سیدزاده: شورای صنفی نمایش، به بهانه بازیگر چهره نداشتن، به برخی از فیلم‌ها، فرصت اکران نمی‌دهد

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کلاب‌هاوس خبرآنلاین با موضوع «سینمای ایران در ژانر وحشت از کرونا؛ فردا چه می‌شود؟» دیشب (دوشنبه ۲۲ شهریور)، با حضور گروهی از کارگردانان، تهیه‌کنندگان، سینماداران، کارشناسان و منتقدان برگزار شد. سیدامیر سیدزاده، یکی از تهیه‌کنندگانی بود که در این جلسه حضور داشت.

سیدزاده که افزون بر تهیه‌کنندگی، تجربه بازی در سریال «پایتخت» را هم در نقش نماینده مجلس دارد، در آغاز سخنانش، گفت: «بزرگ‌ترین مشکل ما این است که به سینما به عنوان یک صنعت نگاه نمی‌کنیم. در همه جای دنیا، سینما یک صنعت است، صنعتی که دارای هویت اقتصادی و هویت فرهنگی است و متاسفانه چون این نگاه وجود ندارد، زیر ساخت کافی هم برای آن نداریم.»

سیدزاده: شورای صنفی نمایش، به بهانه بازیگر چهره نداشتن، به برخی از فیلم‌ها، فرصت اکران نمی‌دهد

این تهیه‌کننده به موضوع قانون کپی‌رایت اشاره کرد و گفت: «بحث قانون منع کپی رایت مسئله‌ای است که بزرگ‌ترین آسیب را به سینمای ایران وارد کرده است و متاسفانه هیچ اقدامی برای رسیدگی به این موضوع انجام نمی‌شود. ارگان‌ها و دستگاه‌های نظارتی و اجرایی مختلف که در راس آن‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد، باید به این مسائل رسیدگی کنند اما هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند در دو دولت گذشته نیز آقای روحانی، هیچ توجهی به سینما و ارتقای آن نداشته است.»

او همچنین درباره تاثیر کرونا روی وضعیت سینما گفت: «با شیوع کرونا، سینما به حال خودش رها شد و مردم به‌خاطر رعب و وحشت به سینما نرفتند و دولت‌مردان نیز هیچ اقدامی در این زمینه انجام ندادند. از همان ابتدای شیوع این ویروس، تمام دنیا توجه به هنر و هنرمندان را در اولویت خودشان قرار داده بودند، اما در ایران چند هفته است که این اتفاق افتاده است. حالا هم تنها راه بازگرداندن مخاطبان به سینما، سرمایه گذاری و تبلیغ است تا به مخاطبان اثبات کند که سالن‌های سینما همچنان محیطی امن به حساب می‌آیند.»

سیدزاده ادامه داد: «من اخیرا به ترکیه سفر کردم. این کشور ۲۷۰۰ سالن دارد که اکنون ۲۴۰۰ سالن آن باز است و چون واکسیناسیون عمومی انجام شده است، مردم با خیال آسوده به سینماها می‌روند. اما ما در حال حاضر در بهترین سالن‌های سینما هم مخاطب چندانی نداریم و مشکل دیگر این‌که فیلم‌ها اکران نمی‌شوند. همین حالا ما چیزی نزدیک ۳۰۰ فیلم در نوبت اکران داریم و اگر سالیانه ۷۰ فیلم هم اکران کنیم، نزدیک چهار سال طول می‌کشد تا همه این فیلم‌ها روی پرده بروند.»

او درباره راهکارهایی برای بهبود وضعیت سالن‌های سینمایی و اکران فیلم‌ها گفت: «افزایش سالن‌های سینما، اطمینان خاطر مخاطب از وضعیت سالن‌های سینما و توجه ویژه به عوامل، سازندگان و متولیان فرهنگی، می‌تواند چشم‌انداز مفیدی برای سینما به ارمغان بیاورد.»

این تهیه‌کننده درباره یکی از بحث‌های اصلی درباره اکران فیلم‌ها هم گفت: «یکی از مسائل مهم دیگر که باید به آن توجه شود این است که شورای صنفی نمایش به بسیاری از فیلم‌ها فرصت اکران نمی‌دهد و یا سالن کافی در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهد. دلیلش هم این است که فیلم بازیگر چهره ندارد، پس نمی‌تواند فروش خوبی داشته باشد. من خودم سه فیلم با همین شرایط دارم. اما این‌گونه نمی‌توان اوضاع را پیش برد و باید فرصت عادلانه برای اکران در اختیار همه فیلم‌ها قرار بگیرد و برای این‌که سینمادار هم ضرر نکند؛ یک کف فروش مشخص در یک بازه زمانی مشخص برای آن در نظر بگیرند.»

سیدزاده در پایان افزود: «هرچه موقعیت بهتر باشد، فرصت اکران بهتری هم فراهم می‌شود. در حال حاضر تمام دغدغه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که تمام تولیدات با یک تقسیم عادلانه به اکران برسند.»

۵۷۲۴۵

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.