Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /www/wwwroot/rasanashr.ir/wp-content/themes/publisher/includes/libs/bs-theme-core/theme-helpers/template-content.php on line 1164

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /www/wwwroot/rasanashr.ir/wp-content/themes/publisher/includes/libs/bs-theme-core/theme-helpers/template-content.php on line 1165

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /www/wwwroot/rasanashr.ir/wp-content/themes/publisher/includes/libs/bs-theme-core/theme-helpers/template-content.php on line 1166

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /www/wwwroot/rasanashr.ir/wp-content/themes/publisher/includes/libs/bs-theme-core/theme-helpers/template-content.php on line 1177

گوگل از قوی ترین پردازنده کوانتومی جهان رونمایی کرد

کمپانی گوگل روز گذشته از بزرگترین پردازنده کوانتومی جهان به نام Bristlecone رونمایی کرد که از توان پردازش ۷۲ کیوبیتی برخوردار است. در کامپیوترهای معمولی برای ذخیره داده و انجام محاسبات از بیت های صفر و یک استفاده می شود اما در کامپیوترهای کوانتومی به این منظور کیوبیت هایی به کار برده می شوند که می توانند […]

کمپانی گوگل روز گذشته از بزرگترین پردازنده کوانتومی جهان به نام Bristlecone رونمایی کرد که از توان پردازش ۷۲ کیوبیتی برخوردار است.

در کامپیوترهای معمولی برای ذخیره داده و انجام محاسبات از بیت های صفر و یک استفاده می شود اما در کامپیوترهای کوانتومی به این منظور کیوبیت هایی به کار برده می شوند که می توانند در آن واحد صفر، یک و یا ترکیبی از هردو مورد باشند.

تیم تحقیقات کمپانی ساکن مانتن ویو با تقویت پردازنده کوانتومی ۹ بیتی خود به این دستاورد رسیده و توانسته پردازنده ۵۰ کیوبیتی IBM را که پیش از این قوی ترین نمونه بود، از اریکه قدرت به زیر بکشد.

یکی از چالش های اصلی توسعه پردازنده کوانتومی کاهش اختلالاتی به نام «نویز» است که خواندن مقادیر صحیح از کیوبیت ها را با مشکل مواجه می کند.تا به حال کمترین نرخ خطای پردازنده‌های کوانتومی زیر نیم درصد به ازای هر دو کیوبیت بوده اما گوگل مدعی است نرخ خطای پردازنده Bristlecone کمتر از این رقم است. مسئولان این کمپانی با انتشار پست زیر هدف خود را از توسعه این پردازنده چنین بیان کرده اند:

اگر خطای پردازنده کوانتومی به مقدار قابل قبول برسد، عملکردی به مراتب قدرتمند از ابرکامپیوترهای فعلی خواهد داشت که از آن با عنوان برتری کوانتومی یاد می شود.

برخی متخصصان عقیده دارند برای دستیابی به این هدف باید پردازنده کوانتومی ۱۰۰ کیوبیتی توسعه داده شود، با این حال گوگل مدعی است که در برتری کوانتومی سایز معنایی ندارد:

از نظر ما یک پردازنده کوانتومی ۴۹ کیوبیتی که از عمیق مدار بالای ۴۰ و خطای زیر ۵ درصد بهره ببرد از ابرکامپیوترهای فعلی قوی تر خواهد بود.

کیبوبیت ها به افزایش کارایی سیستم های محاسباتی منجر شده اند و انتظار می رود در زمینه های از قبیل تحقیقات دارویی و هواشناسی پیشرفت های چشمگیری را به دنبال داشته باشند.

امروزه شرکت های بزرگ از قبیل گوگل، مایکروسافت، اینتل و غیره در طراحی پردازنده های کوانتومی با هم رقابت تنگاتنگی دارند.

منبع:

The Next Web

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.