لوله سبک چیست؟ بررسی کاربردها، مزایا و انواع آن

لوله سبک چیست و چه کاربردهایی دارد؟ آیا لوله سبک و لوله مبلی یکی هستند؟ لوله سبک چگونه تولید می‌شود؟ انواع لوله سبک کدامند؟ اگر شما هم قصد دارید در این مقاله در مورد لوله سبک بیشتر بدانید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید، زیرا قصد داریم توضیح بدهیم که لوله سبک چیست و سپس به سوالاتی که در بالا مطرح شد به صورت کامل پاسخ دهیم.

لوله سبک چیست؟ ( لوله مبلی چیست؟)

امروزه، صنعت فولاد و آهن کشور، توانسته جایگاه خوبی در بین دیگر صنایع داشته باشد و به نوعی اکثر صنایع به این صنعت مهم کشور وابسته هستند. بسیاری از وسایلی که در اطراف ما هستند، از جمله خودرو، لوازم خانگی، لوازم آشپزخانه، پیچ و مهره ها و غیره همگی از متریال فولادی و آهنی ساخته شده اند. در این بین، یکی از پروفیل های پرکاربرد را قصد داریم معرفی کنیم با عنوان لوله سبک، که به خاطر ویژگی های خاصی که دارد، انتظار کاربردهای متفاوتی از آن داریم.

اما در ابتدا بهتر است به سراغ پاسخ این سوال برویم که لوله سبک چیست؟

قبل از آنکه به سراغ اصل مطلب برویم، خوب است بدانید که همواره قیمت لوله سبک برای فعالان صنایعی که از آن استفاده می‌کنند، حائز اهمیت است. به همین دلیل، بسیاری از سایت های فعال در حوزه آهن و فولاد کشور، به صورت لحظه ای به نمایش قیمت لوله سبک می‌پردازند و کاربران می‌توانند برای مشاهده قیمت ها، به این سایت ها مراجعه نمایند. یکی از معتبرترین سایت ها برای مشاهده قیمت لوله سبک و دیگر مقاطع و پروفیل های فولادی، سایت آهن رویال است. آهن رویال را باید یکی از معتبرترین سایت های فعال در زمینه تامین آهن و فولاد در کشور دانست که با تجربه ای درخشان، در حال فعالیت است.

لوله سبک چیست؟

در اینجا به صورت کامل توضیح خواهیم داد که لوله سبک چیست و آیا با لوله مبلی تفاوتی دارد یا یکی هستند؟ پس با ما تا انتهای این بند همراه باشید.

لوله سبک در واقع همان لوله مبلی است. منظور از لوله سبک، یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد است که آن را تحت فرایند نورد سرد و با استفاده از متریال اولیه ورق روغنی تولید می‌کنند.

لوله سبک را با سه عنوان می‌شناسیم:

  • همان لوله سبک
  • لوله مبلی
  • لوله روغنی ( به این خاطر که از ورق روغنی و طی فرایند نورد سرد بدست می‌آید، گاها به آن گفته می‌شود)

لوله سبک به خاطر خصوصیات ویژه و بی نظیری که دارد، جایگاه خاص در صنعت دارد و استفاده از آن در بازار لوله و پروفیل، رونق فراوان دارد.

از لوله سبک یا لوله مبلی برای کاربرد در محصولاتی همچون موتور سیکلت، قطعات خودرو، مبل، میز، دوچرخه، لوازم خانگی و غیره استفاده می‌شود.

با توجه به اینکه متریال اصلی تولید لوله مبلی یا سبک، ورق روغنی است، بنابراین بدون شک قیمت روز ورق روغنی می‌تواند بر قیمت این پروفیل پرکاربرد نیز تاثیر داشته باشد.

