامه تصریح کرد: تغییر قوانین آموزشی در دانشگاه ها و دادن اختیارات به دانشکده ها برای تصمیمات سریع در دوران دانشگاه و سوق دادن آموزش حضوری به مجازی یکی از مهم ترین چالش های دانشگاه ها در دوران کرونا بود.  شیوع کرونا باعث افزایش تقلب دانشجویان شد/ امتحانات پایان ترم نباید ملاک گزینش دانشجو می شد

وی با بیان اینکه آموزش الکترونیکی دسترسی استادان به دانشجویان را بیش از گذشته توسعه داده، تاکید کرد: این نوع آموزش۴۰ تا ۶۰ درصد وقت کمتری را برای مطالعه دروس احتیاج دارد اما به شدت تحت تأثیر زیر ساخت ها قرار گرفته است.

به گفته رییس دانشگاه تهران؛ دانشگاه های بزرگ که دارای زیرساخت های فضاهای فیزیکی گران قیمت بودند در دوران کرونا بیشترین مشکلات اقتصادی را داشتند، مراکز آموزش عالی که فضاهای زیر ساختی و محدودتری داشتند در دوران کرونا مشکلات محدودتری داشته باشند و پیش بینی می شود در آینده کمتر شاهد شکل گیری دانشگاه های بزرگ باشیم و بیشتر این دانشگاه ها به سمت دانشگاه های کوچک تر سوق داده شوند تا بتوانند کیفیت های آموزشی را همانند شیوه گذشته ادامه دهند.

وی با اشاره به اینکه ۱۵۰ دانشجوی دانشگاه تهران به دلایل گوناگون امکان دسترسی به زیر ساخت های آموزشی را نداشتند، تاکید کرد: طبق گفته های وزیر ارتباطات در ۵ ماه گذشته دانشجویان  ۳.۵ تا ۴ درصد مناطق شهری و روستایی کشور ما امکانات مناسبی برای دسترسی به فضای مجازی نداشته اند و در دانشگاه تهران تعداد محدودی دانشجو از بابت اینترنت برای شرکت در کلاس های آموزشی دچار مشکل بودند.

نیلی در ادامه افزود: مزیت بزرگ کرونا سوق دادن آموزش های حضوری به سمت مجازی شدن بود زیرا سال های طولانی نگاه منفی به آموزش مجازی وجود داشت. اما کرونا باعث شد تا گام جدی در این زمینه برداریم و خیلی زود با مشکلات کنار بیاییم. اگر چه  فعالیت های فیزیکی همچنان ادامه پیدا می کنند، اما تمرکز بر ارتباطات و جذب دانشجویان آینده، انعطاف پذیری در دور کاری در آینده با شیوه جدیدی بروز پیدا خواهد کرد و تا به امروز هیچ آیین نامه مصوبی برای دورکاری نداریم.

رییس دانشگاه تهران گفت: در این خصوص با وزارت علوم در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم قوانین دورکاری را ایجاد کنیم‌، در واقع دورکاری به معنای این نیست که فرد در منزل بنشیند و هر ساعتی که علاقه داشت به فعالیت کاری مشغول شود، بلکه دورکاری یعنی فرد مطابق ساعات حضوری در محل کار در خانه بتواند با کارایی بهتری نسبت به حضوری بودن فعالیت کند.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود که برای برخی از رشته ها مانند علوم پایه، پزشکی تقاضا افزایش پیدا کند و همچنین برای برخی رشته ها تقاضا کاهش پیدا کند، گفت:  امتحانات پایان ترم نباید ملاک گزینش دانشجویان شمرده می شد و آموزش مجازی باعث شد تا امتحانات مستمر هم بروز پیدا کنند و ویروس کرونا این روند را به خوبی پیاده سازی کرد، همچنین کیفیت برگزاری آزمون یکی از نگرانی های ماست که دانشگاه تهران سعی کرد بر این روند از سامانه های جدید بهرنگ بگیرد.

رییس دانشگاه تهران گفت: مطابق نظرسنجی های انجام شده ۷۲ درصد دانشجویان در حد متوسط و زیاد از آموزش های مجازی راضی و مابقی ناراضی بودند، همچنین ۷۰ درصد دانشجویان از کیفیت تدریس، پاسخگویی دانشگاه ها رضایت داشتند و ۱۲ درصد آنان از مشکلات اقتصادی ناراضی بودند. در واقع بحران کرونا یک مسئله جهانی است که باعث شد دو موضوع  همکاری کشورها با یک دیگر  و مهم جلوه کردن علم مورد اهمیت قرار بگیرد و نباید به هیچ عنوان از علم در هر شرایطی غافل شویم.

 

منبع خبر فوری
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.