آیا داروی دیابت عوارض دارد؟

دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دنیای امروز به‌شمار می‌رود و روز‌به‌روز در حال افزایش است. به همین دلیل داروهای بسیار زیادی برای کنترل این بیماری تولید و بازار عرضه می‌شوند. هر کدام از این داروها کاربردهای خاص خود را دارند و باتوجه به نظر پزشک برای بیمار تجویز می‌شوند. به‌طورکلی باید اشاره کرد که هر دارویی همراه با یک سری عوارض است که باید گفت داروهای دیابت نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

ما در این مقاله قصد داریم در ابتدای محتوا، انواع داروهای دیابت و کاربردی که دارند را مورد بررسی قرار دهیم و بعد به عوارضی که امکان دارد برای فرد ایجاد کنند، بپردازیم. پس اگر به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه علاقه‌مند هستید و می‌خواهید کامل با داروهای دیابت آشنا شوید تا انتها با ما همراه باشید.

C:\Users\RAYANG~1\AppData\Local\Temp\Rar$DRa6912.42019\diabetes-and-medical-equipment-e1568904126423.jpg

اطلاعات کامل در مورد داروهای دیایت و کاربرد آن‌ها

قبل از اینکه در مورد داروهای دیابت و عوارضی که با خود می‌آورند، صحبت کنیم ابتدا اطلاعاتی درمورد انواع آن‌ها و کاربردی که دارند در اختیار شما قرار می‌دهیم. بیماری دیابت انواع مختلفی مانند: دیابت جوانان، دیابت نوزادی، دیابت بارداری دارد اما شناخته‌شده‌ترین آن‌ها دیابت نوع یک و دو هستند. در ادامه داروی قند هر دو بیماری را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بیماری دیابت نوع یک

داروی انسولین

این دارو نیز با توجه به اثربخشی که دارد به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. اولین نوع انسولین، کوتاه‌اثر بوده و با نام رگولار نیز شناخته می‌شود. وقتی تزریق این ماده به بدن انجام شد تقریبا ۳۰ دقیقه بعد به جریان خون رسیده و حدود ۲ الی ۳ ساعت بعد به میزان اوج خود می‌رسد.

انسولین سریع‌الاثر یکی دیگر از انواع داروهای دیابت است که در عرض ۱۵ دقیقه عمل می‌کند. همچنین بعد از طی شدن یک تا دو ساعت به اوج فعالیت خود می‌رسد. انسولین با اثر متوسط و طولانی نیز از جمله این داروها به‌شمار می‌روند و هر کدام کاربرد ویژ‌ه‌ای دارند.

داروی آمیلینومیمتیک از نوع تزریقی

این دارو انواع مختلفی دارد که پراملینتید یکی از آن‌ها به‌شمار رفته و قبل از صرف غذا تزریق می‌شود. پراملینتید مانع تخلیه زود غذای معده می‌شود. به‌علاوه ترشح هورمون گلوکاگون را کاهش داده، به همین دلیل میزان قند خون را پایین می‌آورد. همچنین میزان اشتها را نیز کم می‌شود.

داروهای مورد استفاده برای بیماری دیابت نوع دو

داروهای انسولین

داروی انسولین یکی از داروهای مهم برای دیابت نوع ۲ به‌شمار رفته که با توجه به دستور پزشک، فرد بیمار باید آن را مصرف کند. هر دارویی با یک سری عوارض همراه است اما باید به این نکته توجه کرد که آیا مزایای آن به معایبی که دارد می‌ارزد یا که این‌گونه نیست.

بیگوانیدها یکی از قرص‌های دیابت

این دارو یکی از انواع داروی قند به‌شمار رفته که میزان تولید گلوکز در کبد را کاهش می‌دهد. نکته دیگری که باید در مورد بیگوانیدها گفت این است که جذب گلوکز در روده را نیز کاهش می‌دهد. از بین بیگوانیدها، متفورمین رایج‌ترین آن‌ها به‌شمار می‌رود که نقش بسیار مهمی در کاهش اشتها و وزن نیز دارد.