تا اینجا تا حد زیادی متوجه شدید که لوله سبک چیست. حالا بهتر است در مورد مزایای لوله سبک بیشتر بدانیم و ببینیم چرا استفاده از این لوله، تا این حد محبوبیت دارد؟

مزایای لوله سبک چیست؟

مزایای لوله سبک چیست؟

در این قسمت از مقاله به مزایای لوله سبک خواهیم پرداخت:

  • قابلیت کشش سرد: یکی از مزایای ساختاری مهم لوله سبک، این است که قابلیت کشش سرد را ایجاد می‌کند.
  • قطر و ضخامت استاندارد: قطر و ضخامت لوله سبک با استفاده از استانداردهای روز دنیا تعیین می‌شود.
  • قابلیت جوش پذیری بالا: از دیگر مزایای لوله مبلی که کاربرد آن را در صنایع مختلف روزافزون کرده است، قابلیت جوش پذیری بالایی است که دارد و می‎‌توان به راحتی به دیگر مقاطع فولادی یا به خود لوله سبک، جوش داد.
  • قابلیت آبکاری: از مزایای لوله سبک می‌توان به این اشاره کرد که قابلیت آبکاری دارد و به راحتی می‌توان با متریال دیگر و برای افزایش خواص، آنها را آبکاری نمود.
  • کیفیت سطحی بالا: لوله های مبلی کیفیت سطحی بالایی دارند، ضمن اینکه در برابر ضربه و فشار، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.
  • شکل گیری و فرم پذیری عالی: برای کاربردهای مهمی که نیاز به فرم دهی لوله داریم، لوله سبک انعطاف پذیری خوبی از خود نشان می‌دهد.
  • مقاومت بالا در برابر مواد خورنده: لوله سبک مقاومت خوبی در برابر مواد خورنده مثل اسیدها از خود نشان می‌دهد و با تغییر شکل روبرو نمی‌شود.
  • مقاومت در برابر گرمای بالا: دمای شدید، نمی‌تواند روی لوله مبلی تاثیر بگذارد، چرا که در برابر حرارت مستقیم، لحظه ای و مستمر، از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهند.

بدین ترتیب، لوله سبک در بین صنایع مختلف برای استفاده بسیار محبوب است و این محبوبیت به خاطر مزایای لوله سبک خواهد بود.

لوله سبک گالوانیزه چیست؟

یکی از انواع لوله سبک، لوله سبک گالوانیزه است. لوله سبک گالوانیزه ممکن است به دو روش تولید شود:

  • بعد از تولید با استفاده از ورق روغنی، در فرایند گالوانیزاسیون قرار بگیرد.
  • یا با استفاده از ورق های گالوانیزه تولید شود.

که البته راه اول رایج تر است.

در مرحله گالوانیزه، فرایندی اتفاق می‌افتد که طی آن، لوله سبک در برابر عواملی همچون خوردگی، زنگ زدگی و اکسید شدن مقاومت پیدا می‌کند. یکی از نقاط ضعف ورق های آهنی، عدم مقاومت در برابر رطوبت است.

در فرایند گالوانیزاسیون، لوله های مبلی را در حوضچه هایی که پر از روی مذاب هستند، فرو می‌برند تا تمام سطح آن آغشته به روی شود. تمام سطح داخل و روی لوله باید پوشش روی بگیرد. این پوشش روی می‌تواند به عنوان سپر محافظتی عمل کند و لوله سبک را در برابر رطوبت و خطرات ناشی از آن محافظت نماید.

لوله سبک گالوانیزه، کاربردهای فراوانی به ویژه در شرایط آب و هوایی مرطوب دارد و طبیعتا قیمت آن هم باید بالاتر باشد.

برای اطلاع از قیمت و همچنین خرید ورق گالوانیزه، می‌توانید به سایت آهن رویال مراجعه فرمایید.

کاربردهای لوله سبک چیست؟

حالا اینجا میخواهیم به این موضوع بپردازیم و ببینم که کاربردهای لوله سبک چیست؟ پس با ما همراه باشید تا این قسمت کاربردهای لوله مبلی را بررسی کنیم.

