Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /www/wwwroot/rasanashr.ir/wp-content/themes/publisher/includes/libs/bs-theme-core/theme-helpers/template-content.php on line 1164

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /www/wwwroot/rasanashr.ir/wp-content/themes/publisher/includes/libs/bs-theme-core/theme-helpers/template-content.php on line 1165

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /www/wwwroot/rasanashr.ir/wp-content/themes/publisher/includes/libs/bs-theme-core/theme-helpers/template-content.php on line 1166

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /www/wwwroot/rasanashr.ir/wp-content/themes/publisher/includes/libs/bs-theme-core/theme-helpers/template-content.php on line 1177

نخستین محاکمه به‌خاطر برداشتن روسری در خیابان

از مجموع روند دادگاه رضایت دارد؛ این موضوع را می‌توان از توضیحاتی که به «شرق» داد، متوجه شد. نرگس حسینی، دومین دختری که اقدام به برداشتن روسری در خیابان کرد و چند روزی است با وثیقه ۶٠ میلیون تومانی آزاد است، روز گذشته در دادگاه حاضر شد تا به اتهامش رسیدگی شود. همان‌طورکه نسرین ستوده، […]

از مجموع روند دادگاه رضایت دارد؛ این موضوع را می‌توان از توضیحاتی که به «شرق» داد، متوجه شد. نرگس حسینی، دومین دختری که اقدام به برداشتن روسری در خیابان کرد و چند روزی است با وثیقه ۶٠ میلیون تومانی آزاد است، روز گذشته در دادگاه حاضر شد تا به اتهامش رسیدگی شود.

دخترخیابان انقلاب

همان‌طورکه نسرین ستوده، وکیل او، پیش‌تر به «شرق» خبر داده بود، نرگس با سه اتهام «ظاهرشدن بدون حجاب شرعی در معابر، تظاهر به عمل حرام و تشویق به امر فساد»، روز گذشته در دادگاه قضائی ارشاد به ریاست قاضی موسوی حاضر شد. از میان اتهام‌ها، اتهام آخر یعنی تشویق به امر فساد، یکی از اتهامات سنگین نرگس بود که به گفته وکیل او مجازاتی برابر با یک تا ١٠ سال زندان در پی دارد. قانون‌گذار یکی از مصادیق تشویق به امر فساد را مترادف با ترویج فساد و فحشا عنوان کرده است؛ اما ظاهرا در کیفرخواستی که در دادگاه قرائت شده، این توضیح آمده که منظور مدعی‌العموم از تشویق به امر فساد در پرونده نرگس حسینی، فحشا یا امر جنسی نبوده و منظور آنها تشویق به فساد اخلاقی و اجتماعی است.
این توضیح را نرگس حسینی به «شرق» داد و در ادامه گفت: «در جلسه دادگاه درباره این اتهام به همین قرائت کیفرخواست و توضیحی که اشاره کردم بسنده شد و بحث دیگری درباره این اتهام مطرح نشد».

او همچنین توضیح داد: «اتهام کشف حجاب را قبول نکردم و وقت دادگاه بیشتر درباره اتهام ارتکاب عمل حرام گذشت». نرگس ادامه داد: «در دادگاه گفته شد ما قبول داریم که ممکن است قانون اشتباه بوده باشد، اما طبق قانون باید روسری سرت باشد. اعتراض شما به حجاب اجباری است، اما باید این قانون را رعایت کنی».

نرگس همچنین گفت: «به من گفتند به‌هرحال باید متنبه بشوی و این کار را تکرار نکنی، چون اگر بعدا مشکلی ایجاد شود، دیگر دست ما نیست». او خود درباره برداشتش از جلسه دادگاه گفت: «در جلسه دادگاه سخت نگرفتند، فقط گفتند این حرکت اعتراضی من اشتباه بوده است و من هم گفتم در چارچوب قانون اساسی اعتراض کردم».

