نکات کلیدی در مورد ازدواج راه دور

اگر تصمیم به ازدواج با فردی در شهر یا کشور دیگری گرفته‌اید و همه‌چیز به غیر از دوری راه با معیارهای ازدواج شما همخوانی دارد، باز هم باید نکاتی را مد نظر داشته باشید.

اغلب افراد بر این باورند که با توسعه فناوری‌های نوین و گسترش راه‌های ارتباطی دیگر فاصله فیزیکی معنایی ندارد و خیلی راحت می‌توان با هر کسی در هر شهر یا کشور دیگر ازدواج کرد، اما ازدواج تنها به ارتباط تلفنی ختم نمی‌شود بلکه شناخت یکدیگر، آشنایی با آداب و رسوم، نحوه معاشرت، روحیات اخلاقی و… نیازمند ارتباطات نزدیکی است که این امر در ازدواج راه دور مشکل‌ساز خواهد بود.

نکات کلیدی در مورد ازدواج راه دور

 

دکتر رضا شریفی زوج درمانگر و مشاور ازدواج و خانواده به بررسی سؤالاتی در این خصوص می‌پردازد:

برای ازدواج با فردی که در شهر دیگری زندگی می‌کند به چه چیز‌هایی باید توجه کرد؟

در هر ازدواجی، طرفین باید آمادگی، تناسب و انگیزه لازم برای ازدواج را داشته باشند و در این مورد فرقی میان ازدواج با هم‌شهری و غیر هم‌شهری نیست. باید توجه داشته باشید که در کشور ما به دلیل پایین بودن آمار ازدواج، هر فرصتی ممکن است مغتنم باشد. یکی از ویژگی‌های ازدواج موفق، تناسب داشتن طرفین در زمینه‌های فرهنگی، آداب و رسوم و سبک زندگی است؛ حال در مورد ازدواج راه دور، یکی از مسائل نگران‌کننده این است که آیا چنین ازدواجی به دلیل تفاوت فرهنگی با مشکل مواجه خواهد شد یا خیر؟!

نکته دیگری که باید موردتوجه قرار بگیرد این است که ازدواج مراحلی ازجمله آشنایی، انتخاب، نامزدی و عقد دارد که باید طی شود؛ در ازدواج راه دور این مراحل ممکن است دچار مشکل شود، زیرا آشنایی در یک شهر از جهت مراوده خانواده‌ها و دختر و پسر سهولت بیشتری دارد، اما راه دور، مرحله آشنایی را دشوار می‌کند.

در مرحله انتخاب مشکل جدی وجود ندارد، زیرا مراحلی باید طی شود تا افراد مذاکرات و مشاوره‌هایی داشته باشند تا جمع‌بندی نهایی انجام شود، ولی مجدداً در مرحله نامزدی مشکلاتی وجود دارد، زیرا دوره نامزدی یک دوره مقدماتی برای شناخت بیشتر است و وقتی افراد در دسترس هم باشند این دوره آزمایشی به‌خوبی جواب می‌دهد، اما در مسافت طولانی امکان شناخت دقیق کمتر و رنجش طرفین از یکدیگر بیشتر خواهد شد؛ بنابراین در ازدواج راه دور به ویژگی‌های طرف مقابل دقت کنید و ببینید که چه چیزی باعث شده است تا شما حاضر به ازدواج با فردی در شهر دیگر شوید. همچنین مسائلی همچون تناسب، مسائل فرهنگی، اقامت زوجین بعد از ازدواج و چالش‌ها و مسائل وابسته به این ازدواج، باید با کمک مشاوره تخصصی قبل از ازدواج مورد بررسی قرار بگیرد.

تحقیق در ازدواج راه دور به چه صورتی باید انجام شود؟

تحقیق در جریان آشنایی نقش کمکی دارد و در واقع افراد می‌خواهند از طریق تحقیق به صحت و سقم چیز‌هایی که افراد در جریان آشنایی دریافت کرده‌اند، پی ببرند.

منابع تحقیق عبارت‌اند از منابع غیررسمی و رسمی. معمولاً در ازدواج با هم‌شهری منابع تحقیق قابل دسترس‌تر است، ولی در راه دور افراد می‌توانند از منابع موجود ازجمله فامیل یا آشنایانی که در آن شهر زندگی می‌کنند و یا افرادی که به آن شهر رفت‌وآمد دارند، کمک بگیرند. یک سری منابع رسمی ازجمله قضایی هم وجود دارد که از این طریق سابقه قانونی، ازدواج، موقعیت محلی و… قابل بررسی خواهد بود.

دوری راه چه تأثیراتی در زندگی مشترک دارد؟

برای این که افراد با درک بهتری این ازدواج را انجام دهند باید دقت کنند که این ازدواج ممکن است با مشکلاتی مواجه شود:

اولین مسئله، عدم شناخت کافی برای هر دو نفر است؛ در چنین ازدواجی دختر و پسر از فرصت شناخت و آشنایی که در ازدواج با هم‌شهری وجود دارد، محروم می‌شوند و ممکن است شناخت کافی از یکدیگر پیدا نکنند که البته این مسئله از طریق مشاوره تا حد زیادی قابل‌حل است.

مسئله دوم، عدم انطباق با تناسب فرهنگی و آداب و رسوم است که ممکن است برای هر دو به‌ویژه کسی که حاضر به اقامت در محل سکونت طرف مقابل می‌شود، به وجود بیایید.

در فرهنگ ایرانی، خانواده‌ها بخشی از ازدواج هستند که می‌توانند روی ازدواج اثر مثبت و یا حتی منفی داشته باشند؛ دختر یا پسری که از خانواده‌اش دور می‌شود، دسترسی به منابع حمایتی (خانواده) برای تعامل هفتگی یا حمایت خانواده در بروز مشکلات را از دست می‌دهد که به‌طور معمول این مسئله می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

چگونه ازدواج راه دور موفقی داشته باشیم؟

چندراه کار وجود دارد:

افرادی که می‌خواهند وارد چنین ازدواجی شوند، تعامل کافی (به‌صورت حضوری و از راه دور) داشته باشند، زیرا این تعامل‌ها می‌تواند در درک شرایط طرف مقابل، شناخت و آشنایی کمک‌کننده باشد.

سقف زمان و عدم شتاب‌زدگی در ازدواج می‌تواند در به دست آوردن شناخت کافی کمک‌کننده باشد؛ بنابراین مراحل ازدواج باید به سقف زمان و اطمینان کافی برسد و این زمان برای ازدواج راه دور ممکن است طولانی‌تر باشد.

تحقیقات جانبی برای اعتباریابی اطلاعاتی که فرد با طی دوران آشنایی به دست آورده است، باعث می‌شود فرد اعتماد و اطمینان بیشتری به دست آورد.

مشاوره تخصصی به‌طور طبیعی در همه ازدواج‌ها به‌خصوص در ازدواج راه دور ضروری بوده و باعث می‌شود نشانه‌های خطرناک و یا نگرانی‌هایی که در مورد آمادگی، انگیزه و تناسب فرهنگی طرفین وجود دارد، مورد بررسی قرار گیرد. همچنین زوجین برای چنین ازدواج‌هایی باید توانمندتر شوند و با توجه به تفاوت‌های فرهنگی و موقعیت جغرافیایی، میزان سازگاری و انعطاف را آموزش ببینند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.