انسانها تنها گونه‌ای نیستند که هدیه میدهند؟

 

همون موقع که دارید فکر میکنید برای عشق زندگیتان چه هدیه‌ای بخرید یا برای تولد دوستتون چه کادویی بخرید مگسهای عقربی نر دارن برای جفت خودشون یک پک هدیه از یک حشره کوچک درست می‌کنند. این مگسهای عقرب شکل نر برای جفت گیری با نوع ماده این هدایا را می دهند. نوع ماده با استفاده از این مواد غذایی در واقع پروتئین لازم برای جفتگیری را نیز به دست می آورد.

هدیه را می توان دادن چیزی به شخص دیگر بدون گرفتن مستقیم چیزی در ازای آن باشد. شاید به صورت غیر مستقیم چیزی بخواهیم از فرد مورد نظر اما در قبالش مثلا پول از شخص نمیگیریم. پس مورد بالا یک هدیه هست. اسپانسر این متن فروشگاه خرید هدیه و کادو آهون است، برای مشاهده این سایت روی خرید هدیه کلیک کنید.

تعدادی از گونه حیواناتی که هدیه می دهند:

  • کلاغ
  • بونوبوها
  • پنگوئن‌ها
  • دلفین‌ها
  • عنکبوتهای پرستار
  • پرنده‌های بیگ هارت
  • جیرجیرک‌های سیج براش
  • مگس‌های عقربی
  • سوسک بنوولنت
  • حلزون
  • اختاپوس

کلاغ‌های قدر شناس

کلاغ‌ها از باهوش‌ترین و قدردانترین پرنده‌ها هستند. بارها مشاهده شده که کلاغ‌ها برای انسانهایی که به آنها غذا می دهند هدیه می آورند. کلاغ‌ها اشیا درخشان را دوست دارند و این یک افسانه نیست. یک داستان جذاب برای یک دختر ۸ ساله آمریکایی اتفاق می افتد. این دختر ۸ ساله به نام گابی که در سیاتل زندگی میکرد. برای کلاغها بادام هندی میریخت و کلاغ‌ها برای گابی هدیه‌هایی از خرده ریزهای براق می آوردند. خرده ریزهایی مانند گوشواره، سنگ جلا، توپ‌های کوچک نقره‌ای، دکمه‌های روشن و براق، مهره‌های زرد و کلی خرده ریز دیگر که فکر می‌کردند می‌توانند به زبان خودشان از گابی تشکر کنند.

کلاغ‌ها برای گابی هدیه‌هایی از خرده ریزهای براق می‌فرستادند. خرده ریزهایی مانند گوشواره، سنگ جلا، توپ‌های کوچک نقره‌ای، دکمه‌های روشن و براق، مهره‌های زرد و کلی خرده ریز دیگر که فکر می‌کردند یکی از استادان علوم حیات وحش در دانشگاه واشنگتن نیز در رابطه با این موضوع گفت که هرکسی می‌تواند چنین رابطه‌ای با کلاغ‌ها داشته باشد چون آنها سیگنال‌های محبت آمیزی که طرف مقابل برایشان می‌فرستد را به خوبی درک می‌کنند و می‌توانند به یکدیگر اعتماد کنند. اما همین استاد دانشگاه می‌گوید داستان گابی نادر است چون هدیه دادن کلاغ‌ها به این دختر کوچک بسیار عجیب و باور نکردنی است.

رابطه گابی و دوستان پرنده‌اش به اینجا ختم نمی‌شود. «لیسا» مادر گابی می‌گوید: «چند وقت پیش اتفاق شگفت انگیزی افتاد. گابی در حال عکاسی در حیاط بود که لنز دوربینش را جا گذاشت و گم کرد. چند روز بعد کلاغ‌ها لنز را برای گابی آوردند. من مطمئن هستم که آنها تمام وقت در حال تماشای ما هستند و حتی به ما فکر می‌کنند.» می‌توانند به زبان خودشان از گابی تشکر کنند.

هدیه های کلاغها به یک دختر بچه آمریکایی

تصویر گابی و هدایایی که کلاغها به او می دادند

بونوبوها، میمون‌های مهربون

همه میمونها مثل شامپانزه‌ها و گوریل‌ها خشمگین و وحشی نیستند. بونوبوها میمون‌های خیلی مهربونی هستند. که خیلی کم با همدیگر درگیر می‌شوند. وقتی گروهی از بونوبوها غذا دارند و تعدادی از آنها ندارند میمونهایی که غذا دارند به آنها غذا هدیه می دهند. بونوبوها همچنین برای دوستی با یکدیگر به یکدیگر موز هدیه می دهند. بونوبوهای یکی از آرامترین انواع میمونها هستند و جنگ و دعوای کمی بین آنها رخ میدهد و مشکلاتشان را با روشهای دیگر حل میکنند. آزمایشهای زیادی که دانشمندان روی این میمونها انجام دادن اکثرا به این نتیجه رسیده اند که این حیوانات همنوع دوستی بالایی دارند و به نجات جان همنوع خود و تقسیم غذا اهمیت میدهند.

بونوبو میمونهایی که هدیه میدهند

پنگوئن‌های عاشق

پنگوئن‌های نر جنتو برای پیدا کردن جفت موردنظر خود برای آنها سنگهای جذاب می برند. پنگوئن ماده پنگوئن نری که سنگ جذابتری آورده را به همسری انتخاب می کند. پنگوئنهای جنتو در قطب جنوب زندگی می کنند و مانند پرنده‌های مناطق گرمسیری در اطراف خود چیزهای زیادی مثل گیاهان و گلها نمیتواندد پیدا کنند. این پنگوئنها آشیانه خود را با سنگ تزیین میکنند. نوع نر باید یک سنگ جذاب درخشان با یک شکل خاص و جذاب پیدا کند تا بتواند یک زندگی تشکیل دهد.

پنگوئنهای عاشق به جفتشان سنگ هدیه میدهند

عنکبوت‌های پرستار حیله گر

عنکبوتهای پرستار نر برای جفت گیری با عنکبوت ماده برای آنها هدیه میگیرند. این عنکبوتها عموما غذاهایی مثل حشرات را برای جفت خود تارپیچی می کنند و میبرند. با توجه به اینکه هدیه داخل تارها دیده نمی شود بعضی از عنکبوتهای نر، سنگ ریزه یا یک ذره ریز دیگر که هیچ فایده ای برای نوع ماده ندارد را هدیه می دهد و نوع ماده بعد از جفتگیری متوجه محتوای هدیه می شود. بعضی از ماده‌ها هدیه خود را زودتر باز میکنند و اگه خوششون نیاد از اون هدیه اجازه جفت گیری به نر رو نمیدن. میدونم خیلی شبیه آدما هستند ☺.

منابع:

https://www.audubon.org/

www.willyswilderness.org

https://www.discovermagazine.com/

 

نظرات بسته شده است.