به گزارش رسا نشر و به نقل از TechCrunch، نیل وگل، مدیرعامل People، Inc. (که قبلاً Dotdash Meredith نام داشت)، ناشری که بیش از ۴۰ برند از جمله People، Food & Wine، Travel + Leisure، Better Homes & Gardens، Real Simple، Southern Living، Allrecipes و غیره را اداره میکند، اعلام کرد که گوگل منصفانه عمل نمیکند زیرا از یک ربات واحد برای خزیدن در وبسایتها، هم برای ایندکس کردن آنها در موتور جستجوی گوگل و هم برای پشتیبانی از ویژگیهای هوش مصنوعی خود استفاده میکند.
وگل در کنفرانس Fortune Brainstorm Tech این هفته گفت: «گوگل یک خزنده دارد، به این معنی که از یک خزنده برای جستجوی خود استفاده میکند، جایی که همچنان ترافیک را برای ما ارسال میکند، همانطور که برای محصولات هوش مصنوعی خود این کار را انجام میدهد و محتوای ما را میدزدد.»
وی خاطرنشان کرد که سه سال پیش، جستجوی گوگل حدود ۶۵٪ از ترافیک شرکت را تشکیل میداد و از آن زمان به «اواخر دهه ۲۰» کاهش یافته است. (وگل ماه گذشته آماری تکاندهندهتر را با AdExchanger به اشتراک گذاشت و گفت که تا چند سال پیش، ترافیک گوگل ۹۰٪ از ترافیک People Inc. از وب باز را تشکیل میداد.)
وگل به حضار کنفرانس گفت: «من شکایت نمیکنم. ما مخاطبان خود را افزایش دادهایم. درآمد خود را افزایش دادهایم. ما عالی عمل میکنیم. آنچه در این مورد درست نیست این است که شما نمیتوانید محتوای ما را بگیرید تا با ما رقابت کنید.»
وگل معتقد است که ناشران در عصر هوش مصنوعی به اهرم فشار بیشتری نیاز دارند، به همین دلیل است که احساس میکند مسدود کردن خزنده های هوش مصنوعی — برنامههای خودکاری که وبسایتها را برای آموزش سیستمهای هوش مصنوعی اسکن میکنند — ضروری است، زیرا میتواند آنها را مجبور به عقد قراردادهای محتوایی کند. به عنوان مثال، شرکت او با OpenAI قرارداد دارد که وگل آن را «یک بازیگر خوب» توصیف کرد.
People Inc. از راهحل اخیر شرکت زیرساخت وب Cloudflare برای مسدود کردن خزنده های هوش مصنوعی که پرداخت نمیکنند، استفاده کرده است و این امر باعث شده است که بازیگران هوش مصنوعی با ناشر برای عقد قراردادهای محتوایی احتمالی تماس بگیرند. در حالی که وگل مستقیماً نام شرکتهای درگیر را فاش نکرد، اما گفت که آنها «ارائه دهندگان بزرگ LLM» هستند. هنوز هیچ قراردادی امضا نشده است، اما وگل گفت که شرکت «بسیار جلوتر» از زمانی است که راه حل مسدود کردن خزنده را اتخاذ کرده است.
با این حال، وگل خاطرنشان کرد که خزنده گوگل را نمیتوان مسدود کرد زیرا انجام این کار مانع از ایندکس شدن وبسایتهای ناشر در جستجوی گوگل میشود و این «حدود ۲۰٪» از ترافیکی را که گوگل همچنان ارائه میدهد، قطع میکند.
وگل اعلام کرد: «آنها این را میدانند و خزنده خود را تقسیم نمیکنند. بنابراین، آنها در اینجا یک بازیگر بد عمدی هستند.»
جینیس مین، سردبیر و مدیرعامل ارائه دهنده خبرنامه Ankler Media، با تایید این موضوع، شرکتهای بزرگ فناوری مانند گوگل و متا را «دزدان محتوای» دیرینه نامید.
او گفت: «من در حال حاضر هیچ فایدهای در شراکت با هیچ شرکت هوش مصنوعی نمیبینم»، و اضافه کرد که شرکتش خزنده های هوش مصنوعی را مسدود میکند.
در همین حال، متیو پرینس، مدیرعامل Cloudflare، که شرکتش راه حل مسدود کننده هوش مصنوعی را تولید میکند (و همچنین در این پنل حضور داشت)، گفت که معتقد است در آینده در مورد نحوه رفتار شرکتهای هوش مصنوعی همچنان تغییراتی ایجاد خواهد شد. او گمان کرد که این تغییرات میتواند ناشی از مقررات جدید باشد.
این مقام اجرایی Cloudflare همچنین این سوال را مطرح کرد که آیا مبارزه با شرکتهای هوش مصنوعی با استفاده از راهحلهای قانونی پیرامون مسائلی مانند قانون کپی رایت، که برای عصر قبل از هوش مصنوعی ایجاد شده است، پاسخ درستی است یا خیر.
پرینس گفت: «من فکر میکنم که این یک تلاش بیهوده است که در این مسیر قدم بگذاریم، زیرا، در قانون کپی رایت، معمولاً، هرچه چیزی مشتقتر باشد، تحت استفاده منصفانه بیشتر محافظت میشود… آنچه این شرکتهای هوش مصنوعی انجام میدهند، در واقع ایجاد مشتقات است.» پرینس گفت. «و بنابراین اگر به بهترین پروندههای قضایی که تاکنون منتشر شده است نگاه کنید، در واقع گفته شده است که استفاده توسط Anthropic و دیگران – دلیل اینکه Anthropic اخیراً با ناشران کتاب با ۱.۵ میلیارد دلار به توافق رسید – این بود که آنها بتوانند حکم کپی رایت مثبت را که دریافت کردند، حفظ کنند.»
پرینس همچنین اعلام کرد که «هر چیزی که امروز در جهان اشتباه است، تا حدی، به دلیل گوگل است»، زیرا غول جستجو به ناشران یاد داده است که به ترافیک بیش از ایجاد محتوای اصلی ارزش قائل شوند و این امر باعث شد ناشرانی مانند BuzzFeed برای کلیک نوشتن را در پیش بگیرند. با این حال، او اعتراف کرد که گوگل در حال حاضر از نظر رقابتی در موقعیت دشواری قرار دارد.
او گفت: «در داخل، آنها در مورد آنچه انجام میدهند، درگیریهای شدیدی دارند، و پیشبینی من این است که تا سال آینده، گوگل به سازندگان محتوا برای خزیدن در محتوای آنها و گرفتن آن و قرار دادن آن در مدلهای هوش مصنوعی پول خواهد داد.»
نظرات (0)
در حال بارگذاری نظرات...