امان از استقلالِ همیشه در حاشیه!

یکبار در جایی گفتم انقدر که استقلالی ها درگیر باشگاه پرسپولیس، اخبار و حاشیه های آن هستند، مدیران و کادر پرسپولیس درگیر مسائل تیم خود نیستند.

استقلالپایگاه خبری رسا نشر- پرسپولیس شب گذشته با یک کامبک غافلگیر کننده و بازگشت هیجانی توانست بازی سه بر صفر باخته را به برد شیرین۴ بر ۳ تبدیل کند و پس از ماهها صدر جدول را از استقلال تهران پس بگیرد.

قهرمان ۳ گانه فصل قبل، در حالی که از ابتدای فصل درگیر حاشیه های فراونی از جمله موضوع بیرانوند، نازهای یحیی گل محمدی برای ادامه کار با پرسپولیس بود، در طول نیم فصل اول نتوانست آنگونه که باید مدافع عنوان قهرمانی خود باشد. از اینرو عرصه را به استقلال که انصافاً با وجود همه مشکلاتش توانسته بود برنده اکثر بازی ها باشد، واگذار کرد. آخرین قهر و لوس بازی یحیی گلمحمدی در نهایت به استعفاء و رفتن از پرسپولیس منجر شد و با وجود گزینه های بسیاری دست اخر دستیار بزریلی یحیی سکاندار پرسپولیسی ها شد و بدون تردید لقب برترین مربی فصل را باید به اوسمار ویرا داد. چراکه با تغییر تاکتیک و ایجاد تحولی شگرف در پرسپولیس در مدت کوتاهی توانست روحیه جنگنده این تیم را به آن بازگرداند. ماحصل تمای تلاش های اوسمار برزیلی این شد که دیشب پس از ۲۱ هفته صدر جدول را از تنها رقیب و مدعی قهرمانی پس گرفتند.

استقلال تهران، با اینکه دو فصل پیش و پس از سالها توانسته بود قهرمان لیگ شود، فصل قبل خوب ظاهر نشد و مدافع شایسته ای برای عنوان قهرمانی خود نبود. اما این فصل با وجود بحران مدیریت و دعواهای همیشگی سرمربی و مدیران، به قول جواد نکونام “من تنهام” و به تنهایی توانست بار همه مدیران را به دوش بکشد و با همت و غیرت بازیکنان خود توانستند تا قبل از دیشب از قهرمانی در نیم فصل حفاظت کنند. لیگ امسال از یک جا به بعد تنها ۲ مدعی قهرمانی داشت و سایر رقبا بنا به دلایل مختلفی خود از گردونه خارج شدند. جواد نکونام شایسته ستایش و توجه در تیم داری و متخصص در حفظ شرایط است. ۲۱ هفته توانست استقلال را حتی در زمانی که باشگاه و مدیریت آن تفریباً تعطیل بود روحیه تیم را حفظ کند و هر بازی با برد به رختکن بازگردد. یه شخصه همه چیز نکونام را می ستایم و دوست دارم. به جز اخلاقش را.

نه فقط جواد نکونام، بلکه گویی در تمام ارکان باشگاه استقلال، بهانه جویی و توهم توطئه نهادینه شده است. این موضوع مربوط به امروز و این فصل نیست. استقلالی ها سالیان سال است که درگیر حاشیه هستند و قصد هم ندارند از این حاشیه ها بیرون بیایند. مخصوصا در چند سال اخیر مدام سرگرم زدن پنبه پرسپولیسی ها هستند. حتی بیشتر از خود پرسپولیسی ها درگیر مسائل این باشگاه هستند.یکبار در جایی گفتم انقدر که استقلالی ها درگیر باشگاه پرسپولیس، اخبار و حاشیه های آن هستند، مدیران و کادر پرسپولیس درگیر مسائل تیم خود نیستند. این را می شود از تمام بیانیه هایی که این سال ها از طرف استقلالی ها منتشر شده است، فهمید. به نوعی بیانیه نویسی هم ابتکار و اختراع استقلالی هاست. اگرچه اکنون کم تر به این کار مبادرت می ورزند. اما چند سال پیش یادم می آید در یک روز ۵ بیانیه از طرف باشگاه خطاب به این و آن منتشر شد. جا داشت در آن لحظه حرف احمدی نژاد را به آنها می گفتیم که ” چه خبرتونه؟؟”

در گذشته کنکاش نمی کنیم. همین فصل فعلی و بازی های دیشب را بررسی می کنیم. تیم الف یا استقلال به جز یک بازی همه بازی هایش را برده است. ۲ بازی مساوی دارد. تا همین دیشب صدر جدول را بیش از ۲۰ هفته در اختیار داشته. در آنطرف تیم ب یا پرسپولیس با جدیت به دنبال این تیم از مدت ها در دوم جدول بوده و همیشه با ۴ تا یک امتیاز اختلاف  در مکان دوم جای گرفته است. رقبای دیگر هم که چند هفته ای می شود نتوانسته اند رتبه خود را بهبود بخشند. یعنی ما تیم ب و تیم دیگری را نداریم که یک دفعه توانسته باشد از رتبه های پایین به بالای جدول بیاید. امسال اینگونه است. با منطق استقلال باید همه تیم ها از جمله تیم ب حق ندارند ببرند و فقط من باید ببرم. چون من صدر جدول هستم هیچ تیم دیگری نباید نزدیک من شود. اگر ببرد حتماً فساد در داوری رخ داده و بازی را دراورده اند! عجب! اگر فساد در فوتیال وجود دارد، پس حتماً خود این تیم هم ۲۱ هفته از داوری طرفدارانه نفع برده که هیچ تیمی نتوانسته به آنها برسد؟ کجای فوتبال آمده که فقط یک تیم حق دارد ببرد. و مابقی باید ببازند؟

