“صدای هدر دادن آب و سیمای لامپ اضافی” در صدا و سیما
در همین زمینه نماینده جامعه کارگری : وعده غذایی کارگران به ۱.۵ وعده در روز رسیده /… ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ رتبه جدید پاسپورت های جهان اعلام شد ۴ مرداد ۱۴۰۳ اگر الگوی درست مصرف از رسانهای مانند صدا و سیما ارائه نشود، از چه رسانهای و از کجا باید چنین انتظاری داشت؟ عصر ایران ؛ […]
عصر ایران ؛ کاوه معینفر – در این روزها که همه در جریان بحران آب در خوزستان هستیم خبری خواندم که : « مصرف روزانه آب در ایران برای هر نفر ۴۰ لیتر بیشتر از میانگین جهانی است »
از طرفی دیگر در تهران هر ۲ یا ۳ روز یک قطعی برق حداقل ۲ ساعته داریم، باز همین امروز خبر دیگری خواندم که: « با ثبت مصرف لحظه ای برق به میزان ۵۶ هزار و ۶۷۲ مگاوات، رکورد جدیدی در تاریخ مصرف برق کشور به ثبت رسید »
در برنامه بیست-هجده به مناسبت بازی برزیل-مکزیک مهمان برنامه بازیکن برزیلی تیم استقلال لئاندرو پادوانی است در حین برنامه فردوسیپور اعلام می کند که خانم پادوانی (که او هم برزیلی است) و برادر خانمش در خانه هستند تا بازی برزیل و برنامه ما را ببینند ولی برق ندارند، لطفا در مصرف برق صرفه جویی کنید تا همه هموطنان بتوانند فوتبالها را نگاه کنند و …
سوال اینست که با توجه به این وضعیت آب و برق چرا صدا و سیما هیچ اقدامی در جهت آگاهسازی مردم و تشویق و ترغیب به الگوی درست مصرف انجام نمیدهد؟
چرا رسانه ملی کاملا کنار نشسته است و در این حجم زیاد آگهی و پیام بازرگانی قبل، حین و بعد از برنامه های جام جهانی هیچ سهمی به مصرف درست و کمتر انرژی اختصاص ندارد؟
در فصل دوم برنامه خندوانه با همکاری یک سامانه ستاره-مربعی که تازه راه افتاده بود، کمپین “قطره، قطره” برای مصرف کمتر و درست آب تشکیل شد که در جامعه بسیار بازخورد مثبت داشت و به نوعی جریان ساز شد، منظور آنکه اگر اقدام کنند تاثیرات آن را هم شاهد هستیم، حال در این روزها که با توجه به شرایط پیش رو اتفاقا نیازمند همت جدیتر در این زمینه ها هستیم چرا صدا و سیما سکوت پیشه کرده است؟
چون دیگر ستاره-مربعی کنارتان نیست دلیل نمی شود شما هم هیچ اقدامی انجام ندهید!
در این طوفان تبلیغات ستاره-مربعی کسی به فکر مهمترین و مورد نیازترین بخش زندگی ما نیست؟ آیا باید هر اتفاقی حتما اسپانسر و سفارش دهنده داشته باشد و تعرفه دریافت و پرداختش مشخص باشد، تا به آن پرداخت؟
صدا و سیما که تمام بودجهاش از خزانه دولت تامین می شود، آیا وظیفه ای در قبال صرفه جویی انرژی ندارد؟
اگر الگوی درست مصرف از رسانهای مانند صدا و سیما ارائه نشود از چه رسانهای و از کجا باید چنین انتظاری داشت؟
برای به سرانجام رسیدن فرآیندی فرهنگی-اجتماعی ۳ عامل نقش موثر دارند: ۱- آگاه سازی ۲- حساس سازی ۳- فعال سازی
ما عادت بد مصرفی داریم قبول، ولی از جایی باید مدیران بالا دستی آستین بالا زده و اقدام کنند، اولین مرحله آگاهسازی مستمر است تا اگر روزی هم ما فراموش کردیم دوباره یادآوری شود که بحران آب و انرژی داریم.
در دهههای هفتاد و هشتاد همیشه پیام های بابا برقی و … هموطنان را به درست مصرف کردن برق، آب و … ترغیب می کرد ولی در این روزها که بحران جدیتر شده صدا و سیما هم ساکتتر شده است!
انگار مشکل ما بحران آب، برق، انرژی و … نیست ما با بحران عقلانیت و مدیریت مواجه ایم.
در این بیحالی رسانه ملی تنها راه خودمان هستیم، خود ما باید حواسمان را جمع کنیم و به صدای هدر رفتن آب و سیمای لامپ اضافی حساس باشیم.
به یاد داشته باشیم هر چراغ اضافی که روشن است چراغی در خانه دیگر را خاموش کرده است و هر مقدار آبی که هدر رود هموطنی را تشنهتر.