نرگس درباره اینکه این اولین و آخرین جلسه دادگاهش بوده است هم گفت: «قرار شد تا حکم صادر و به من ابلاغ شود. من حدس می‌زنم که حکم با استناد به ماده ۶٣٨ قانون مجازات اسلامی باشد».

براساس ماده ۶٣٨ قانون مجازات اسلامی، «حضور زنان بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی بین پنج تا ۵٠ هزار تومان جریمه نقدی و ١٠ روز تا دو ماه حبس در پی‌ دارد».

نرگس حسینی بعد از ویدا موحد دومین دختری بود که در خیابان انقلاب روسری خود را بر چوب زد که بلافاصله دستگیر و بعد هم به زندان قرچک منتقل شد. او با تودیع وثیقه هم‌اکنون آزاد است. بعد از نرگس دختران دیگری هم در خیابان انقلاب و برخی خیابان‌های دیگر روسری خود را بر چوب زده بودند که مهم‌ترین این اعتراض‌ها و دستگیری‌ها، نحوه برخورد با مریم شریعتمداری بود. او پنجشنبه هفته گذشته درحالی‌که روی جعبه برق ایستاده بود، بعد از استنکاف از مأمور پلیسی که از او می‌خواهد از روی جعبه پایین بیاید، به پایین پرتاب می‌شود. در اثر این اتفاق زانوی او دچار آسیب می‌شود. مریم شریعتمداری را بعد از بردن به بیمارستان به زندان قرچک منتقل می‌کنند.

البته برخی از افرادی که در ارتباط با مریم و خانواده او هستند، گفته‌‌اند مادرش هم در اعتراض به بازداشت مریم، در وزرا برای ساعاتی بازداشت بوده و بعد از آزادی هم آنجا را ترک نکرده است. گفته شده به مریم بعد از آنکه زانوی او را بخیه زده‌اند، آنتی‌بیوتیک نرسیده است.

هم‌زمان با مریم، شاپرک شجری‌زاده، دیگر دختری بود که همان روز پنجشنبه در تهران دستگیر و بعد از انتقال به وزرا، به زندان قرچک رفت. او در تماس با خانواده از وضعیت خود ابراز نارضایتی کرده است.

نسرین ستوده وکالت او را هم بر عهده گرفته است، اما در کنار این رویدادها پلیس با تغییر شکل جعبه‌های برق و قراردادن حجمی مثلثی به شکل شیروانی روی این جعبه‌ها سعی کرد به روش خود مانع از تکرار حرکت این دختران شود. اما چهره‌های اصولگرا هم از این روش انتقاد کردند. به‌طوری‌که سیدمحمود رضوی و محمدرضا زائری هم در صفحات مجازی خود به این نوع برخورد با اعتراضی که در جریان است انتقاد کردند.

برخورد کیفری

تا به اینجا با موضوع دختران خیابان انقلاب به‌صورت کیفری برخورد شده است. آنها را هم برای بازداشت به زندان قرچک که زندان زنان غیرسیاسی است منتقل کرده‌اند؛ اما در این میان اظهارنظر برخی از چهره‌های خارج‌نشین هم جالب است.

یکی از این چهره‌ها بعد از آنکه خبر آسیب‌دیدن پای مریم شریعتمداری منتشر شد، در صفحه توییتر خود چنین نوشت: «می‌گویند پای دختری که دیروز یک پلیس از سکوی برق هل داده، شکسته، اگر راست باشد باید دیه‌اش را از مسیح علی‌نژاد بگیرند. کسی که با کمک وزارت خارجه آمریکا، VOA و MANOTO روند آرام گفت‌وگو و تغییر بومی درباره حجاب را وابسته، تسلیحاتی و لاجرم امنیتی و خشونت‌آمیز کرد و برای این کار دلار گرفت».

با وجود این القائات و البته هشداری که پلیس پایتخت درباره مواجهه با معترضان به حجاب داده بود، هیچ‌یک از دختران بازداشت‌شده سابقه فعالیت سیاسی نداشته‌اند.

مرجان توحیدی – روزنامه شرق

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.