اشتباه داوری جز لاینفک فوتیال و اساساً هر ورزش و مسابقه ای است. حتی با وجود VAR هم اشتباه امکان پذیر است. همین استقلال هم از اشتباهات داوری در فصل گذشته کم سود نبرده است. داوری و مسابقه همین است. گاهی به ضرر و گاهی هم به سود. نمی شود آنجا که می بری همه چیز خوب می شود. آنجا که مساوی و باخت حتی اگر با اشتباه داوری باشد، همه بد و فاسد باشند. نسبت دادن فساد به یک فرد یا جریان بار حقوقی دارد. باید اثبات شود. اینکه پس از مساوی در مقابل نساجی نیمی از کادر و بازیکنان مصاحبه کنند و ب جای تحلیل بازی تیم خودشان بازی تیم رقیب را بررسی و داوری کنند، همان حاشیه ای است که در موردش صحبت کردم. حاشیه آفت چند ساله آبی پوشان است و نمی خواهند این را بپذیرند. از سرمربی گرفته تا بازیکنان به ناداوری در بازی دیگری اشاره می کنند، اما نمی گویند که این خودشان بودند که بازی را نبردند. چه ربطی به دیگران دارد؟ هفته پیش که بردید و در صدر ماندید، پرسپولیس هم برد. آنجا چرا چیزی نگفتید؟ یا ۳ هفته قبل که هر دو تیم مساوی کردند، چرا بازی تیم رقیب و اشتباهات داور را تحلیل نکردید؟؟

من می دانم همه می خواهند برنده باشند. همه می خواهند قهرمان شوند و هر تیمی چشم دیدن برد و قهرمانی تیم دیگر را ندارد. اصلاً ذات فوتبال همین است. اما همه این ها حد دارد. اعتراض حد دارد. استقلال تا به کی می خواهد در حاشیه بماند و هر سال حسرت بخورد که چرا فلان تیم قهرمان شد و ما نشدیم. ۲ بازی دیگر باقی مانده است. هنوز مشخص نیست کدام تیم قهرمان می شود. خدا را چه دیدید؟ شاید پرسپولیس مقابل یکی از حریفانش بازی را واگذار کرد و استقلال قهرمان شد. آن موقع شرم نمی کنید از اینکه تهمت زدید؟ عذاب وجدان نمی گیرید که چرا گفتید کل ایران می خواهد پرسپولیس قهرمان شود؟ کل ایران نمی توانست فشار بیاورد امتیازات استقلال را هم کم کنند تا جدول دستخوش تغییرات قرار بگیرد؟ کل ایران نمی توانست در این ۲۱ هفته که در صدر بودید ۲ بازی شما را ببازاند که تیم محبوبش به صدر برسد؟ مگر تا همین دو شب پیش در صدر نبودید؟ ۲۱ هفته شما در صدر بودید کسی گفت که برای شما در می آورند و هوایتان را دارند؟ یا همین یک هفته تصمیم گرفتند شما را به زیر بکشند و تیم خودشان را بالا ببرند. اگر اینها که با اطمینان از آن دم می زنید درست باشد؛ پس شما فوتبال بازی نمی کنید. قمار و لاتاری بازی می کنید.

فوتبال برد و باخت دارد. شما برنده بازی شب قبل نبودید. تیم دیگر اتفاقا با غیرت و تعصب جنگید و ۴ گل زد و برنده شد. جای شما را گرفت و حالا آنها صدر جدول هستند.فوتبال را که نبردید، لا اقل اخلاق را نبازید. البته اگر به این غلظت از فساد و تبانی در تیم داوری اطمینان دارید، بسم الله، اسنادتان را رو کنید. ما خوشحال هم می شویم. حداقل ورزش فوتبال که تنها سرگرمی عمده مردم ایران است را از گزند مفسدین پاک کنید. اما اگر نه، حدس و گمان است، از این توهم توطئه و حاشیه سازی ها دست بردارید. هوادارن استقلال گناه دارند. بیش از این آزارشان ندهید و با اینگونه توهمات ذهن آنان را هم مسموم نکنید.

البته که امیدوارم اینبار کمیته انظباطی با جدیت موضوع را بررسی و خاطیان را به گونه ای مواخده و تنبیه کند که دیگر هیچ فردی به خودش اجازه ندهد نظم و آرامش خوبی که در فوتبال ما پس از مدت ها حاکم شده است را به حاشیه براند و دچار مشکل کند.

نظرات بسته شده است.