تنش آبی در ۳۰۰ شهر کشور/ وضعیت بحرانی در تابستان ۱۴۰۰

تنش آبی در ۳۰۰ شهر کشور/ وضعیت بحرانی در تابستان 1400

ظرفیت مخازن پشت سدهای کشور در مقایسه با سال گذشته ۲۸ درصد کاهش یافته است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: درحال حاضر ۳۰۰ شهر از یک هزار و ۴۰۰ شهر کشور در وضعیت تنش آبی (نقطه سر به سر) قرار گرفته‌اند.

به‌گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، «قاسم تقی‌زاده خامسی» افزود: منظور از تنش آبی، قطعی آب نیست. ما وقتی از تنش آبی حرف می‌زنیم یعنی چنانچه مصرف در مقابل تامین آب افزایش پیدا کند. آب دچار افت فشار می‌شود.

وی ظرفیت مخازن آب سدهای کشور را حدود ۵۰ میلیارد متر مکعب اعلام کرد و اظهار داشت: ظرفیت مخازن پشت سدهای کشور در مقایسه با سال گذشته ۲۸ درصد کاهش یافته است.

تقی‌زاده خامسی در ادامه از مصرف کنندگان آب در بخش خانگی، رستوران‌ها و غیره دعوت کرد برای گذر از تنش آبی طی تابستان امسال در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: مصرف آب ۲۰ درصد از شهروندان تهرانی بالاست و به‌همین خاطر شهر تهران در زمره شهرهای پر مصرف آب قرار گرفته است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به ضرورت اصلاح شبکه‌های فرسوده آب، تصریح کرد: امسال برای نخستین بار در کشور اعتبار خوبی از محل تبصره‌های قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در بخش آب پیش‌بینی شده است.

مصرف آب تهران در ۵ تیرماه۱۴۰۰ برابر با سه میلیارد و ۶۲۳ میلیون لیتر بوده که یک درصد افزایش نسبت به پارسال را نشان می‌دهد.

پیشتر مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفته بود که امسال به دلیل کاهش ۴۰ درصدی بارندگی در سال آبی جاری، تامین آب آشامیدنی ۱۰۱ شهر کشور در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.