مهارکننده‌های دی پپتیدیل پپتیداز

این داروها از جمله داروهایی به‌شمار می‌روند که نقش بسیار مهمی در کاهش قند خون داشته و ایجاد هیپوگلیسمی نمی‌کنند. این دارو‌ها به پانکراس کمک می‌کنند تا انسولین بیشتری تولید کرده و باعث کاهش خروجی گلوکز از کبد می‌شوند.

C:\Users\RAYANG~1\AppData\Local\Temp\Rar$DRa6912.438057751265.jpg

دارو‌های دیابت چه نوع عوارضی برای بدن دارند؟

همان‌طورکه در ابتدای محتوا نیز اشاره شد داروهای مختلفی برای درمان دیابت مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر کدام کاربردهای مختلفی داشته و مزایای بسیاری دارند. اما با این وجود امکان دارد از یک سری عوارض نیز برخودار باشند که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • متفورمین

این دارو طبق گفته‌ها موجود در ابتدای متن، برای درمان دیابت نوع دو مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف این دارو امکان دارد همراه با یک سری عوارض مانند مشکل در تنفس، احساس سرما، ایجاد درد غیرمعمول در ماهیچه‌ها، ایجاد درد در ناحیه شکم و بروز استفراغ باشد. به علاوه این دارو نیز بر روی قلب هم می‌تواند تاثیراتی مانند نامنظم شدن زبان قلب یا ضربان قلب بسیار آرام در فرد ایجاد کند.

  • انسولین

انسولین نیز یکی دیگر داروهای دیابت به‌شمار رفته که عوارضی را به همراه دارد. یکی از این مشکلات هیپوگلیسمی بوده که طی آن امکان دارد قند خون به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کند. همچنین درصورت مصرف روزانه امکان چاقی در فرد بیمار وجود دارد. نکته دیگری که باید در مورد انسولین گفت این است که در محل تزریق ممکن است واکنش‌های آلرژیک ایجاد شوند.

  • سولفونیل اوره

این دارو نیز با وجود تاثیرات بسیار زیادی که برای دیابت دارد، می‌تواند تاثیرات مضری نیز بر روی فرد بگذارد. به‌عنوان مثال امکان دارد فرد در اثر مصرف این ماده دچار اضافه وزن بشود. همچنین از هیپوگلیسمی رنج برده و دچار واکنش‌های آلرژیک شود.

  • مهارکننده‌های DPP-4

این گروه از داروهای دیابت که شامل سیتاگلیبتین و لیناگلیبتین می‌شوند نیز همراه با یک سری عوارض هستند. درد مفاصل یکی از این مشکلات به‌شمار می‌روند. به علاوه امکان دارد عوارض دیگری مانند درد مفاصل نیز گریبان‌گیر فرد دیابتی شود و از عفوت‌های تنفسی نیز رنج ببرد.

  • داروهای کناگلیفلوزین و داپاگلیفلوزین

این قبیل داروها جزو مهارکننده‌های SGLT2 به‌شمار رفته که برای درمان دیابت مورد استفاده قرار می‌گیرند. افرادی که داروهای مورد نظر را مصرف می‌کنند، امکان دارد با یک سری عوارض مانند کم‌آب شدن بدن، کاهش فشار خون، عفونت‌های ادراری و تناسلی و غیره روبه‌رو شوند. البته باید اشاره کرد که بروز چنین مشکلاتی نادر است.

جمع‌بندی

طبق مواردی که در این محتوا به آن‌ها اشاره شد، متوجه شدید که بیماری دیابت انواع مختلفی دارد که می‌توان گفت شناخته‌شده‌ترین آن‌ها دیابت نوع یک و دو هستند. برای این دو دیابت داروهای مختلفی تجویز شده که هر کدام دارای یک سری کاربرد و مزایا هستند. با این وجود داروهای مرتبط با دیابت یک سری عوارض نیز دارند که می‌توانند برای فرد بیمار مشکلاتی را به همراه داشته باشند.

به‌عنوان مثال مصرف انسولین می‌تواند باعث چاقی در فرد بیمار یا هیپوگلیسمی شود. همچنین داروهای مهارکننده‌ DPP-4 در عفونت‌های تنفسی موجود در فرد نقش داشته و منجر به ایجاد درد در ناحیه مفاصل می‌شوند. به همین دلیل حتما با این نکات توجه لازم را داشته باشید.

نظرات بسته شده است.