ارز دیجیتال چین چگونه در حال جا گذاشتن کل دنیاست؟

 

ارز دیجیتال چین چگونه در حال جا گذاشتن کل دنیاست؟|خبر فوریطی دو هفته گذشته مقامات چینی در شهرهایی مانند شنژن و چنگدو ارز جدید دیجیتال یوآن را عرضه کرده اند و خواستار انتشار سریعتر توکن در سراسر کشور هستند.

چین در حال آزمایش چیزی است که آینده امور مالی جهان را رقم می زند، آن هم در حالی که بقیه جهان در تلاش برای اخذ مجوز موقت در این باره هستند.

طی دو هفته گذشته مقامات چینی در شهرهایی مانند شنژن و چنگدو ارز جدید دیجیتال یوآن را عرضه کرده اند و خواستار انتشار سریعتر توکن در سراسر کشور هستند.

بانک مرکزی این کشور این ارز را در میان برندگان “لاتاری” توزیع کرده است که گفته می شود آن را در هزاران خرده فروشی از جمله سوپرمارکت ها و داروخانه های محلی و حتی فروشگاه های والمارت خرج می کنند.

چن یولو، معاون رئیس بانک مرکزی چین، در مقاله ای که روز یکشنبه در مجله China Finance (تحت مدیریت بانک مرکزی چین) منتشر شد، گفت: “ما باید با نوآوری های فین-تک در خدمت ایده “گردش دوگانه” باشیم. ما باید یک زیرساخت مالی مستقل و با کیفیت بالا ایجاد کنیم … سرعت تحقیق و توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی را افزایش دهیم و اطمینان حاصل کنیم که [ارز دیجیتال] قابل کنترل است و از امنیت پرداخت ها محافظت می کند.”

چین از استراتژی “گردش دوگانه” برای کاهش وابستگی خود به فناوری و بازارهای خارج از کشور در توسعه طولانی مدت خود رونمایی کرده است، تغییری که در نتیجه اختلافات عمیق با ایالات متحده ایجاد شده است.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین ابتدا این ایده را در ماه مه مطرح کرد و بعداً توضیح داد که چین برای توسعه خود به طور عمده به “گردش داخلی” یعنی چرخه داخلی تولید، توزیع و مصرف متکی خواهد بود که نوآوری و پیشرفت در اقتصاد محرکه آن است. شی جین پینگ همچنین گفت “گردش داخلی” توسط “گردش خارجی” پشتیبانی می شود. جزئیات بیشتری در مورد این استراتژی اعلام نشده است.

از طرف دیگر، هفت بانک مرکزی از جمله فدرال رزرو، بانک مرکزی اروپا، بانک ژاپن و بانک انگلیس هفته گذشته گزارشی منتشر کردند که در آن جزئیات “اصول بنیادی” و “ویژگی های اصلی” یک ارز دیجیتال بالقوه بانک مرکزی (CBDC) به منظور “هدایت اکتشاف و پشتیبانی از اهداف سیاست عمومی” بیان شده است.

ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) معرف ارز سنتی یک کشور است. CBDC یک ارز دیجیتال صادرشده توسط دولت است که برای جایگزینی ارزهای سنتی و فیزیکی طراحی شده است.

اصطلاح CBDC بسیار گسترده است زیرا پیاده‌سازی آن شامل چندین تصمیم مهم از جانب بانک مرکزی صادرکننده است. تصمیم اصلی این است که آیا CBD‌C باید یک هدف کلی باشد که طی آن، ارز دیجیتال موردنظر توسط عموم مردم مورد استفاده قرار بگیرد یا خیر. در غیر این صورت، نهاد صادرکننده باید تصمیم بگیرد که از این ارز دیجیتال برای تراکنش‌های بزرگ استفاده شود. این موضوع بدان معنا است که CBDC فقط برای انجام تراکنش بین بانکی استفاده شود. در این صورت، CBD‌C فقط می‌تواند بین بانک‌های مرکزی مورد استفاده قرار بگیرد.

چرا این اتفاق مهم است؟ همه گیری ویروس کرونا، سرعت عبور جهان از پول کاغذی را افزایش داده و تولید اولین ارز دیجیتال صادر شده توسط بانک مرکزی( CBDC) در جهان می تواند چین را در جایگاهی قرار دهد که آینده پرداخت های پولی و ارز را هدایت کند.

در این میان، شارلوت مری هاگ، مدیر عامل عملیات اروپا در شرکت خدمات مالی ویز(Visa)، طی یک میزگرد در نشست سالانه انستیتوی دارایی بین المللی(IIF) گفت: “اگر به ۲۵۰ روز گذشته بنگرید خواهید دید که سرعت استفاده از پرداخت های دیجیتال افزایش یافته است. همه آنچه می توانیم ببینیم این است که افرادی که قبلاً از پرداخت دیجیتال استفاده نمی کردند حالا استفاده می کنند. آنها به استفاده از این روش ادامه خواهند داد، و این سبب می شود که بهبود همه جوامع تجاری ما برای اینکه بتوانند از اشکال مختلف پرداخت دیجیتال استفاده کنند اهمیت بیشتری پیدا کند. ”

لازم به ذکر است که فیس بوک تلاش کرد ارز دیجیتالی را تولید کند که در خارج از مرزها قابل تبدیل باشد و به کاربران امکان خرج و مبادله آن را بدهد، اما ایالات متحده و رگولاتورهای بین المللی که نگران بودند یک شرکت انتفاعی تأثیر زیادی در عرضه پول داشته باشد، با این تصمیم فیس بوک مخالفت کردند.

این نگرانی و تمایل به اطمینان از اینکه بانک های تجاری با منسوخ شدن بسیاری از خدمات آنها توسط ارزهای دیجیتال، از رده خارج نشوند، نیروی محرک بانک های مرکزی جهان برای تلاش بیشتر در عرصه ارز دیجیتال است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.