کاربردهای لوله سبک چیست؟

کاربردهای لوله سبک عبارتند از:

۱- تولید قطعات موتور سیکلت

یکی از مهمترین کاربردهایی که لوله سبک دارد، استفاده در قطعات و تجهیزات موتور سیکلت است. در واقع برای ساخت قطعات موتور سیکلت، نیاز به پروفیل ها و لوله هایی داریم که دارای مقاومت کافی باشند و همچنین در برابر ضربه و دمای شدید پایداری از خود نشان دهند.

بنابراین بهترین گزینه برای ساخت قطعات موتور سیکلت، لوله مبلی یا لوله سبک هستند.

۲- ساخت ترک بند موتور

اگر دقت کرده باشید، برای ساخت ترک بند موتور هم از لوله مبلی استفاده می‌شود. با استفاده از چندین لوله با ضخامت کم، ترک بند موتور را تولید می‌کنند که البته دارای آبکاری استیل یا گالوانیزه است و به همین خاطر به رنگ روشن دیده می‌شود.

استفاده از لوله سبک برای ساخت ترک بند مزایایی دارد. یکی از مزایای آن این است که در عین سبک بودن، دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر فشار وزنی، ضربه و حرارت است. بنابراین وزن زیادی به موتور وارد نمی‌کند و باعث بالا رفتن وزن آن نمی‌شود.

۳- لوازم خانه و آشپزخانه

از لوله های سبک برای ساخت لوازم خانه و آشپزخانه استفاده می‌شود. به خاطر سبک بودن، مقاومت بالا و همچنین ماندگاری طولانی، گزینه ای ایده آل برای ساخت تجهیزات خانه و آشپزخانه هستند.

از بین لوازم خانه که با استفاده از لوله سبک ساخته می‌شوند می‌توان به چوب لباسی، رگال، مبلمان، لوستر، پایه مبل و غیره اشاره نمود.

۴- تولید فوتبال دستی

یکی از کاربردهای جالبی که شاید فکرش را نمی‌کردید، تولید فوتبال دستی با لوله سبک است. لوله های سبک برای تولید میله هایی که نگهدارنده بازیکن ها هستند، در تولید فوتبال دستی کاربرد دارند.

از دیگر کاربردهای لوله سبک می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • صندل های تاشو
  • پایه میز جلو مبلی
  • پایه صندلی
  • تولید فر و اجاق گاز
  • توربین های بادی و برقی
  • ساخت تخت خواب های فلزی
  • تجهیزات بیمارستانی
  • صنایع بندری، قایقرانی و کشتیرانی

بنابراین همانطور که متوجه شدید، کاربردهای لوله سبک بسیار گسترده است و برای تولید در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سفارش لوله سبک یا لوله مبلی از آهن رویال

تا اینجا به صورت کامل با لوله مبلی آشنا شدیم و فهمیدیم که این لوله ها چه کاربردی دارد و مزیت استفاده از آنها چیست؟ اما برخی اوقات تهیه و تامین لوله سبک برای فعالان صنایع دشوار می‌شود. یا انبارها خالی می‌شوند یا تقاضا بالا می‌رود یا اینکه با افت تولید روبرو هستیم، همه اینها به سخت شدن تامین لوله سبک منجر خواهد شد.

اما اگر صفر تا صد تامین و خرید لوله مبلی یا لوله سبک را بر عهده یک شرکت معتبر بگذاریم، دیگر نگرانی از بابت آن وجود نخواهد داشت.

برای همین، توصیه می‌کنیم که کار را بر عهده آهن رویال بگذارید.

برای تامین آهن آلات مورد نیاز به ویژه لوله سبک، می‌توانید از شرایط اعتباری بلندمدت و همچنین شرایط تهاتری آن برخوردار شوید. همچنین آهن رویال، در صدور فاکتور رسمی، سریعترین است و در کسری از زمان، می‌تواند فاکتور رسمی فرآورده های مورد نیاز شما را صادر نماید.

دسترسی به آهن رویال:

  • نشانی اینترنتی https://ahanroyal.com
  • شماره تلفن ۰۲۱۴۳۰۰۶۷۹

نظرات بسته شده است.