امکان عرضه بنزین دو نرخی وجود ندارد

در همین زمینه هشدار سازمان زمین‌شناسی درباره فرونشست زمین در ایران ۱۰ مهر ۱۴۰۰ تنش آبی در ۳۰۰ شهر کشور/ وضعیت بحرانی در تابستان ۱۴۰۰ ۷ تیر ۱۴۰۰ در سال های گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی تعداد کسانی که باک بنزینشان را کامل پر می‌کنند به نصف رسیده است . بیشتر خودروهایی که به پمپ […]

در سال های گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی تعداد کسانی که باک بنزینشان را کامل پر می‌کنند به نصف رسیده است . بیشتر خودروهایی که به پمپ بنزین‌ها مراجعه می‌کنند ۵ تا ۱۰ لیتر بنزین می‌زنند. شرایط برای موتورسیکلت‌ها بدتر بوده و بیشتر آنها برای دریافت تنها یک لیتر بنزین به جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند.

 پول نیوز- “بنزین سهمیه ای باز می‌گردد “شائبه ای که چند روزی که دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است. شایبه ای که صحبت‌های چند روز پیش علی لاریجانی در جلسه کمیسیون تلفیق نشان داد که چندان هم بیراه نیست .

رییس مجلس شورای اسلامی‌ در این باره گفته است: برای جلوگیری از شوک تورمی‌بنزین می‌توان از روش سهمیه‌بندی استفاده کرد . بعد از این گفته‌ها بود که وزارت نفت هم دست به کار شد و به دارندگان خودروهای فاقد کارت سوخت اعلام کرد که هرچه سریع تر برای دریافت کارت‌های خود اقدام کند. اما احتمال سهمیه بندی شدن بنزین در حالی این روزها پرقوت تر از هر زمانی دنبال می‌شود که

بیژن حاج محمدرضا، رییس اتحادیه جایگاه داران سوخت به پول نیوز می‌گوید: امکان عرضه بنزین دو نرخی در جایگاه‌ها وجود ندارد و زیرساخت‌های آن از بین رفته است. او که معتقد است بنزین باید به قیمت هزار تومان در سال آینده باید عرضه شود، ادامه داد: در جایگاه‌های تک پلمبه ای دستگاه POS ای وجود ندارد که بتوان بنزین را با دو نرخ در آنها عرضه کرد. متن کامل گفتگو با این فعال صنفی را در ادامه می خوانید:

*برخی از نمایندگان مجلس بر این باورند که برای جلوگیری از شوک تورمی‌ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی، باید بنزین را به دو نرخ سهمیه‌ای و آزاد ارائه داد . آیا در حال حاضر زیرساخت‌های عرضه بنزین دو نرخی در کشور وجود دارد ؟

بعد از سال ۹۴ که بنزین در اقتصاد ایران تک نرخی شد استفاده از کارت‌های سوخت یک کار اضافی در جایگاه تلقی می‌شد و بیش از ۹۸ درصد سوخت گیری‌ها بر اساس کارت سوخت جایگاه داران انجام می‌شد. الان بیش از ۲٫۵ سال از این تصمیم سپری می‌شود و زیر ساخت‌های بنزین دو نرخی در جایگاه‌ها از بین رفته است . از طرفی در دو سال گذشته جایگاه‌های تک پلمبه ای در استان‌های تهران و اصفهان ایجاد شده که این دستگاه فاقد POS است و نمی‌توان بنزین را به دو نرخ در آنها عرضه کرد.

*یکی از طرح‌هایی که برخی از بهارستان نشین‌ها بدان اشاره دارند بالا بردن قیمت سوخت برای دارندگان خودروهای گران قیمت است ؟این طرح تا چه اندازه قابل اجرا شدن است ؟

با توجه به معیشت مردم افزایش قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان بچه گانه ترین تصمیمی‌است که می‌تواند گرفته شود. گفته می‌شود که قیمت بنزین برای اقشار پر درآمد جامعه باید بالا برد و اقشار کم درآمد بنزین را با قیمت ارزان تری خریداری کنند. اما سوال من این است که با ۲۰۰ تومان گران فروختن بنزین به دارندگان خودروهایی که قیمت آنها بیش از ۴۰۰ میلیون تومان است، می‌توان مصرف را کنترل می‌کند؟. مگر چند درصد مردم جامعه را مرفهین تشکیل می‌دهند ضمن اینکه خودروهای ۶ سیلندر نیز کارت سوخت بهشان تعلق نمی‌گیرد. درحال حاضر بیشتر مراجعات به پمب بنزین‌ها را افرادی دارند که قادر به پر کردن باک بنزین خود نیستند و تعدادشان در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش ۵۰ درصدی را تجربه می‌کنند . هم اکنون بیشتر خودروهایی که پمپ بنزین‌ها مراجعه می‌کنند ۵ تا ۱۰ لیتر بنزین می‌زنند. شرایط برای دارندگان موتورسیکلت‌ها بدتر است و بیشتر آنها برای دریافت تنها یک لیتر بنزین به جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند. همه این‌ها نشان می‌دهد که شرایط اقتصادی مردم کشور به گونه ای نیست که بتوان قیمت بنزین را افزایش داد . ضمن اینکه گرانی حامل‌های انرژی به گرانی بنزین و گازوییل ختم نمی‌شود . نباید فراموش کرد که بنزین در ایران یک کالای کاملا سیاسی هستند که هرگونه تغییر در آن رشد چند درصدی قیمت‌ها منجر می‌شود و شوک تورمی‌غیر قابل کنترلی را به همراه خواهد داشت .

*بر اساس آمار‌ها ماهانه به صورت میانگین در ایران ۸۰ میلیون لیتر بنزین سوخت می‌شود که در مقایسه با سال گذشته رشد ۸ درصدی را نشان می‌دهد . برخی از دولتمردان پایین بودن قیمت سوخت را دلیل اصلی این اتفاق می‌داند و معتقدند تا زمانی که اصلاح قیمت صورت نگیرد مشکل ترافیک و آلودگی هوا حل نمی‌شود و کاهشی در مصرف بنزین رخ نمی‌دهد ؟

خودروسازان شرایطی را در کشور به وجود آورده اند که از یک میلیون دستگاه خودرویی که سالانه در کشور تولید می‌شود حتی یک دستگاه آن هم انبار نمی‌شود. خودروهایی که ۶ ماه قبل از تولیدشان توسط مشتری‌ها خریداری شده اند . از طرفی طبق آمار گمرک همه ساله حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشورمی‌شود. اما در شرایطی سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو به تعداد خودروهای در حال تردد کشور افزوده می‌شود که هیچ ماشین فرسوده ای هم از رده خارج نمی‌شود و به جای اسقاط آنها را به شهرستان می‌فرستیم . همه این‌ها توضیحات را گفتم که نشان دهم رشد ۸ درصدی مصرف بنزین نه از بالا بودن سرانه مصرف بلکه ناشی از تعداد بالای خودروهایی است که اتفاقا میزان مصرف سوختشان دوبرابر استانداردهای جهانی برآورد می‌شود.

*دولت مدعی است که می‌خواهد افرایش قیمت ناشی از سوخت را صرف ایجاد اشتغال و زیرساخت‌های لازم برای رونق اقتصادی کند. با توجه به این ادعا چه میزان افزایش نرخ بنزین را منطقی می‌دانید ؟

تمام این گفته‌ها یک بازی است. بارها و بارها به بهانه‌هایی از این دست قیمت انواع کالاها و خدمات در ایران را افزایش دادیم . اما این افزایش‌ها هیچ گاه به ایجاد زیرساخت‌ها و کارآفرینی منجر نشده است. صرف نظر از این ادعا شرایط اقتصادی مردم که حتی یک ریال به قیمت بنزین اضافه کنیم چه برسد به ۲۰۰ یا ۵۰۰ تومان . برای کنترل تورم و کاهش فشار اقتصادی به مردم بنزین باید سال آینده هم به قیمت فعلی یعنی هزار تومان عرضه شود. برخی از مسئولین سعی دارند که نشان دهند بنزین در ایران خیلی ارزان است . اما در کشوری همچون امارات هم سالهاست که بنزین به قیمت یک درهم عرضه می شود.

نظرات بسته شده است.